Konsten att läsa skönlitteratur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Att läsa mellan raderna”
Advertisements

Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Vad kännetecknar en novell?
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Viktiga begrepp i historia
Inför nationella provet i svenska
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
Historiskt Källmaterial
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Konsten att läsa skönlitteratur
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Rödluvan och vargen.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Bildanalys.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Jag har valt att läsa: ____________________________
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Nycklar till litteraturen
CASE Jolanda Riissanen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
Berättar om något som har hänt
Teori Kuben P07.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Konsten att läsa skönlitteratur

Lässtrategier Läsaren förutspår handlingen. Läsaren funderar på vad som kommer hända senare i boken. Läsaren ställer frågor om texten. Läsaren undrar varför personer i texten beter sig som de gör och varför olika saker händer. Läsaren förklarar otydligheter. Läsaren funderar över sådant som är oklart i boken Läsaren sammanfattar texten. Läsaren försöker minnas vad som har hänt tidigare i boken och sammanfattar handlingen. Läsaren skapar inre bilder. Läsaren föreställer sig vad som händer i boken. Läsaren ser framför sig vad som händer och skapar en film i sitt inre.

På, mellan och bortom raderna Läsa på raderna. Du förstår genom att hitta informationen i texten. Oftast enklare frågor. Läsa mellan raderna. Du förstår genom att lägga ihop olika delar av texten och göra en tolkning. Här behöver du fundera över varför saker händer i texten och pussla samman olika delar av texten med varandra. Läsa bortom raderna. Du måste söka dig utanför texten för att förstå. Du kan behöva använda kunskaper om ett ämne för att svara på dessa frågor.

Att läsa mellan raderna Månen lyste över den frusna marken. Den var alldeles vit. På himlen kunde man se tusentals stjärnor trots den tidiga timmen. Hero frös om sin nos och han saknade sin flock. Han ylade högt. Roland var på väg hem från kontoret då han kände en märklig lukt. Han kunde inte se något konstigt men lukten påminde honom om påskelden de tittat på för någon vecka sedan. Svagt kunde han nu höra ljudet från en siren som närmade sig. Roland fick en obehagskänsla i magen och började springa upp för gatan. I huvudet snurrade tanken på om det kunde vara hans.

Textkopplingar Mig själv – kopplas ihop texten med din egen erfarenhet, din upplevelse av läsningen, fundera över hur du skulle tänkt om du vore huvudpersonen En annan text – koppla ihop din text med en annan texts innehåll, budskap eller personer Omvärlden – koppla ihop texten med saker som händer utanför texten. Du kan t.ex. se varför en text budskap eller tema är viktig för andra att läsa.  

Tema Vad texten handlar om. Det är inte textens handling utan mer övergripande om texten t.ex. kärlek. Textens tema är vad texten ”egentligen” handlar om. Vanliga teman är vänskap, utanförskap, olycklig kärlek, kampen mellan ont och gott.  

budskap BUDSKAP Textens budskap är vad författaren vill förmedla, säga oss med sin text. Olika personer kan uppfatta en text på olika sätt. Budskapet är ofta en mening t.ex. man ska ta hand om varandra, var snäll mot din kompis, var förlåtande etc. Det är ofta övergripande på hela texten. Ibland kan man se mindre budskap i situationer i budskap men ofta är budskapet som rör hela texten.

motiv Ett motiv är fullt synligt i texten jämfört med budskap och tema. Motiv kan vara en textens plats, person, händelse etc. Motivet knyter ofta an till textens budskap och tema. TEMA ; vänskap Budskap – vara snäll mot varandra MOTIV – en person som andra inte är snälla mot