LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter
Gymnasiet har många teoretiska ämnen som ställer stora krav på både läsförståelse och läshastighet. Många uppgifter ska också redovisas skriftligt och det kan kännas som ett stort hinder för den som har svårt att skriva. Elever med läs- och skrivsvårigheter på gymnasiet kan få en tung arbetsbörda om de inte får en anpassad studiesituation. För att hitta anpassning för varje enskild elev erbjuder specialpedagogerna på Lindeskolan handledning till eleven och elevens lärare.
Arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter
Vid överlämnandet från grundskolan får skolan information om elever som tidigare har haft någon form av stöd. I de fall elever har en dyslexiutredning kan detta vara ett viktigt underlag i anpassningen av elevens studier.
Specialpedagogerna träffar alla elever klassvis i början av årskurs 1 Specialpedagogerna träffar alla elever klassvis i början av årskurs 1. Vi visar alternativa verktyg som finns på skolans datorer och användbara appar för skolarbetet. Eleverna får också vid det tillfället göra en självskattning av sina läs- och skrivfärdigheter. Denna kartläggning gör att skolan kan fånga upp elever i läs- och skrivsvårigheter som inte tidigare har blivit uppmärksammade, den hjälper också skolan i arbetet med att planera för anpassningar på individ-, grupp- och organisationsnivå. Den lästräning som skolan kan erbjuda presenteras också vid detta tillfälle.
Eleven kan vid självskattningen av sina läs- och skrivfärdigheter få lämna önskemål om en träff med specialpedagogen för att diskutera ytterligare stöd.
Specialpedagogerna kan vid behov göra en mer omfattande läs- och skrivutredning vid behov. Målet med en sådan utredning är att hitta effektiva kompenserande strategier, utifrån var eleven befinner sig i sin läs- och skrivutveckling. Med andra ord kan en utredning hjälpa till att hitta vägar runt hindret som läs- och skrivsvårigheterna innebär.
Kompensatoriska hjälpmedel
Datorn är ett viktigt hjälpmedel för elever i läs- och skrivsvårigheter. På Lindeskolan finns tillgång till datorer med stavningsprogram på både svenska (StavaRex) och engelska (SpellRight). Lindeskolan har också talsyntes (ClaroReadPro) som läser upp texter i dokument och på webben.
Kommunen har ett abonnemang med Inläsningstjänst som gör att eleverna på Lindeskolan enkelt och smidigt har tillgång till inläst kurslitteratur.
Inläst skönlitteratur får eleven tillgång till genom skolbiblioteket och Legimus.
Lästräning
På gymnasiet är det viktigt att i första hand hitta kompensatoriska hjälpmedel och strategier för elever i läs- och skrivsvårigheter, men Lindeskolan kan också erbjuda elever individuell lästräning under en kort men intensiv period. En sådan träning leder ofta till en snabbare avkodning och bättre automatisering, med andra ord en snabbare och säkrare läsning.
Anpassningar vid provsituationer
Exempel på anpassningar som elever i läs- och skrivsvårigheter på Lindeskolan kan få är: längre provtid, upplästa frågor eller muntliga förhör, eller att få använda dator.
Bedömning
Skollagen kapitel 15 §26 säger att skolan vid bedömning kan bortse från enstaka delar av kunskapskraven om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl menar man funktionsnedsättning eller liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som direkt hindrar eleven att nå ett visst kunskapskrav. För elev i stora läs- och skrivsvårigheter kan detta innebära att kraven på läsförståelse kan anses uppnådda om eleven lyssnar sig till förståelse istället för att läsa sig till det, eller att man bortser från felstavningar i engelska och svenska när man bedömer färdigheten skriva.
Länkar