Tilläggsersättning för nyanlända

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Advertisements

Målrelaterad ersättning för kvalitet 2011
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Välkomna till föräldramöte
Studie och yrkesvägledning
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Elevströmmar i Stockholm - grundskola
Verksamhetsstöd gymnasiet
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Prao Vecka 40 (29 sep - 3 oktober)
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Skånes Färdplan för Biogas Möte med användargruppen den 27 september 2011.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Grundskolans åk 7-9.
Genomlysning av vår organisation
BFL Bedömning för lärande
Resursfördelningssystem
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
På gång på Kunskapscentrum Stockholm, 6 april 2016.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Regionkommun i Dalarna 2019
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Fristående grundskolor
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Medicinska fakulteten
Nyanlända elever.
Reviderad förskoleutredning och skolutredning
Direktiv till Budget
Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Socioekonomisktilldelning 2014 grund- och gymnasieskolor
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Krav på programmering i skolan
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Nyheter i skollagen från och med
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samverkansråd
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Tilläggsersättning för nyanlända Peter Fahlander Controller Tel. 08-50833062 peter.fahlander@stockholm.se

Översyn nyanländpeng Projektgrupp har arbetat med översynen hösten 2016 Beslut om införande fattas under 2017 Ny modell för tilläggsersättning för nyanlända införs i januari 2018

Översyn nyanländpeng – förutsättningar Modellen ska ta hänsyn till den nyanländes skolbakgrund Modellen ska ta hänsyn till hur länge eleven varit i landet Modellen ska rymmas inom nämndens budgetram Modellen ska vara tydlig, transparent och lätt att förstå Varför ny modell?

Socioekonomisk ersättning Index per skola utifrån följande faktorer Invandringsår 0-6 år Vårdnadshavares högsta utbildningsnivå Ekonomiskt bistånd Familjesituation Boendemiljö Skolmiljö Vad händer med modellen ? Enl. Sweco går den fortfarande att använda. Ny modell Invandringsår utgår Ny modell Del av budget omfördelas till tilläggsersättning för nyanlända

Definition av nyanländ Skollagens definition + elever i Fklass : ha varit bosatt utomlands och numera bosatt i Sverige Gäller under 4 år Gäller elever i både kommunala och fristående skolor Gäller elever med Stockholm som hemkommun Gäller ej elever från Norge och Danmark och elever i internationella skolor Ska ha bott utomlands och bor numera i Sverige

Förslag modell tilläggsersättning för nyanlända För elever i friskolor tillkommer 6 % momsersättning

Fördelar med modellen Ryggsäcksmodell – intäkter direkt, ökad precision, ekonomiskt incitament att ta emot elever Trappstegsmodell – tar hänsyn till större behov första tiden Tar hänsyn till individuella behov – mycket heterogen elevgrupp Heterogen elevgrupp talar för ej generell modell

Behovsgruppsindelning av befintliga nyanlända elever Start Stockholm har inte kapacitet att göra detta Skolorna själva måste göra detta och lämna in underlag Brev och excelfil angående detta skickades ut den 18 september Underlag åter till utbildningsförvaltningen senast den 13 oktober Start Stockholm tar över behovsgruppsbedömningen för elever som skrivs in i svensk skola från och med 2017-09-10 och framåt

Behovsgruppsindelning av befintliga nyanlända elever Uppgifter som ska lämnas in är följande: elevens startdatum i svensk skola vilken årskurs eleven skrevs in i vid ankomsten till Sverige göra en bedömning av om eleven hade en åldersrelevant skolbakgrund vid ankomsten eller ej(gäller ej elever i F-klass – Åk 2 vid ankomst) samt ange de som eventuellt helt saknar tidigare skolgång och går i Åk 6-9 vid ankomst.

Rapportering av underlag via excelfil

Ekonomiska effekter för skolorna Simulering av effekterna ska göras och kommuniceras snarast möjligt Underlag som visar effekterna av förändringarna av den socioekonomiska modellen är inte klara ännu. Eventuell övergångslösning kommer att utredas