Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten? Vad är staten? Statsskickets principer, ansvarskedjan Förvaltningens ställning Den svenska modellen Svenska särdrag God förvaltning Statstjänstemannen Regeringens arbete Styrning och ministerstyre Slut!
Sten Heckscher f.d. justitieråd och ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) Domarkarriär i allmän domstol Utredningssekreterare Ju, U & S Departementsråd Justitiedep Rättschef Arbetsmarknadsdep Statsekreterare Justitiedep GD PRV (inkl Bolagsbyrån) Statsråd och Näringsminister Rikspolischef Domstolschef x 2 i > sex år Utredare, bl.a. Psykansvarsutredningen, Styrutredningen, Länsrätterna, Hemliga tvångsmedel, Myndighetschefers villkor, Datalagring, nyss KI och Macchiarini, Karens för statsråd Ordförande SU > nio år
Nit Och Redlighet i rikets tjänst 30 år i staten (25) kom till 1803 delas ut f f g 1830 ökad betydelse från 1975
Statens identitet En koncern, AB Sverige? Nä! En rättsordning (Kant)! En organisation för att hantera konflikter av olika slag Mellan mål Mellan enskilda
Skillnad privat och offentlig verksamhet Medel Mål Offentlig verksamhet Pengar Verksamhet Privat verksamhet
Metoder för att hantera stridiga intressen Regler Tillhandahålla tvistlösning Regeringsbildning Kollektivt beslutsfattande Delningar Remissförfarande
”I snart 400 år har Sverige levt med det system för maktdelning som Axel Oxenstierna lade grunden till i 1634 års regeringsform och som vi är praktiskt taget ensamma om i Europa. Gränsen mellan politik och förvaltning är skarp. Våra myndigheter är fristående, neutrala och oberoende. Det är där, och inte i regeringskansliet, som politiken förvandlas till praktiska beslut.” (ledare DN)
Är myndigheterna självständiga. Har vi maktdelning Är myndigheterna självständiga? Har vi maktdelning? Hur är det egentligen med Montesquieu? (fast var det verkligen han? Eller Kant?)
Statsskickets principer Sveriges grundlag bygger inte på maktdelning utan på folksuveränitet parlamentarism regeringens kollektiva ansvar Dock; domstolarna och RF 12:2
RIKSDAGEN stiftar lag beslutar om statsskatt anvisar pengar granskar rikets styrelse och förvaltning – eller? I princip inte några operativa uppgifter, Dock
Kontrollmakten Direkt Indirekt Och så media; TF & YGL KU Interpellationer & frågor Debatter Utskottens uppföljning Indirekt JO Riksrevisionen Och så media; TF & YGL
Riksrevisionen Del av riksdagens kontrollmakt (jfr JO) Viktig relation Som kan vara knepig Har inte beslutanderätt i mdghtn Ledningen (styrelsen/GD) har ansvaret och bestämmer
ANSVARSKEDJAN Folket väljer riksdagen, folkets företrädare; Folksuveräniteten Riksdagen utser statsminister; parlamentarismen Som bildar regering Som med kollektiva beslut styr riket och förvaltningen; dess viktigaste verktyg Och så upp i systemet igen, för att kräva ut ansvar: Förvaltningen ansvarar inför regeringen Som ansvarar inför riksdagen Som ansvarar inför folket
Förvaltningen Är fristående (speciellt svenskt), men lyder under regeringen (som kollektiv, inte under ett enskilt statsråd, RF 12:1) är regeringens verktyg, regeringens politikför-verkligare
Förvaltningen har ett visst mått av självständighet, större än i de flesta jämförbara länder förbudet mot inblandning i myndighetsutövning mot enskild eller mot kommun eller i lagtillämpning (RF 12:2, se även 11:3 som ger samma regel för domstolar) myndigheterna är fristående (konsekvenser vad gäller t.ex. offentlighetsprincipen) delegerad arbetsgivarpolitik egna lokaler/egen logistik
RF 12 kap 1 & 2 §§ 12:1 Under regeringen lyder .-. statliga förvaltningsmyndigheter 12:2 Ingen myndighet, inte heller riksdagen .-.-. får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller.-. som rör tillämpningen av lag. (den s.k. dualismen, specifikt svensk)
KONSEKVENS AV 12:2 Ej ministerstyre Utanför den politiska sfären Tjänstemannaansvar Fullständig prövning i domstol, dvs. både laglighet och lämplighet Speciellt för Sverige
SVENSKA SÄRDRAG Regeringens kollektiva ansvar Ej ministerstyre Dualismen = Fristående, inte självständig förvaltning (får konsekvenser för domstolarnas roll) Kommunernas roll, särskilt välfärd och skola
Eller borde vi ha det som i resten av Europa med bl.a. ministerstyre? En fråga: Är det här en bra modell? Eller borde vi ha det som i resten av Europa med bl.a. ministerstyre?