SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE Att fortsätta utveckla kvalité på ÅSAskolan
Förståelse och delaktighet Tanken är att den ska upplevas meningsfull för dig som medarbetare och er som arbetslag Kontinuerligt utvärdera i organisationen vid olika tidpunkter under året. Utvärderingen ska leda till en analys och framtagande av åtgärder för högre måluppfyllelse. Måluppfyllelse utifrån läroplanens olika delar Vi utgår från Skolverkets modell
De olika delarna i det systematiska kvalitetsarbetet Kunskaper Övergång och samverkan Normer och värden Skollag Ansvarsfördelning Lgr 11 Prioriterade mål Skolans Vision
utvärderingsfokus Utvärderingsfokus har förskjutits från ensidigt fokus på förutsättningar och resultat till en djupare analys av verksamheten . Skolan ska se sina insatser som en förutsättning för elevernas utveckling – det är skolans ansvar. En elevs misslyckande ska ses utifrån hur väl skolan lyckats i sitt uppdrag. När en elev inte lyckats nå målen är det ett lärarproblem och ett rektorsproblem.
Internt arbetsmaterial Får jag syn på kvalitén i min undervisning? Relationen mellan ord och aktivitet ska överensstämma. Det handlar inte om att visa upp utan att spegla för att se vad som behöver utvecklas vidare. Målet är ökad förståelse och delaktighet. Mindre av kontroll och granskning. Våga visa ”svagheter” som organisation, först då blir vi starka. Vad kan jag göra med mig själv som verktyg.
Innehåll Utvärdering i arbetslaget efter våra minsta gemensamma nämnare. Utvärdering i skola, förskoleklass och fritidshemmen. Utvärdering av arbetet med vår vision. Utvärdering av NP