Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
Advertisements

Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Handel i världen.
JUDENDOMEN Av: Alisa. ISRAEL ÄR JUDARNAS LAND DET ÄR DÄR FLEST JUDAR BOR.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Viktiga begrepp i historia
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Nykterhet och solidaritet
Svenska som andraspråk 1
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Musikvideon.
Ett Hållbart ekosystem i rymden
U5: Gallring och konkurrens
Artefakter.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Religion.
4. Vad ska det bestämmas om?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Artist/Band Elevnamn och klass.
Argumenterande text.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Jag har valt att läsa: ____________________________
Engelska – English Pick a colour…
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Språkhistoria nordiska språk minoritetsspråk
Religion.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Om Jordklotets historia
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
De politiska partierna
Så styrs Sverige.
Berlinmuren.
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Lärartäthet - Exempelanalys
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
Källkritik och historiska källor
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Algoritmer.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tipspromenad.
Catha Glaas Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
SoL övningskompendie Tema: Passning
Berättar om något som har hänt
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Ledarskap
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Presentationens avskrift:

Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor. Övning Tid: 20 - 30 minuter

Syfte med övningen Vi människor sätter större tilltro till vissa informationskällor än till andra. Frågan är vad det beror på och vilka konsekvenserna kan bli. Denna övning syftar till en första reflektion.

Fundera enskilt Vad och/eller vem påverkar dig mest? Det kan handla om personer, organisationer, massmedier, företag, ideologier och så vidare. Fundera kring detta och gör en lista på de källor som påverkar dig mest. Tänk dig ditt liv under en vecka och vad som påverkar dig då. Försök att göra en lista med fem olika ”påverkare”. Välj ut två och förklara hur och varför de påverkar dig. Vem påverkar du mest? Varför tror du att det är så?

Arbeta i par Jämför era listor: Vilka är likheterna och skillnaderna? Vad kan orsaken till skillnaderna vara? Vad kan få er att sluta påverkas av en påverkare på er lista? Om ni gjort denna övning för 100 år sedan. Hur hade ert resultat sett ut då?