Förändringsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lean Forum studiebesök 2011
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Hälsopedagogik- Vad är det ?
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Repetition och tillbakablick
Kommunikationsplanens delar
i kommuner, landsting/regioner
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Att tillsammans påverka!
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
PA1201 Projektarbete 100 p.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Kommunikationsplan för ----
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Ledningssystem på 60 minuter
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Kommunikation vid förändring
Lära för livet!.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Förändringsprocesser
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Förändring i organisationer
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
”Valberednings- seminarium”
FÖRHANDLING.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Förbättra klubbkvalitet
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Förändringsarbete

Vad är förändring?

Varför ändra – jag som medarbetare är ju nöjd? ”– Klart vi kan ha vissa problem, men de är inte alltför stora och på det hela taget lyckas jag ju bra med mitt jobb.” Det här är ett typiskt läge och en typisk kommentar.. Varför är det så? Vad kan vi göra?

Ogillar människor förändring?

Process för förändringsarbetet Välj en förändring som ni går igenom nu - diskutera i gruppen: Vad har lyckats? Varför? Vad har inte lyckats? Varför? t.ex. Leveransplanering, Flux, Biociddirektiv, Smart, Kundservice

Beteendeförändring… 100 års forskning Hur jobba med beteende förändring? Vad är ett beteende? Övning utifrån den förändringen som ni valde att diskutera som ni går igenom just nu Hitta ett beteende som behöver förändras på ditt kontor hos ngn (dvs ngt ngn gör, inte är). Diskutera med en kollega

Tips till dig som chef Förnekelse Måluppfyllelse och effektivitet Oro, apati och ilska Acceptans och förhandling 10 min diskussion om var vi befinner oss i den förändringen som ni precis valde: Vart befinner ni er som ledare i de förändringar som pågår nu? Vart befinner sig era medarbetare i samma förändring?

Kommunikation

Kommunikation i förändringsarbetet - Intressentmodellen Vilka ska vi informera om vad? Hur tar vi reda på vilka som påverkas av förändringen? Det är en god idé att också informera de som kan påverka förändringen, så att inte de sätter kläppar i hjulet. Hur tar vi reda på vilka de är? Ska alla ha samma information? Blir inte informationen effektivare om alla som ska informeras får den information som är relevant och viktig för just dem? Hur tar vi i så fall reda på vem vi ska informera om vad?

Förändring – SWOT? Gör en Swot 3 och 3 på er valda förändring/en identifierad förändring utifrån 2017 års affärsplan (SMART, Brand, ÖB, Huskoll, Kundservice, Leveransplanering, FLUX)

Uppdrag för vald förändring: Plan (Vision, Motivation, Kompetens, Resurs) ”Sälj in en förändring” Uppgift 25 min, redovisning 10 min Sälj in förändring utifrån den förändring som ni valt Gör en plan (Vision, Motivation, Kompetens, Resurs) med verktygen (SWOT, förändringskurvan, intressentmodellen, identifiera vilket beteende som behöver förändras och hur) till grund. Presentera planen och införsäljningen som sedan ska användas på kontoret för en kompis. Lyft upp några goda exempel på införsäljning och plan.

4 saker för att lyckas med förändringen Skapa förståelse för varför och känslan av angelägenhet samt fundera på beteende förändringen Kommunicera (lyssna och informera) och repetera, repetera, repetera….. Planera processen Vad + Vill + Kan + Plan = Framgång