Varför läser ni religionskunskap?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Religionskunskap A 50p.
Advertisements

Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Europeiska Unionen Organisation och verksamhet. Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
NÄRINGSBERÄKNINGAR Syftet Öka er kunskap kring måltiden och näringen vi tillför är tillräcklig och rätt! Målet Elever ska ha kännedom och kunna redogöra.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Empowerment i teori och praktik?
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Leda och utveckla en förening
Religion och identitet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
ur Centralt innehåll för religion 1
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Argumenterande text.
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Identitet och religion
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Den sociologiska blicken
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Barnkonventionen.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Religionskunskap 1 och 2.
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter -
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Identitet Vad formar oss till oss?.
Om buden.
Presentationens avskrift:

Varför läser ni religionskunskap?

Re 1 Få förståelse för människors sätt att leva med tro och livsåskådningar. Känna till fakta om kristendomen och andra världsreligioners tro och hur de kan visa sig i samhället. Kunna sätta sig in i hur religion och livsåskådningars uttryck kan leda till olika typer av situationer som kan dyka upp i vardag och yrkesliv. Kunna delta i samtal om olika typer av situationer utifrån etik och moral.

Re 1 Kunna se, förstå och ta ställning till händelser i samhället som strider emot grundläggande normer. Kunna fundera över och förstå andra människors liv, tro, etik och värderingar och vad de betyder för individen och för hur man uppfattar sig själv. Kunna förstå andra människor som man möter. Kunna förstå vad religion och vetenskap har för relation till varandra.

Re 1 Följande moment kommer vi bland annat att gå igenom under kursen:

Re 1 Fördomar om religion Kvinnosyn Terrorism Heliga kor Ingenting är heligt Gud = gubbe på moln

Re 1 Tolerans

Re 1 Respekt

Re 1 Kristendom

Re 1 Judendom

Re 1 Islam

Re 1 Hinduism

Re 1 Buddhism

Re 1 Etik

Re 1 Religion och vetenskap

Re 1 För att få ett E i kursen krävs bland annat att du: E1: kan översiktligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt översiktligt redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden. E2: i din analys förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv. E3: vidare översiktligt kan redogöra för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygga dina resonemang med enkla argument. E4: ger några exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt att du gör en enkel analys av denna relation i vilken du beskriver enkla samband och drar enkla slutsatser.

Re 1 Forts. för att få ett E i kursen krävs också att du: E5: översiktligt kan redogöra för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund. E6: översiktligt kan redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap. E7: dessutom kan göra en enkel analys av de olika uppfattningarna. E8: översiktligt beskriver vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomför en enkel analys av modellerna och använder dem för att ge enkla argument i någon fråga. E9: för enkla resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.

Re 1 För att få ett C i kursen krävs också att du: C1: utförligt kan redogöra för och analyserar världsreligionerna och några livsåskådningar samt utförligt redogör för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden. C2: i din analys förklarar samband och drar välgrundade slutsatser om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv. C3: vidare utförligt kan redogöra för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygger dina resonemang med välgrundade argument. C4: ger några exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt gör en analys av denna relation i vilken du beskriver samband och drar välgrundade slutsatser.

Re 1 Forts. för att få ett C i kursen krävs också att du: C5: utförligt redogör för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund. C6: utförligt kan redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap. C7: dessutom kan göra en välgrundad analys av de olika uppfattningarna. C8: utförligt kan beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomför en analys av modellerna och använder dem för att ge välgrundade argument i någon fråga. C9: för välgrundade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.

Re 1 För att få ett A i kursen krävs också att du: A1: utförligt och nyanserat redogör för och analyserar världsreligionerna och några livsåskådningar samt utförligt och nyanserat redogör för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden. A2: i din analys förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv. A3: vidare kan redogöra utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygga sina resonemang med välgrundade och nyanserade argument. A4: ger flera exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt att du gör en komplex analys av denna relation i vilken eleven beskriver komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Re 1 Forts. för att få ett A i kursen krävs också att du: A5: utförligt och nyanserat kan redogöra för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund. A6: utförligt och nyanserat kan redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap. A7: dessutom kan göra en välgrundad och nyanserad analys av de olika uppfattningarna. A8: utförligt och nyanserat kan beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en komplex analys av modellerna och använda dem för at ge välgrundade och nyanserade argument i några frågor. A9: för välgrundade och nyanserade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.

Re 1 Men vad har då religionskunskap att göra med dagens samhälle och just DIN framtid? Hm…tänka, tänka, tänka…

Re 1 Jo! Du kommer alltid att träffa människor i framtiden, eller hur? Du kommer kanske att åka, plugga eller jobba utomlands, eller hur? Du kommer kanske själv vara med om händelser i livet där du får ett behov av att fundera över existentiella frågor, eller hur?

Re 1 Utöver detta så kommer du förmodligen att vid någon punkt i ditt liv fundera över meningen med livet (om du inte redan har gjort det).