Torsdag 26 november.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Åk 9 - året då det händer -.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Mål och betygskriterier
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Nationellt prov Sv1.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
PRESENTATIONER: SVENSKA FÖRFATTARE Info om arbetet & redovisningen + lista på författare.
Muntlig presentation.
Skriva noveller.
Hur du tar hand om din kunskap
MAKTLEKAR.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Välkommen till svenska 1
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Jobb.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Att skriva en nyhetsartikel
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Svenska som andraspråk 3
Torsdag 25 februari.
Att skriva en resonerande text
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Välkomna till vår förberedelseklass
Novellanalys.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Måndag den 22 januari 2018.
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Inför NP Svenska Våren 2019.
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

Torsdag 26 november

Agare Bagare Kopparslagare, snällt är det inte att slå en svagare: Agarn slog stopp, Bagarn slog opp, Kopparslagarn slog sönder en kopp! Sömniga Sune sov på sitt öra för trött för att se, för trött för att höra: Sjutton personer skjuter med krut sjutton kanoner skjuter salut - Sune han sover precis som förut.

"Böcker skall blänka som solar och gnistra som tomtebloss "Böcker skall blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böcker läsa människor? Det kan de förstås! Hur skulle de annars kunna veta allting om oss?"

Några frågor www.socrative.com spelsvenska Hur stor andel vuxna tycker att det är obehagligt att tala inför en grupp? Hur stor andel unga (högst/gymn) har stannat hemma från skolan för att slippa redovisa inför klassen? Vilka nackdelar finns det med att inte våga tala inför en grupp?

Några frågor www.socrative.com spelsvenska Vad händer/hur känns det när man är/blir nervös för att tala inför andra? Bästa tipsen för att motverka nervositeten och de kroppsliga reaktionerna på den?

Dagens lektion Göra ”grundjobbet” till en presentation om något på temat ”Spelvärldar” Bestämma redovisningsgrupper (morgon eller eftermiddag) Boksamtal (och lite om lästestet och skrivuppgiften v 51)

Tema: spelvärldar Du ska hålla en ett tal där du på fyra minuter presenterar något som har med temat ”spelvärldar” att göra, och kommenterar det du presenterat. Du ska använda något slags presentationstekniskt hjälpmedel (tex PP eller Prezi).

Spelvärldar: välj innehåll T.ex. något du gillar T.ex. något du ogillar Ett spel En karaktär En speldesign En spelutvecklarfirma En speltrend Ett spel En karaktär En speldesign En spelutvecklarfirma En speltrend Gör ett dokument i din svenskmapp där du jobbar i dag. Du kan kalla det ”muntlig presentation” Kortskriv om två olika saker som du gillar eller ogillar(5+5 min).

Berätta för grannen om de två sakerna. Grannen ska sen berätta för klassen om vilket ämne hen tyckte verkade mest intressant

Fortsätt med det ämne som din granne tyckte var mest intressant Vad behöver publiken veta om själva spelet/karaktären/designen etc? Vad är det du vill kommentera kring spelet/karaktären/designen etc? Publiken består av dina klasskamrater + Katarina. Du kan bara berätta lite (fyra min) – så vad är viktigast? Skriv stödord (fem min) Berätta för grannen (visa också stödorden) Grannen kommenterar (Saknas något? För mycket av något?). Skriv in kommentarer i ditt dokument (eller låta grannen göra det  ) Skriv upp två olika saker du kan/vill säga (fem min)

Redovisningar Två tillfällen: antingen 8:30-10:15 eller 14-15:15 torsdagen den 10 dec (Nobeldagen!) Torsdag morgon: Clara, Tobias, Dennis, JD, Christopher, Johannes, Rasmus, Simon, Axel, Hampus, Angela, Emilia, Adrian, Isabelle, Ricky, Filip, Sebastean, Stephanie, Oskar Torsdag eftermiddag (sovmorgon till 10:15): Arvid, Hector, Anton B, Anton O, Yousef, Rasmus, Kim, Hannes, Marcus, Appz, Martin, Sara, Isac

Läsandet och skrivandet… Lästestet: resultat 12p och över (75%) motsvarar ungefär resultatet E på NP Sv1 läsförståelse. Resultatet fick du skickat till den e-mailadress du angav. Viktigast för dig: var står du? Behöver du tänka på något när det gäller din läsning? Viktigast för mig: att du berättar om och i så fall med vad du behöver hjälp. Vi behöver ALLA träna!

Skrivandet… Loggboksskrivandet och anteckningar under/efter boksamtal är att samla material för en skrivuppgift. Skrivuppgiften görs på lektionstid (hela lektionen) sista svensklektionen före jul. Vi tar med julgodis och muntrar upp oss med under skrivandet – eller hur? 

Skrivuppgiftens delar Ett kort referat av romanens handling, med koppling till dramaturgikurvan. En kort beskrivning av de viktigaste karaktärerna och deras mål och drivkrafter. En sammanfattning av romanens huvudtema, och hur författaren på olika sätt speglar/skriver fram detta tema. En koppling till något annat du tagit del av som har samband med det romanen beskriver (youtubeklippen – men du väljer vad och hur). Egna tankar om hur romanens innehåll kan kan kopplas till dina egna erfarenheter, till annat du läst eller till sånt som har betydelse för många människor (är ”allmänmänsklig erfarenhet”)