Kommunikation
Communicare - något blir gemensamt KOMMUNIKATIONSTEORI Communicare - något blir gemensamt Vi delar med oss av tankar känslor och värderingar. Bakrund, erfarenheter och uppfostran styr vårt sätt att ta emot meddelanden. Vi eftersträvar att tolka det vi ser och hör så att vi förstår det. Situation och sammanhang, kontexten är av stor betydelse.
All kommunikation består av koder och tecken i någon form Signaler är en direkt form Symboler kan ha flera betydelser för personer i olika sammanhang En person, företag eller myndighet formulerar budskap som överförs från sändaren till mottagaren
vem? vad? till vem? Vad ? kanal? effekt? KOMMUNIKATION sändaren förmedlas Vad ? till vem? kanal? effekt?
Utvärdering/uppföljning KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Kommunikationsplanen formulerad hos en reklambyrå eller webbyrå Mål Målgrupp Medium Budskap Tidsplan Budget Utvärdering/uppföljning Denna arbetas alltid med när nya projekt ska genomföras
tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Målet ska vara Preciserat - tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - formulerat så att man kan forma budskapet på det och väcka intresse Mätbart – målet ska kunna utvärderas och mätas mot effekten
KOMMUNIKATION påverkansfaktorer Budskap tolkas och väcker känslor, för att få effekt är det viktigt att nå rätt. Fysiskt - plats, tid, yttre händelser Sociala - identitet, relationer, makt, roller Psykologiska - tankar, känslor, erfarenheter Kulturella - värderingar, språk, attityder
till vem? Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. KOMMUNIKATION målgruppssegmentering Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. Budskapet ska utformas så att det ligger på mottagarnas nivå. till vem? 1. Geografisk segmentering - Karlstad, Värmland, Sverige… 2. Demografisk segment - Sociala grupper, ålder, kön, sysselsättning, familj… 3. Beteende segmentering - Intressen styr, utmaningar, mat, teater, teknik… 4. Psykologisk segmentering - vilken nivå, kunskap, känslomässigt, handlingsnivå? 5. Flervariabel segmentering - hänsyn till flera segmentindelningar
A - Attention göra uppärksam på problemet KOMMUNIKATION påverkan Påverkan styrs av våra sinnen. Syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hur kommer vi igenom mottagarens skal, vilken nivå är han/hon på ? A - Attention göra uppärksam på problemet I - Interest kunskapsnivå, förklara, väcka intresse D - Desire kunden känner behov, känslonivån… A - Action handlingsnivån, val av leverantör, vara… S – Satisfaction…….
Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. KOMMUNIKATION påverkan Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. Grundläggande behov som människor. Maslows behovstrappa: 4. Självförverkligande 3. Sociala behov 2. Säkerhetsbehov 1. Basbehov
Var lyhörd! Öppna dina ögon! Skapa!
Påverkan
Klick! Att kommunicera med många - PÅVERKAN Att kommunicera med många - envägskommunikation, svårt att få respons Vill man ha en reaktion från mottagaren - krävs tvåvägskommunikation Visuella kommunikationen behöver då använda sig av uppmaningar eller påminnelser - besök sajten, ring, faxa… Klick!
Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! PÅVERKAN Relevans - Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! Mottagaren måste förstå att det finns ett skäl att ha blivit påverkad - annars känner hon sig lurad, kontakten bryts. Att chocka med blod och makabra bilder för att få uppmärksamhet är inte så svårt - och effektivt - hur tar man hand om den uppärksamheten - fortsätta att ljuga?? Uppmärksamhet x relevans = effekt! 1x0=0, 1x1=1
PÅVERKAN kontext Kontext - sammanhang Ett visuellt arrangemang, har en inre kontext där alla element ingår i ett förhållande till varandra. Och i sin tur till en yttre kontext, en yttre miljö. Att nå fram till en mottagare kräver ibland att sticka ut från den yttre kontexten, bryta av mot den. Lugn harmonisk eller kontrastrik och disharmonisk kontext.
Vi kommer in på mer om förhållanden i formen – i delen Grafisk design…
Bilden och kommunikationen
Mål - Vad ska bilden användas till? BILDEN och kommunikation Mål - Vad ska bilden användas till? Illustrera, informera, lära ut, skoja, roa … Bilden ska påverka, stämma med varumärket informera… Vem vill man nå? Vem betraktar bilden? Vad vet hon om budskapet redan? Vad vill man att hon ska veta efter bilden och budskapet? Var ska bilden synas? I vilket media?
Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor BILDEN och kommunikation Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor Journalistiska bilder - skildrar, politik, olyckor utan ställningstagande Reklambilder - är känsligare eftersom de ska påverka och måste hänga samman med budskapet. Svårt att träffa rätt målgrupp eller vid för stora målgrupper Hur används dessa bilder?
Olika berättande bilder. BILDEN och kommunikation Olika berättande bilder. Faktabilder - registrerande och enkla bilder för utbildning och information. Prosabilder - tydligt berättande, dramatiskt eller icke, balanserat arrangemang. Poesibilder - är personliga, lyriska känslobilder som kanske kan manipulera och beröra, ofta välarrangerade. Var används dessa bilder?
Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter BILDEN och kommunikation Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter Metonymiska - bevisar budskap eller produktegenskaper – hur något fungera i en situation. Metaforiska - jämförande bilder, Produkter jämförs och kanske påvisar att de är bättre än något annat icke namngett) I vilka sammanhang?
Sammanhang - Kontexten BILDEN och kommunikation Har redan varit inne på kontext bilden är ju ett budskap i sig och ett förstärkande element i budskapet. Sammanhang - Kontexten påverkar och kanske förvandlar bilden, innebörden förändras och påverkas av detta. Inre kontexten - bilden olika element och deras inbördes relationer - om det finns motsatser mellan dem kan bilden bli spännande och attrahera oss. Yttre kontexten - miljön bilden finns i påverkar tolkningen. Yttre kontexten kan förklara, förstärka eller förvandla bilden..
BILDEN och kommunikation Harmoni kan upplevas när bilden och texten samspelar och säger i stort sett samma sak. Kan vara relevant när man vill ha en bild som ackompanjerar innehållet, läcker bild i resebok, kokbok och där betraktaren är intresserad. Disharmoni upplevs när bild och text är en motsägelse till varann - kan vara bra när betraktaren måste påverkas och väckas i t ex en annons.