SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Staten och det civila samhällets organisationer
Test Center – en högre nivå
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Lars Niklasson Linköpings universitet
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Mål- och resultatstyrning
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Sören Hansson Kort om mig själv
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kamratutvärdering Lerum
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Beställning av tjänster
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Hur kan vi förstå begreppet?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, vetenskaplighet.
Frågor som påverkar utvärderingens design Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Kvalitetsutveckling I
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Kvalitetsutveckling II
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Organisationsteori: Introduktion
Organisationen som politik
Varför all denna utvärdering?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg

Varför all denna utvärdering? Från planering till uppföljning New Public Management: marknader och kunder i offentlig sektor Utbildade och aktiva medborgare Kommunalisering av omsorgerna Org: nya yrkesgrupper, it-system, ekonomisk knapphet, samverkanskrav Lagarnas krav på kvalitets- och utvärderingsarbete Evidensorientering  stort behov av effektivitet och lärande, och stora möjligheter till kunskap

Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, evidens Fokus på Arbetets (socialtjänstens) effekter Uttryck: t ex Professionens kvalitetskriterier

Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den politiska bakgrunden Utveckling: Decentralisering som ger krav på redovisning Kvalitetsbegrepp: Administrativt – måluppfyllelse, effektivitet Fokus på Systemet Uttryck: t ex Påbud om utvärderingar och om planerad organisation för att avläsa, förbättra och redovisa kvalitet

Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den ideologiska bakgrunden Utveckling: NPM och QM som recept i tiden Kvalitetsbegrepp: För kunden Fokus på Service, utbud av tjänster Uttryck: t ex Kundundersökningar

Utvärdering är noggrann bedömning i efterhand av utfall, slutprestationer, beslutsinnehåll, förvaltning och organisering, vilken tänks spela en roll i praktiska beslutssituationer Vedung, E: Utvärdering i politik och förvaltning. 3:e uppl., 2009

Utvärderingen i policycirkeln Beslut Organisation Planering Genomförande Utfall Uppföljning/Utvärdering

Utvärderingen i double loop learning DATA BEGREPP Avläsa Åtgärda NORMER Jämföra RESURSER Enkel kontroll-loop UTVÄRDERING Uppföljning, revision Reflektera ÖPPENHET PERSPEKTIV DELTAGANDE

Frågor som påverkar utvärderingens design Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA DATA, NÄR, VEM? Funktionen - RAPPORTERING, NYTTA?

Hur intressentmodellen hanterar de fyra grundfrågorna Kontrollerande syfte: tillgodose behov Bedömning utifrån intressen och behov Kunskap om erfarenheter och upplevelser Underlag för ”politiskt gångbara” beslut

Hur teoridriven utvärdering hanterar de fyra grundfrågorna Lärandesyfte för beslutsfattare och utförare Bedömning utifrån ”interventionsteorin” eller generell teori Kunskap om processer, kausalitet eller utfall, beroende på teorin Bör ge evidens och beprövad erfarenhet

Hur självvärdering och extern granskning hanterar de fyra grundfrågorna Både främjande och kontrollerande syfte Bedömning utifrån interna och professionella kriterier Kunskap om förutsättningar, processer och resultat, beroende på kriterierna Bör ge förankring, utveckling, legitimitet

Utvärderingsplan Ta först ställning till de fyra grundfrågorna och niopunktsprogrammet! 1. Syfte(n) utifrån bakgrunden 2. Övergripande beskrivning av arbetssättet (modell(er) eller typ av utvärdering) utifrån syftet 3. Konkreta aktiviteter i utvärderingen för att hantera de fyra grundfrågorna 4. Tidsplan 5. Roller, ansvarsförhållanden (Utvärderingens organisation) 6. Rapportering: hur och till vilka utifrån syfte och avsedd funktion