Digital kompetens Hur tänkte vi? Hur tänker vi?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Närvaro!!.
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Planering.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Matematiklyftet
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
4 processer att behärska:
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Digital kompetens Hur tänkte vi? Hur tänker vi?
Att skriva en resonerande text
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
DET-Uppgifter.
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
SVERIGES CHEFSORGANISATION
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Nationella it-strategier – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner
Skolans digitalisering – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Digitalt först med användaren i fokus
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Tips för bättre kommunikation
Personen från Skolverket
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Digital kompetens Hur tänkte vi? Hur tänker vi? Katarina Lycken Rüter

Två ”inifrånperspektiv” på digital kompetens Hur tänkte vi? på Skolverket… Hur tänker vi? i skolvardagen…

Hur tänkte vi?

Way back (september 2014) ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument. - - - Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats. - - - Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”

Remissvar september 2014 ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument. - - - Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats. - - - Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”

Remissvar september 2014… ”De reviderade styrdokumenten från 2011 tydliggör vikten av digitala kunskaper och färdigheter och behovet av att arbeta med modern teknik inom olika ämnen, vilket också lyfts fram i betänkandet. De skrivningar som redan finns i styrdokumenten för såväl grundskola som gymnasium omfattar innehållet i begreppet "digital kompetens", kopplat till EUs fjärde nyckelkompetens, liksom innehållet i det UNESCO benämner Medie- och Informationskunnighet (MIK), även om dessa begrepp inte används i skolans styrdokument. - - - Effekten av de förändrade styrdokumenten har dock ännu inte utvärderats. - - - Skolverket anser med bakgrund av ovanstående resonemang att det inte nu finns skäl att genomföra en revidering av skolans styrdokument när det gäller digitalisering, vare sig när det gäller begreppsapparat eller innehåll.”

Sept 2015, uppdrag om förslag till IT-strategier - - - bidra till ökad måluppfyllelse och likvärdighet - - - Förslagen ska omfatta nedanstående gemensamma delar för strategierna: - - - vid behov förändringar i läroplaner, kursplaner eller ämnesplaner för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens och innovativa förmåga, för att förbereda dem för ett aktivt deltagande i ett allt mer teknikorienterat arbets- och samhällsliv och för ett stärkt entreprenöriellt lärande - - -

Skolans styrdokument Forskning Personalens kompetens Nya möjligheter (och problem) Tillgång till digitala verktyg

Digital kompetens som begrepp i styrdokumenten Utgår från EU:s nyckelkompetenser Digitaliseringskommissionens betänkande ”Gör Sverige i framtiden – digital kompetens (SOU 2015:28) Alla de många samråd med olika aktörer som hölls under 15/16… På armlängds avstånd: UNESCOS ramverk (MIK)

Digital kompetens för att klara sig i livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier

Digital kompetens beskriven i fyra aspekter ”Det vidare perspektivet på programmering är en viktig utgångspunkt i undervisningen och programmering ingår därmed i alla aspekter av digital kompetens” ”Få syn på digitaliseringen – grundskola”, Skolverket 2017 ”ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap”)

Nya kommentarmaterial om styrdokumenten

Hur tänker vi?

Problemet är att vi fortfarande drömmer om att definiera oss fram till något tolkningsfritt. Detta kan påverka vår förväntan på och arbete med en kursplan. ”När jag talar med lärare säger jag att de ska se kursplanen som ett manus, ett stycke Shakespeare. Manuset, kursplanen, är ett dött papper. Det är lärarens uppgift att göra sin egen tolkning åt sin publik och ge kursplanen liv.” (Soh Cheow Kian, kursplane-skrivare från Singapore)

Kunskapsbildningens nya villkor more “participatory,” “collaborative,” “distributed” less “published,” “individuated,” “author-centric” “expert- dominated” (Knobel & Lankshear 2007)

Att förhålla sig till omvärlden Vad talar vi om? Ordförekomst i kommentarmaterialet: Söka – 19 Källor – 20 Källkritik – 6 Sökkritik – 0 Relevans – 4 Trovärdighet – 3 Tendens – 0

