Östersjöriket Sverige HT 2018 c
Introduktion – Östersjöriket Sverige Genomgång Lektion 1 v. 35 Introduktion – Östersjöriket Sverige Börja med: Vad är en stormakt? Hur kunde Sverige bli en Stormakt? Krig Hemma Välorganiserad Stat Upptäck Historia s 144 - 145
Informationshantering Lektion 1 v. 35 1. Läs s 146- 147 och beskriv följande: Riksarkivet Kyrkoböcker Domböcker Fornminneslagen 2. Varför handlar skriftliga källor ofta om män? Upptäck Historia s 146- 147
Loggbok Intro + informationshantering Loggbok 1 v. 35 Vad är en stormakt? 2. Vilka fyra saker kännetecknar 1600-talets Sverige? 3. Hur vet vi vad som hände under 1600-talet? Upptäck Historia s 146- 147
Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf 17 år, Sverige fattigt, låg i krig med många länder Riksrådet krävde löften av Gustav II Adolf: inte stifta nya lagar inte starta krig/sluta fred Inte kräva in nya skatter Inte skriva ut nya soldater … utan att fråga dem om lov! Upptäck Historia s 148 - 149
Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Riksdagen Riksrådet Uppgift att ha åsikter om kungens förslag om nya skatter och lagar. Ständerna: Adel, präster, borgare, bönder Inga kvinnor eller fattiga - Fungerade som landets regering. 5 viktiga adelsmän Rikskansler Axel Oxienstierna Upptäck Historia s 148 - 149
Logg: Vem bestämde i Sverige? Loggbok Lektion 2 v. 35 Logg: Vem bestämde i Sverige? Beskriv kort hur Sverige styrdes under 1600-talet. 2. Varför tror du att riksrådet såg till att det blev så? Upptäck Historia s 148 - 149
Grupparbete Lektion 2 v. 35 Lektion 1. v 36 De 4 stånden Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Adel Präster Borgare Bönder 1. Läs s 158 – 163 tillsammans. 2. Läs NE -artikeln om ert stånd. 3. Skriv fakta (t.ex. en tankekarta om ert stånd.) Vilka människor tillhörde ståndet? Vad ”jobbade” de med? Vilken makt hade ståndet? Vad ”bestämde” ståndet om i riksdagen? Var höll de sina möten? 4. Förbered er för att hålla en kort föreläsning om ert stånd. Ni ska redovisa det i en hemgrupp, dvs för ca tre personer. Upptäck Historia s 158- 163 Artikel NE
Redovisa: De fyra stånden Muntlig redovisning Lektion 2 v 36 Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Varje stånd håller sin förberedda föreläsning. Fyll tillsammans i jämförelsematris- ständerna (får ni inte svaret under kompisarnas föreläsning så leta i boken/NE-artiklarna) Diskutera i gruppen (Resonera. ) - Vilken grupp hade mest makt över riket? - Vilken hade minst makt? - Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? Upptäck Historia s 148-149 och s. 158-163
Gustav II Adolf ärvde tre krig Genomgång Lektion 2 v 36 Makten över Östersjön Tullar och skatter Älvsborgsfästning - lösensumma betalas till Danmark alla medborgare över 15 år fick betala Ryssland stängdes ute Krig mot Polen Kung Sigismund Upptäck Historia s 150-151
Loggbok Ständerna + Gustav II Adolf ärvde tre krig Loggbok Lektion 2 v 36 1. Vilken grupp hade mest makt över riket? 2. Vilken hade minst makt? 3. Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? 4. Vad var orsakerna till att Gustav II Adolf ärvde tre krig? Upptäck Historia 150-151 s 148-149, s. 158-163