Design & Utvärdering, 5 poäng

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Docent i pedagogiskt arbete, FD
Föräldramöte 12 september 2011
Vetenskaplig Metod.
Utbildningar (just nu)
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Kravspecifikation och IT-upphandling
Eller formativt lärande…
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dataföreningen i Sverige
Från idé till projektplan
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vårdinformation och informationsöverföring
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Presentation? Är ett av slutstegen i informationsbehandling, dvs. Informatik, som består av följande steg: definiera samla.
Föreläsning 1, s i PDD. Grundkurs i Produktutveckling, KPP015 Joakim
Digitaliseringens möjligheter och problem
Svenska som andraspråk 3
Förändring i organisationer
Coaching.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
på personer i behov av hjälp
Politiskt deltagande Sammanfattning.
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
Material för socialtjänsten
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Informatik A.3 Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3

Om föreläsningen Metoder & Tekniker Artikel: Character of things kort metodhistoria metod för vad? metodens roll i design Artikel: Character of things

Historisk bakgrund till metoder Problem Missnöjda användare Sprängda tids- och budgetramar Bristfällig dokumentation Svårt att göra förändringar Personberoende

Trad. livscykel För- studie Drift & underhåll Analys Design Implemen- tation Drift & underhåll Analys Design

Syn på designern

Traditionell syn på metod Metoden antas fungera som kvalitetssäkring: om de föreskrivna stegen följa kommer produkten att hålla hög kvalitet

Designern som självorganiserande system Designern kan: söka efter idéer och lösningar reflektera över sina egna handlingar och processen Designmetoder syftar till att stödja reflektion

Metod för olika delar av designprocessen Metod för vision situationsförståelse divergens Metod för operativa bilder stödja konkretisering motverka låsningar Metod för utvärdering syftar till att värdera kvalitet

Metod för Vision Funktionsanalys En funktion: har sitt ursprung i industridesign vad ska användarna kunna göra med systemet? Identifiera informationsbehov En funktion: uttrycks som ett verb + substantiv en huvudfunktion övriga bedöms vara nödvändiga, önskvärda och onödiga

Exempel på funktionsanalys Bibliotekssystem

Metod för Operativ bild Förnyelse genom att flytta gränserna Identifiera de funktioner som krävs för att uppnå målet Identifiera konflikter mellan funktion och mål inom antagna problemavgränsningar Identifiera resurser utanför problemavgränsningarna Sök dellösningar som gör det möjligt att utnyttja identifierade resurser

Metod för Utvärdering De flesta utvärderingsmetoder är MDI-metoder med individfokus användbarhetstestning kontrollerade experiment Inspektionsmetoder Etnografiska metoder

Målsättning med artikeln Utveckla innebörden av karaktärsbegreppet? Undersöka möjliga konsekvenser för IT-artefakter Är karaktär ett begrepp som kan hjälpa oss att designa bättre IT-artefakter?

Character of things Utångspunkt Karaktärer för att kunna förstå och begripliggöra en komplex omvärld använder vi oss av karaktäriseringar Karaktärer att karaktärisera någonting, att tillskriva någonting en karaktär, är att fälla ett övergripande omdöme ”majestätisk”, ”snabb”, ”elak”, ”pålitlig” en karaktär antas vara relativt stabil över tiden artefakten tillskrivs en karaktär av en betraktare

Exempel på vanliga IT-karaktärer Personlig datorer tillskrivs ofta antropomorfa (människoliknande) egenskaper ”I dag vill datorn inte fungera” ”Vänta lite, datorn tänker fortfarande” Rumslig WWW och liknande miljöer tycks ofta uppfattas som något rumsligt Först går du till Johnnys hemsida. Där hittar du en länk till Malous hemsida. Sångboken är bara tre musklick bort från Informatiks websida.

Vad baseras karaktärsomdömen på? De delar av en artefakt som vi kan uppfatta och varsebli färg form ljud interaktiva egenskaper

Överföring av karaktär En karaktärsbeskrivning kan baseras på en typ av egenskap men överföras till att gälla en annan typ en oordnad visuell utformning kan få någon att tro att det råder oordning avseende funktion och struktur en sådan överföring kan vara mer eller mindre korrekt På samma sätt kan ett sofistikerat yttre ge uppfattning om sofistikerade inre struktur

Vilken är nyttan med karaktär? Skapa förväntningar Skapa förklaringar Utgöra tolkningssammanhang Referenspunkt för normal funktion

Karaktär och konsistens Konsistens (enhetlighet) framförs ofta som en viktig gränssnittsegenskap konsistens i relation till önskad karaktär, till skillnad från konsistens i relation till: datorns uppbyggnad andra gränssnittselement gränssnittsstandards (t ex Windows, Mac)