Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Föräldramöte 12 september 2011
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
- att överföra budskap, påverka, mm
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Mål och betygskriterier
Grafisk design av tryckt reklam
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Kommunikationsplanens delar
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kap 6: Marknadsstrategier
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kommunikation OL108A.
Skriva noveller.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Vittert vetande om webbdesign
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Kärnan i all kommunikation
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Kommunikation.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Bilden och verkligheten
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Grafisk design FORMEN.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Novellanalys.
Grafisk design FORMEN.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Kommunikation.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Helhet och allsidighet
Bilden och verkligheten
Tips & trix.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Tips för bättre kommunikation
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Communicare - något blir gemensamt KOMMUNIKATIONSTEORI Communicare - något blir gemensamt Vi delar med oss av tankar känslor och värderingar. Bakrund, erfarenheter och uppfostran styr vårt sätt att ta emot meddelanden. Vi eftersträvar att tolka det vi ser och hör så att vi förstår det. Situation och sammanhang, kontexten är av stor betydelse.

All kommunikation består av koder och tecken i någon form Signaler är en direkt form Symboler kan ha flera betydelser för personer i olika sammanhang En person, företag eller myndighet formulerar budskap som överförs från sändaren till mottagaren

vem? vad? till vem? Vad ? kanal? effekt? KOMMUNIKATION sändaren förmedlas Vad ? till vem? kanal? effekt?

Utvärdering/uppföljning KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Kommunikationsplanen formulerad hos en reklambyrå eller webbyrå Mål Målgrupp Medium Budskap Tidsplan Budget Utvärdering/uppföljning Denna arbetas alltid med när nya projekt ska genomföras

tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Målet ska vara Preciserat - tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - formulerat så att man kan forma budskapet på det och väcka intresse Mätbart – målet ska kunna utvärderas och mätas mot effekten

KOMMUNIKATION påverkansfaktorer Budskap tolkas och väcker känslor, för att få effekt är det viktigt att nå rätt. Fysiskt - plats, tid, yttre händelser Sociala - identitet, relationer, makt, roller Psykologiska - tankar, känslor, erfarenheter Kulturella - värderingar, språk, attityder

till vem? Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. KOMMUNIKATION målgruppssegmentering Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. Budskapet ska utformas så att det ligger på mottagarnas nivå. till vem? 1. Geografisk segmentering - Karlstad, Värmland, Sverige… 2. Demografisk segment - Sociala grupper, ålder, kön, sysselsättning, familj… 3. Beteende segmentering - Intressen styr, utmaningar, mat, teater, teknik… 4. Psykologisk segmentering - vilken nivå, kunskap, känslomässigt, handlingsnivå? 5. Flervariabel segmentering - hänsyn till flera segmentindelningar

A - Attention göra uppärksam på problemet KOMMUNIKATION påverkan Påverkan styrs av våra sinnen. Syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hur kommer vi igenom mottagarens skal, vilken nivå är han/hon på ? A - Attention göra uppärksam på problemet I - Interest kunskapsnivå, förklara, väcka intresse D - Desire kunden känner behov, känslonivån… A - Action handlingsnivån, val av leverantör, vara… S – Satisfaction…….

Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. KOMMUNIKATION påverkan Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. Grundläggande behov som människor. Maslows behovstrappa: 4. Självförverkligande 3. Sociala behov 2. Säkerhetsbehov 1. Basbehov

Var lyhörd! Öppna dina ögon! Skapa!

Påverkan

Klick! Att kommunicera med många - PÅVERKAN Att kommunicera med många - envägskommunikation, svårt att få respons Vill man ha en reaktion från mottagaren - krävs tvåvägskommunikation Visuella kommunikationen behöver då använda sig av uppmaningar eller påminnelser - besök sajten, ring, faxa… Klick!

Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! PÅVERKAN Relevans - Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! Mottagaren måste förstå att det finns ett skäl att ha blivit påverkad - annars känner hon sig lurad, kontakten bryts. Att chocka med blod och makabra bilder för att få uppmärksamhet är inte så svårt - och effektivt - hur tar man hand om den uppärksamheten - fortsätta att ljuga?? Uppmärksamhet x relevans = effekt! 1x0=0, 1x1=1

PÅVERKAN kontext Kontext - sammanhang Ett visuellt arrangemang, har en inre kontext där alla element ingår i ett förhållande till varandra. Och i sin tur till en yttre kontext, en yttre miljö. Att nå fram till en mottagare kräver ibland att sticka ut från den yttre kontexten, bryta av mot den. Lugn harmonisk eller kontrastrik och disharmonisk kontext.

Vi kommer in på mer om förhållanden i formen – i delen Grafisk design…

Bilden och kommunikationen

Mål - Vad ska bilden användas till? BILDEN och kommunikation Mål - Vad ska bilden användas till? Illustrera, informera, lära ut, skoja, roa … Bilden ska påverka, stämma med varumärket informera… Vem vill man nå? Vem betraktar bilden? Vad vet hon om budskapet redan? Vad vill man att hon ska veta efter bilden och budskapet? Var ska bilden synas? I vilket media?

Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor BILDEN och kommunikation Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor Journalistiska bilder - skildrar, politik, olyckor utan ställningstagande Reklambilder - är känsligare eftersom de ska påverka och måste hänga samman med budskapet. Svårt att träffa rätt målgrupp eller vid för stora målgrupper Hur används dessa bilder?

Olika berättande bilder. BILDEN och kommunikation Olika berättande bilder. Faktabilder - registrerande och enkla bilder för utbildning och information. Prosabilder - tydligt berättande, dramatiskt eller icke, balanserat arrangemang. Poesibilder - är personliga, lyriska känslobilder som kanske kan manipulera och beröra, ofta välarrangerade. Var används dessa bilder?

Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter BILDEN och kommunikation Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter Metonymiska - bevisar budskap eller produktegenskaper – hur något fungera i en situation. Metaforiska - jämförande bilder, Produkter jämförs och kanske påvisar att de är bättre än något annat icke namngett) I vilka sammanhang?

Sammanhang - Kontexten BILDEN och kommunikation Har redan varit inne på kontext bilden är ju ett budskap i sig och ett förstärkande element i budskapet. Sammanhang - Kontexten påverkar och kanske förvandlar bilden, innebörden förändras och påverkas av detta. Inre kontexten - bilden olika element och deras inbördes relationer - om det finns motsatser mellan dem kan bilden bli spännande och attrahera oss. Yttre kontexten - miljön bilden finns i påverkar tolkningen. Yttre kontexten kan förklara, förstärka eller förvandla bilden..

BILDEN och kommunikation Harmoni kan upplevas när bilden och texten samspelar och säger i stort sett samma sak. Kan vara relevant när man vill ha en bild som ackompanjerar innehållet, läcker bild i resebok, kokbok och där betraktaren är intresserad. Disharmoni upplevs när bild och text är en motsägelse till varann - kan vara bra när betraktaren måste påverkas och väckas i t ex en annons.