Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Advertisements

BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Mål och betygskriterier
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att synliggöra lärande
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevaktiva utvecklingssamtal
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att jobba språkutvecklande
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE

Lektionsplanering Hanna Sepp.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tips för det praktiska ledarskapet
Välkomna.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Formativ undervisning– Workshop 4 (feedback)
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Välkommen till Kick off vt 2018.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Workshop 5 - Kamratstöd 7/12

Mål med dagens workshop – vi lär oss att: dela framgångar och misslyckande med varandra och att stödja varandra. aktivera eleverna som läranderesurser för varandra

Halvårsutvärdering – formativ undervisning Svara på enkät nu – du hittar den i din mailbox (skickad idag). (https://goo.gl/forms/VgTk0F2zcCWh4AG32) En del frågor är samma som förra enkäten för att kunna mäta en eventuell förändring.

Diskussion om feedback-metoder Sitt i grupper om fyra med någon som du inte har arbetat med när det gäller feedback. Presentera din feedback-metod. Reflektera kring hur det gick. Kommer du att arbeta med feedback på något annat sätt i framtiden?

Lämna in planering, Mall för kollegial observation samt utvärdering om feedback om du inte har gjort det.

Dagens workshop: KAMRATSTÖD Vi vill få eleverna att tänka att ”alla sitter i samma båt” – vi hjälper varandra att nå målen.

Hur gör vi för att eleverna ska känna detta? Sätt t.ex. gemensamma mål och belöna hela gruppen. En hel del pådrivande interaktion (ansikte mot ansikte) Tydligt uppfattad individuell ansvarsskyldighet (t.ex. att de förbereder sig inför kamratrespons). Arbete mycket i smågrupper

Fundera på och skriv ner på de vita tavlorna Säg någon av fördelarna med kamratstöd. Vilka hinder kan det finnas med kamratstöd? Har du använt någon form av kamratstöd? Ge exempel på vad eleverna har gjort!

En av de vanligaste teknikerna av kamratstöd är Kamratrespons

Varför kamratrespons? Det är inte bara eleverna som får extra feedback från sina kompisar som tjänar på det. Också eleven som ger feedback tjänar på det – får fundera igenom framgångskriterierna. Eleverna lär sig dubbelt så snabbt.

Tips när man arbetar med kamratrespons Låt eleverna arbeta två och två – större engagemang. Låt gärna eleverna börja ge feedback på en anonym elevs arbete. Börja enkelt – t.ex. med två stjärnor och en önskning. Sätt upp grundregler för feedback tillsammans med elever. Låt eleverna skriva feedback på post-it lappar.

Demonstrera och diskutera effektiv och ineffektiv feedback med eleverna Visa t.ex. feedback-kommentarer för eleverna och låt dem diskutera dem. När eleverna har skrivit kommentarer på någon anonym elevs arbete så kan man visa dem för klassen och diskutera dem.

Ge satsinledare för kamratrespons Jag gillar hur du … Det var jättebra hur du ... Jag tyckte att det var mycket effektivt hur du ... Jag blev förvånad över att ... Jag förstod inte ... Jag tror att det skulle bli tydligare ...

Exempel på arbetsgång för Kamratbedömning Instruktion om nytt arbetsområde. Bedömningsmatris presenteras och diskuteras. Elevexempel läses. Elevernas bedömer elevexemplena och har en diskussion om vad som krävs för att göra ett bra arbete. Eleverna börjar arbeta och får ett slutdatum när de ska lämna in sitt arbete för kamratbedömning. Kamratbedömning sker på en lektion. Eleverna förbättrar sitt arbete (ge tid direkt efter feedback). Eleverna lämnar in arbete till lärare som gör sin bedömning.

Använd Google dokument vid mer avancerad kamratbedömning Se exempel här: https://docs.google.com/document/d/1Yw_Trc65ID2f7VVIwtep2uhmY_D621IRHtZ2yEvY 5bg/edit?ts=5811b7db

Kamratbedömning på muntliga presentationer Kan vara lite känsligare. Bra som träning inför presentation. Två stjärnor och en önskan.

Ge eleverna mer ansvar Läs handout. Diskutera handouten i grupper: Vad krävs för att eleverna ska kunna jobba med kamratstöd?

Jobba med Handout ”några tekniker för kamratstöd” (andra sidan på pappret) Läs handout. Välj en teknik som du intresserar dig. Diskutera parvis den tekniken som du har valt (5 minuter).

Diskussion i arbetslag om kamratstöd Tid: ca 10 minuter. Ha en diskussion om vilka tekniker som kan fungera för er elevkategori och hur man kan anpassa metoderna för bästa effekt. SFI Distanslärare Övriga Komvux IM Opalen

Fyll i ”planering inför nästa workshop” Välj ut en eller två tekniker som du ska använda dig av de kommande två månaderna (10 minuter). Sätt dig med din tilldelade kollega (samma som förra gången) och presentera vad du ska göra (10 minuter). Bestäm ungefär när observationen ska ske. Lämna in ifyllda observationer och reflektioner till nästa workshop (någon gång i jan-feb.)

Fördelning Kristina W– Barbara Elin – Dubravka Emma O – Catarina K Mikael– Carina Tegner Moa Nyman – Erika Helene – Agneta Susanne – Maja Catalina – Karina L. Ola – Emma N. Kristian – Jenny Kristina W– Barbara Elin – Dubravka Emma O – Catarina K Emil – Therese B Minna – Marika Anna – Therese efterträdare

Sammanfattning av lärande Skriv något du har lärt dig under workshopen på ditt utgångspass.

Extra: Vi lyssnar på dylan william när han pratar om kamratstöd och annat. https://player.vimeo.com/video/152293201 Vad är hans budskap? https://www.youtube.com/watch?v=5P7VQxPqqTQ

Sammanfattning av video Eleverna som jobbade med själv- och kamratbedömning lärde sig dubbelt så snabbt. Bra sätt att börja – two stars and a wish. Be eleverna skriva ner frågor om ett område som du har gått igenom och lämna in dem på papperslappar. Green ligth/red light. Om man signalerar grönt så ska man vara beredd att förklara för någon annan.