BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Centrala innehåll och kunskapskrav
“Cohension” - Sammanhållning och utveckling i högpresterande grupper
En introduktion till SEB Way
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Building Bridges and Breaking Bonds
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Forsknings- och utbildningsstrategi
Att jobba språkutvecklande
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Miljömålen består av tre slags mål
Kommunikationsprocesser
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Välkommen till chefsmötet!
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans Baskraft arbetar med myndigheter, företag och skolor för att öka deras förmåga att leda och driva verksamheten tillsammans baserat på både intern och extern samverkan och dialog. Gabriel Montgomery gabriel@baskraft.se 070-422 40 55

”Vi” ska lösa en ”uppgift” Vad menar ni med ”Vi”? Vilken är uppgiften? Det centrala i allt utvecklingsarbete är att det finns en uppgift att lösa. Den kan definieras på många sätt men den behöver definieras på ett sätt som gör den meningsfull för de som ska lösa uppgiften. Bedrägligt enkelt men svårare i verkligheten.

Organisationsmatematik Vad & Hur vi gör tillsammans Resultatet vi skapar Organisationsmatematik Vår gemensamma förmåga att lösa uppgiften tillsammans Våra människor och tillgångar Vårt sätt att arbeta Konkreta Mjuka Mänskliga VAD vi har HUR vi använder det vi har Vår gemensamma förmåga är PRODUKTEN av två huvudsakliga FAKTORER: VAD vi har (Våra människor och resurser) och HUR vi använder det vi har (vårt sätt att arbeta). I en förändrings-, eller utvecklingsprocess måste vi naturligtvis jobba med resurserna men den bestående förändringen kommer om vi lyckas skapa ett hållbart HUR. 3

HUR vi använder det vi har Leda (mening) Driva (prestation) Sätta och ändra riktning (uppgiften) Skapa gemensam förståelse Skapa och upprätthålla engagemang Planera, prioritera och sätta mål Genomföra med kvalitet Utvärdera, återkoppla och åtgärda Arbetet med att leda och driva arbetet att lösa uppgiften är något alla behöver involvera sig i, inte bara “ledaren”. Det finns stödjande och begränsande beteenden på båda sidor. Effekter av ett ledarskap utövat på ett bristfälligt sätt leder till otydlighet, förvirring, ointresse, oorganisering, brist på kontroll och utebliven återkoppling. Detta gäller både internt och i samverkan med externa intressenter. Ett genomtänkt och synkroniserat sätt att leda och driva verksamheten ökar förmågan att skapa resultat tillsammans.