LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Att träna Läsförståelse
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Välkomna 28/
Från vaggan till graven med talböcker
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Borlänge 13 maj 2014.

Planering.
Vägen mot en timplanelös skola
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Hovstaskolans styrdokument
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Arbetsterapi i skolan.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Hur du kan lära bättre!.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Föräldramöte Tomtebogård
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Argumenterande text.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Ta del av riktlinjerna här
Tips för bättre kommunikation
Personen från Skolverket
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter

Gymnasiet har många teoretiska ämnen som ställer stora krav på både läsförståelse och läshastighet. Många uppgifter ska också redovisas skriftligt och det kan kännas som ett stort hinder för den som har svårt att skriva. Elever med läs- och skrivsvårigheter på gymnasiet kan få en tung arbetsbörda om de inte får en anpassad studiesituation. För att hitta anpassning för varje enskild elev erbjuder specialpedagogerna på Lindeskolan handledning till eleven och elevens lärare.

Arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter

Vid överlämnandet från grundskolan får skolan information om elever som tidigare har haft någon form av stöd. I de fall elever har en dyslexiutredning kan detta vara ett viktigt underlag i anpassningen av elevens studier.

Specialpedagogerna träffar alla elever klassvis i början av årskurs 1 Specialpedagogerna träffar alla elever klassvis i början av årskurs 1. Vi visar alternativa verktyg som finns på skolans datorer och användbara appar för skolarbetet. Eleverna får också vid det tillfället göra en självskattning av sina läs- och skrivfärdigheter. Denna kartläggning gör att skolan kan fånga upp elever i läs- och skrivsvårigheter som inte tidigare har blivit uppmärksammade, den hjälper också skolan i arbetet med att planera för anpassningar på individ-, grupp- och organisationsnivå. Den lästräning som skolan kan erbjuda presenteras också vid detta tillfälle.

Eleven kan vid självskattningen av sina läs- och skrivfärdigheter få lämna önskemål om en träff med specialpedagogen för att diskutera ytterligare stöd.

Specialpedagogerna kan vid behov göra en mer omfattande läs- och skrivutredning vid behov. Målet med en sådan utredning är att hitta effektiva kompenserande strategier, utifrån var eleven befinner sig i sin läs- och skrivutveckling. Med andra ord kan en utredning hjälpa till att hitta vägar runt hindret som läs- och skrivsvårigheterna innebär.

Kompensatoriska hjälpmedel

Datorn är ett viktigt hjälpmedel för elever i läs- och skrivsvårigheter. På Lindeskolan finns tillgång till datorer med stavningsprogram på både svenska (StavaRex) och engelska (SpellRight). Lindeskolan har också talsyntes (ClaroReadPro) som läser upp texter i dokument och på webben.

Kommunen har ett abonnemang med Inläsningstjänst som gör att eleverna på Lindeskolan enkelt och smidigt har tillgång till inläst kurslitteratur.

Inläst skönlitteratur får eleven tillgång till genom skolbiblioteket och Legimus.

Lästräning

På gymnasiet är det viktigt att i första hand hitta kompensatoriska hjälpmedel och strategier för elever i läs- och skrivsvårigheter, men Lindeskolan kan också erbjuda elever individuell lästräning under en kort men intensiv period. En sådan träning leder ofta till en snabbare avkodning och bättre automatisering, med andra ord en snabbare och säkrare läsning.

Anpassningar vid provsituationer

Exempel på anpassningar som elever i läs- och skrivsvårigheter på Lindeskolan kan få är: längre provtid, upplästa frågor eller muntliga förhör, eller att få använda dator.

Bedömning

Skollagen kapitel 15 §26 säger att skolan vid bedömning kan bortse från enstaka delar av kunskapskraven om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl menar man funktionsnedsättning eller liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som direkt hindrar eleven att nå ett visst kunskapskrav. För elev i stora läs- och skrivsvårigheter kan detta innebära att kraven på läsförståelse kan anses uppnådda om eleven lyssnar sig till förståelse istället för att läsa sig till det, eller att man bortser från felstavningar i engelska och svenska när man bedömer färdigheten skriva.

Länkar