SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO4 2010-04-12 Jan-Olof Åberg
Varför all denna utvärdering? Från planering till uppföljning New Public Management: marknader och kunder i offentlig sektor Utbildade och aktiva medborgare Kommunalisering av omsorgerna Org: nya yrkesgrupper, it-system, ekonomisk knapphet, samverkanskrav Lagarnas krav på kvalitets- och utvärderingsarbete Evidensorientering stort behov av effektivitet och lärande, och stora möjligheter till kunskap
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, evidens Fokus på Arbetets (socialtjänstens) effekter Uttryck: t ex Professionens kvalitetskriterier
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den politiska bakgrunden Utveckling: Decentralisering som ger krav på redovisning Kvalitetsbegrepp: Administrativt – måluppfyllelse, effektivitet Fokus på Systemet Uttryck: t ex Påbud om utvärderingar och om planerad organisation för att avläsa, förbättra och redovisa kvalitet
Utvärdering och kvalitetsutveckling: Den ideologiska bakgrunden Utveckling: NPM och QM som recept i tiden Kvalitetsbegrepp: För kunden Fokus på Service, utbud av tjänster Uttryck: t ex Kundundersökningar
Utvärdering är noggrann bedömning i efterhand av utfall, slutprestationer, beslutsinnehåll, förvaltning och organisering, vilken tänks spela en roll i praktiska beslutssituationer Vedung, E: Utvärdering i politik och förvaltning. 3:e uppl., 2009
Utvärderingen i policycirkeln Beslut Organisation Planering Genomförande Utfall Uppföljning/Utvärdering
Utvärderingen i double loop learning DATA BEGREPP Avläsa Åtgärda NORMER Jämföra RESURSER Enkel kontroll-loop UTVÄRDERING Uppföljning, revision Reflektera ÖPPENHET PERSPEKTIV DELTAGANDE
Frågor som påverkar utvärderingens design Uppdraget - VAD, VARFÖR, VEM, VILKA INTRESSEN? Bedömningen - IDEAL, VEM, VILKA INTRESSEN? Kunskapen - VAD, VILKA DATA, NÄR, VEM? Funktionen - RAPPORTERING, NYTTA?
Hur intressentmodellen hanterar de fyra grundfrågorna Kontrollerande syfte: tillgodose behov Bedömning utifrån intressen och behov Kunskap om erfarenheter och upplevelser Underlag för ”politiskt gångbara” beslut
Hur teoridriven utvärdering hanterar de fyra grundfrågorna Lärandesyfte för beslutsfattare och utförare Bedömning utifrån ”interventionsteorin” eller generell teori Kunskap om processer, kausalitet eller utfall, beroende på teorin Bör ge evidens och beprövad erfarenhet
Hur självvärdering och extern granskning hanterar de fyra grundfrågorna Både främjande och kontrollerande syfte Bedömning utifrån interna och professionella kriterier Kunskap om förutsättningar, processer och resultat, beroende på kriterierna Bör ge förankring, utveckling, legitimitet
Utvärderingsplan Ta först ställning till de fyra grundfrågorna och niopunktsprogrammet! 1. Syfte(n) utifrån bakgrunden 2. Övergripande beskrivning av arbetssättet (modell(er) eller typ av utvärdering) utifrån syftet 3. Konkreta aktiviteter i utvärderingen för att hantera de fyra grundfrågorna 4. Tidsplan 5. Roller, ansvarsförhållanden (Utvärderingens organisation) 6. Rapportering: hur och till vilka utifrån syfte och avsedd funktion