Psykosocial ohälsa till rätt vårdgivare i rätt tid Anette Sparf, verksamhetschef Victor Feldin, psykolog Hanna Demitz Helin, psykolog Borbardha Qvarnström, kurator På ett halvår har det gått att förbättra tillgängligheten och styra om flödet så att majoriteten av patienterna kommer i kontakt med psykolog eller kurator först. Detta gäller patienter med upplevd psykosocial ohälsa som tex stress, sömnsvårigheter, oro, ångest, nedstämdhet mm Syfte/Mål Skapa tillgänglighet till psykolog och kurator för att erbjuda patienterna snabb tid för bedömning och snabb insättning av behandling. Därmed är förhoppningen att höja livskvalitén och minska ohälsan som ofta leder till långa sjukskrivningar och läkemedelsbehandling. Syftet är också att fler ska få möjlighet till psykolog/kurator behandling. Sammanfattning Helt uppfyllt målet gällande tillgänglighet till telefonkontakt, bedömningssamtal och behandling. Resultat Förbättrad tillgänglighet Patienterna ringer nu direkt till psykolog och kurator. Får kontakt samma dag. Många hänvisas direkt till psykosociala samtal istället för läkartid. Tider för bedömningssamtal finns varje vecka. Alla tre i teamet har KBT-kompetens. Metod Nulägesanalys Testa olika förändringar gällande schemaläggning och flöden Anställa en psykolog till Ökad bredd gällande behandlingsalternativ Självhjälp Psykologisk rådgivning Individuell psykologisk beh, KBT KBT via internet Gruppterapi (stress/utmattning, smärta-stress, mindfulness, sömn, ångest och depression) Stödsamtal Detta har vi lärt/Slutsatser: Rätt motiverade patienter när man själv ringer direkt till psykolog och kurator Kortare tid till kontakt och bedömningar kan ge kortare behandlingsperioder och förhoppningsvis tillfrisknande/bättre livskvalité Måste finnas struktur för samarbete med läkare och sjuksköterskor Nästa steg Tidigt samarbete med rehab samordnare Starta gruppbehandling för ångest/depression Fortlöpande följa upp tillgängligheten inom enheten! Kontakt: Anette Sparf, Rosenhälsan 070 297 62 03