2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Vård på distans - ett verktyg för effektivare vård Karin Wikgren Webbstrateg, Västerbottens läns landsting.
VÅRDEN I SIFFROR Presentation december VÅRDEN I SIFFROR Från den 11 december öppnas Vården i siffror publikt. Vårdpersonal loggar fortfarande in.
Plan för utvärdering av kommunalisering av hälso- och sjukvårdsinsatser i ordinärt boende i Norrbottens län Bakgrund Nationellt regeringsbeslut 2010 (SOU.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Leila Chanko Färre besök på akuten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Länsgemensam ledning i samverkan
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Maturity Matrix.
Analysseminarium – ÖK februari
Stadsledningskontoret Brukarundersökning 2010 Vård och omsorgsboende Östermalms stadsdel Dianagårdens Vård och omsorgsboende.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
ÄLDREHÄLSA KRONOBERG Äldrehälsa Kronoberg är en innovationssatsning för att med utgångspunkt i individens behov, utveckla hälsa, vård och omsorg för äldre.
Svenska i gymnasieskolan
Statistisk uppföljning av Agenda 2030
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Stadsbyggnadsbenchen
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Metod för utvecklings-arbete
vårdnära administration
Avdelningen för vård och omsorg
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98

Vad är Nationell patientenkät?

Nationell Patientenkät 2009-2014 En leverantör – gemensamt upphandlad av alla landsting/regioner (exkl. Stockholms läns landsting) Avtalsperiod 2009-2012 - med möjlighet till två års förlängning, vilket utnyttjades Avtalet löpte ut 31 december 2014 - ingen möjlighet till ytterligare förlängning Postal enkät med två påminnelser - möjlighet till digital svarsmöjlighet via webben på sex språk utöver svenska Nationellt gemensamma mätningar – vartannat år inom följande områden: Primärvård, Specialiserad somatisk öppen- och slutenvård, Akutmottagningar Specialiserad psykiatrisk öppen- och slutenvård, Barnsjukvård öppen-, sluten och akutsjukvård, Barn- och ungdomspsykiatri Möjlighet till mellanårsmätningar och/eller extramätningar inom ovanstående eller andra verksamhetsområden

Nationell Patientenkät 2.0 – koncept Nationell organisation, stödstruktur och arbetsprocesser Gemensam organisationsstruktur (HSA) Gemensam frågebank/struktur, upphandlad metodbank, mätplan, resultatbank Gemensamt gränssnitt mot samtliga leverantörer Gemensamt analys- och enkätutvecklingsråd Överenskomna rekommendationer kring frågemodul/batteri för visst område/syfte mätperiod urvalsram metod Nationellt gemensamma mätningar – nationella jämförelser och lärande Obligatoriska Givna mätområden Given metod Given mätplan En leverantör Behovs- och målgruppsanpassade mätningar – verksamhetsnära utveckling Fördjupning och breddning Billig, snabb, flexibel Innovationskraft! Flera leverantörer

Gemensam upphandling av genomförandet av Nationell Patientenkät 2.0 Utgångspunkten var att upphandla utifrån konceptet och på ett sätt som skapade förutsättningar för: Lägre kostnad per enkät Större möjlighet till och inslag av digitala svarsmöjligheter Kortare ledtider – från urvalsperiod till återföring av resultat Flexibla datainsamlingsmetoder Flera leverantörer

Vad är upphandlat? Två ramavtal för genomförande av patientenkäter: Ramavtal del 1: Postal metod. En leverantör Ramavtal del 2: Digitala metoder och andra alternativa metoder. Tre leverantörer Avtalsperiod: 2015-2018, 2+2 år Avtalsförvaltare: SKL Beställare och avropsberättigade: De enskilda landstingen/regionerna (den juridiska personen) samt SKL

En gemensam frågebank Inventering av kunskapsläget och utvärdering av befintliga verktyg för att mäta patientupplevelser samt rådande patientlag Från avtalsperiod 2009-2014 har 972 unika frågor och totalt 1568 frågor kategoriserats Information och stöd i processen hämtas från:  de 13 validerade mätverktygen  dem av fokusgruppen sex utvalda mätverktygen  befintliga data  rangkorrelationsanalyser med frågor kopplade till dimensionen Helhetsintryck  patientlagen  Vårdanalys rapport – vad påverkar patientupplevd kvalitet inom primärvården? Se illustration här bredvid.  baslinjemätningen av efterlevnaden av den nya patientlagen  andra fristående studier och analysarbeten  frågor som har visat sig vara viktiga som bas för verksamhetsutveckling inom vården En sammanvägning av ovan informationskällor resulterade i den första pilotenkäten.

PREM och PROM

Vad följer vi upp?

Varför ett beslut … om att avvakta med genomförande av mätning inom specialiserad psykiatrisk öppen- och slutenvård?

41%

Svarsbenägenhet i genomförda mätningar

Åldersfördelning patienter

Genomförande av förstudie En inventering av nationella och internationella PREM-mätningar Målgruppsanalys 18 intervjuer: erfarenheter och tankar kring olika mätmetoder Verksamhetsutvecklare, utvecklingschefer, kvalitetsstrateger och forskare Enhetschefer och verksamhetschefer

Rekommendation och slutsatser Enkät i anslutning till vårdmötet (kombinerad metod) Genomför på mottagningen/avdelningen – närhetsprincipen På papper och digitalt alternativ Minska antalet frågor

Psykiatri, vad händer härnäst? Förstudie Pilot Gemensam mätning Nätverk Nationell patientenkät Nätverk Styrning och ledning av psykiatri HSD Beslut och förankring Arbetsgrupp Metod Frågor/ formulär

Några av de utmaningar ser vi framför oss? Information kopplat till mätningarna Praktiskt genomförande av mätningarna Personalens delaktighet i mätningarna Statistik och jämförelser av resultat från mätningarna Barn- och ungdomspsykiatri

Fundera och reflektera över… Hur vi gemensamt kan hantera utmaningarna med en annan metod Information kopplat till mätningarna Praktiskt genomförande av mätningarna Personalens delaktighet i mätningarna Statistik och jämförelser av resultat från mätningarna Barn- och ungdomspsykiatri Vem eller vilka du vill ha representerade i arbetsgrupp

2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98