Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning Vad hände under förra avtalsperioden Läget när det nya avtalet tecknades Vilka statliga satsningar finns Hur ser läget ut i kommunen
Under förra avtalsperioden fick lärarna mer än övriga på arbetsmarknaden, dvs mer än märket Under dessa år fick Skellefteå 4,34 (2012) 3,00 (2013) 3,20 (2014) 3,00 (2015) 3,00 (2016) 16,54
Trots att lärarna fick mer så har de som vi jämför oss med och som hade högre löner fått mer i kronor så lönegapet kvarstår
Centrala löneavtalet Tecknades i december 2015 Tecknades före övriga avtal Bygger vidare på HÖK 12 2 år (2016, 2017) ”sifferlöst” Statliga satsningar kända Parterna överens om gemensamt ansvarstagande Förra avtalet väntade vi till sist och fick mer än andra i garanterat utfall de två första åren, sedan utan nivå Avtalet gäller för löneöversynerna 2016 och 2017 och har inget garanterat utfall
Under förra året beslutade regeringen om flera satsningar inom skolans och förskolans område. Lågstadiesatsningen en del som gjorde att vi i Skellefteå kunde öka lärartätheten i de lägre årskurserna. Flera pensionerade lärare jobbade. Förskollärare kom över till skolan och gavs en möjlighet att komma in i lärarjobbet efter att ha jobbat i förskolan i flera år men med dubbla behörigheter.
Lärarlönelyftet Statlig lönesatsning på 3 miljarder 2500 – 3500 i löneökning till ca 1/3 av lärarna Kriterier i förordning Ag beslutar Inget kollektivavtal eller förhandling Vi informerade redan i våras på utbildningen om denna satsning. Ni har fått info av era chefer så här blir det kortfattat.
Lokal hantering Fördelning inom kommunen 10% till för och fri, sedan proportionell fördelning mellan gy och skk Gy: Ag har utformat och beslutat Skk. Ag har fört dialog med lärarfack Arbetsgrupper, stödtexter Utbetalas i okt, retro från 1 juli Både lokalt och centralt ett dilemma. Pengarna behövs för att fylla lönegapet. Men alla lärare har för låg lön och bara en del får del av detta. Några får mer rätt lön, men inte alla. Orättvisa, avundsjuka…. Vårt mål att få fördelningen så lite skadlig som möjligt och att i slutänden får mer till alla.
Lokal hantering Lärarens arbete med elever Inte uppdrag Inte beroende på organisation Kollegialt lärande Vi förde fram vikten av att oavsett vilket område du jobbar i ska du kunna få ta del av pengarna om du gör ett bra arbete tillsammans med dina elever. Det ska inte vara en ersättning för något du gör utöver det vanliga lärarjobbet, uppdrag av olika slag. Även om man inte tex tar emot lärarstuderande ska man ha samma möjlighet. Ag betonade vikten av kollegialt lärande, att man bidrar till allas kunskapande. Vi resonerade även om vad är det vi vill premiera. Det som premieras visar vad vi vill och vilken skola vill vi skapa?
Stöd för vårt krav om att alla ska får ”mer rätt lön” finns i avtalet där parterna är överens om att huvudmännen också ska göra satsningar.