Inkluderande förhållningssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Varför fokus på nyanlända just nu
Utifrån entreprenöriellt lärande
Handlingsplan för matematikutveckling
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
VART SKA VI…?.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkomna!.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Mötesstruktur.
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Stöd för inkludering.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Mall för alignmentmatris
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Hälsopedagogik Kapitel 4
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Inkludering – med plats för alla
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
BFL Bedömning för lärande
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resultat av klassrumsbesök
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
Språkutvecklande arbetssätt
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Hur du kan lära bättre!.
Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Att synliggöra det synliga lärandet
DET-Uppgifter.
Inkludering och skolans uppdrag
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Digitalt förstärkt matematikundervisning
KAGG, DIN GULDBILJETT TILL FRAMTIDEN
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bedömning för lärande 31/10
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Inkluderande förhållningssätt Tillgång till undervisning, lärande och gemenskap för alla – förbereda eleverna för det samhälle de kommer att möta ”There are no blind city” Inkludering i skolan

Hur ofta tänker du på dina elevers lärande? Vad är lärande för dig? Hur ofta tänker du på dina elevers lärande?

Vad vi upplevde i Boston / Harvard

Problemlösande organisation

UDL - Universal Design for Learning

Universal Design for Learning

Variation - stationsundervisning Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5

Samarbete

Elever lär av varandra

Engagera familjen

Arbeta med lärstrategier Visualisering Planering Minnesträning Analysera Förutsäga Tänka om tänkandet

Träna på minnesstrategier

Träna på minnesstrategier Nyckelbegrepp för primärminnet

Träna på minnesstrategier Minnesramsor ”Bilen körs av James Bond. James Bond är agent”

Träna på minnesstrategier Vad är kärnan / det viktigaste i en uppgift?

Träna på minnesstrategier Repetition

Träna på minnesstrategier Minnesbilder

Träna på minnesstrategier Chunking - sammanfogning U S A M S N G C S E N B C USA MSN GCSE NBC 0 7 6 7 0 7 4 3 1 1 076 707 43 11

Ändra perspektiv, öva och repetera

Formativa arbetssätt - bedömning / feedback Feedback måste vara direkt i tid Feedback måste vara exakt och konkret Feedback måste vara lärandefokuserad

Vad blir nästa steg för oss på Hedda Wising för att vi ska bli bättre på detta?