TRYGGA RELATIONER I KLASSEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Barnanpassad utredning
Metodstöd.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Praktisk arbetslivsorientering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Hur styr beteenden rollerna i klubben
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
En arena för lek och kompisskap
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Hälsofrämjande arbetsplats
Framtidens skola -så skapar vi den på Tigy!
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
RÖDA TRÅDEN Att erbjuda så många barn, ungdomar och vuxna som möjligt att vara aktiva i Sköndals IK. ”Så många som möjligt, så länge som möjligt”. Sköndals.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Barnkonventionen i förskolan
Samverkanskonferens 7/9 2016
Sommarjobb Uppgifter.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
VÄLKOMNA TILL FÖRÄLDRAMÖTE
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
- En metod från Landstinget i Kalmar län
För föräldrar till barn 6-12 år
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen på föräldraråd
Enkät i gymnasieskolan 2015
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

TRYGGA RELATIONER I KLASSEN Då det finns en bra gemenskap i klassen känner eleverna sig trygga och som en del av gruppen. Diskussion: Vad kan vi föräldrar göra för att hjälpa till med att skapa en god gemenskap i klassen? Vad kan läraren göra? Vilka positiva effekter kan det ha att vi föräldrar lär känna varandra? Inled med att berätta vad som är syftet med klassföräldrar i en klass och varför just du som klasslärare eller klassföreståndare önskar att det väljs klassföräldrar i klassen. Förminska inte uppdraget utan tala om det som ett viktigt och meningsfullt värv.

KLASSFÖRÄLDRAR- SKA VI HA DET? Idén med klassföräldrar är att klassens föräldrar och lärare tillsammans jobbar för en god stämning och gemenskap bland eleverna och föräldrarna i klassen. Det handlar om att investera i det sociala kapitalet som ger utdelning i högre trivsel, mindre utanförskap, mindre mobbning och bättre förutsättningar för inlärning. Med det sociala kapitalet menar vi alla de människor som på något sätt genom sin närvaro och sitt engagemang bidrar till att eleverna i klassen och skolan har det bra. Föräldrar är en viktig del av det sociala kapitalet i en skola. Genom att ta tillvara föräldrarnas intresse för sina barn och göra dem delaktiga är förutsättningarna för att eleverna ska må bra i skolan goda. Då föräldrarna involveras och får ta ansvar för välmående i skolan underlättas också ditt arbetes som lärare. Om det under läsåret uppstår problem är de lättare att lösa då man skapat ett förtroendefullt förhållande lärare och föräldrar emellan.

Visa videon som vi gjort om vad som är idén med Klassföräldrar där både elever, en lärare och en klasspappa resonerar kring varför det är viktigt att föräldrarna i klassen engagerar sig i barnets skolgång.

VILL VI HA KLASSFÖRÄLDRAR I VÅR KLASS? JA Val av klassföräldrar Idéer om verksamhet under året? Hur ska vi hålla kontakt? NEJ Hur kan vi då istället stöda gemenskapen i klassen? Diskutera För att man ska vilja sköta ett uppdrag väl, måste man känna sig motiverad och inspirerad. Det är lättare att ställa upp ifall man känner att det handlar om ett val och inte ett tvång. Ifall det inte finns ett intresse bland föräldrarna kan man t.o.m. fundera på att inte välja klassföräldrar alls. Som lärare är det viktigt att du tar en aktiv roll och skapar en god kontakt till klassföräldrarna. Kom ihåg att alltid tacka klassföräldrarna för deras insats. Din uppskattning smittar också av sig på de andra föräldrarna.