Söka och lära “Komplexa undersökningsfrågor tenderar att omformas till traditionella skoluppgifter. Ett inslag i sådana uppgifter är att eleverna löser dem genom att ta reda på enkla fakta om sitt ämne. Våra forskningsresultat visar att synsättet på informationssökning som faktasökning samspelar med bristfälliga inlärningsresultat.” (Louise Limberg, Medie- & informationskunnighet – en forskningsantologi 2014) https://www.lund.se/globalassets/sbc/mik-utskrift.pdf https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/it-i-skolan/undervisning/bildning-1.152290 Louise Limberg, senior professor inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås

Den komplexa informationssökningsprocessen Först hittar eleverna troligen en ganska vag fråga som de vill besvara, sedan ska frågan omformuleras i frågeställningar, därefter ska frågorna översättas till sökord, och när eleverna genom sina sökord har ringat in ett område kanske de via översiktsläsning och olika slags bedömningar inser att grundsökningen måste omformuleras. Eleverna kanske behöver förstå också andra saker än det de först inriktade sig på, de måste närläsa, och sammanfatta och jämföra och sovra igen… Informationssökning är allt annat än en linjär process, och den kräver många förmågor.

Teoretisk förståelse för att gå på djupet ”Den som har läst biblioteks- och informationsvetenskap har en teoretisk förståelse och kan gå på djupet i frågor om sovring, källkritik, relevansbedömning, genrekunskap och annat som har betydelse i informationssökningsprocesserna. Läraren har fokus på elevernas kunskap och lärande. Många gånger talar nog lärare och bibliotekarier lite olika språk, men när man börjar resonera med varandra om vad man gör, vad arbetet ska leda till och hur man utformar det kan de olika perspektiven berika varandra.” Cecilia Gärdén, Grundskoletidningen

”Traditionella” förmågor blir än viktigare! Först hittar eleverna troligen en ganska vag fråga som de vill besvara, sedan ska frågan omformuleras i frågeställningar, därefter ska frågorna översättas till sökord, och när eleverna genom sina sökord har ringat in ett område kanske de via översiktsläsning och olika slags bedömningar inser att grundsökningen måste omformuleras. Eleverna kanske behöver förstå också andra saker än det de först inriktade sig på, de måste närläsa, och sammanfatta och jämföra och sovra igen… Informationssökning är allt annat än en linjär process, och den kräver många förmågor.

Moa Sundkvist: GöteborgsPostens omslag från 1862, vart 25:e år, fram till 2012

Samma text? skärmdump Englund

Det vidgade textbegreppet försvann... ...men vi behöver alltjämt språk som hjälper oss att prata om texter, textelement, vävar av betydelser som skapar både mening och förvirring.

Homo Narrans – den berättande människan Att förstå berättelser och hur berättelser är konstruerade Att känna igen berättelser Att i en snabb förändringstakt och ett enormt informationsflöde kunna förhålla sig till de berättelser som framställs, och till de fragment av berättelser som vi översköljs av

Digital kompetens i praktiken – bildning? “bildning är förmågan att kunna se sig själv och sin tillvaro i ett större sammanhang, att förstå hur världen och tillvaron hänger ihop. Och det är inte ett tillstånd, utan en process.” Sven-Eric Liedman (Skolverket/IT i skolan, 2010)

Bildning i en digital kontext “Bildningsbegreppet är högtravande, men inbegriper trots allt sådant som orientering i tillvaron, mångsidighet och subjektsformering. - - - Ökad personifiering är - - - en något motsägelsefull effekt av samtidens informationsöverflöd. I en digital kontext kommer bildningsbegreppet därför ofrånkomligen att individualiseras.” Pelle Snickars (DN 14 dec 2015) http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/i-den-digitala- bildningen-kan-framtiden-ersatta-historien/

Skolan - mötesplats på många plan

Digital kompetens för att klara livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier Digital kompetens

Kompetens för att klara livet och som samhällsmedborgare efter avslutad grundskola eller motsvarande skolform arbetsliv eller vidare studier Kompetens HUR TÄNKER VI?

individer och medborgare” Lgr11 Skolans uppdrag ”främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare” Lgr11 Democracy, Sara CC BY-NC-SA 2.0 Flickr Democracy, Sara CC BY-NC-SA 2.0

To be continued... Tack! katarinal@mediagymnasiet.se