DIPLOMERAD GESTALTTERAPEUT, 3 ÅR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
DIPLOMERAD GESTALTTERAPEUT, 3 ÅR Relationell terapeututbildning på humanistisk grund- genom teori, praktik och upplevelsebaserad inlärning
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Kulturvetenskaplig fördjupning vt mars.
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Friluftsliv.
Studie- och yrkesvägledning
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ledarskap i specialistutbildningen
Individuellt lärande tillsammans
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Personcentrerad vård - en etisk utmaning
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation åk 4-5
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Övergripande struktur för
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Folkhögskola – vad är det?
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Gymnasiearbete 100 p.
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

DIPLOMERAD GESTALTTERAPEUT, 3 ÅR 2018-01-25

Diplomerad Gestaltterapeut MÅL OCH SYFTE Mål: Examinerad som Diplomerad gestaltterapeut Syfte: Att utveckla en gedigen yrkesmässig kompetens och trygg identitet som gestaltterapeut 2018-01-25

Diplomerad Gestaltterapeut INNEHÅLL År 1 – Att möta en annan – samskapandets innebörd (relation/dialog) Upptaktsvecka, Vem är jag i denna grupp och i min blivande roll som gestaltterapeut? Gestaltteori, förhållningssätt och etik Gestaltterapeutisk praktik Gestaltdialogiska möten Närhet och intimitet i process Fältteori och integration av året År 2 – Att möta och leda en klient– samskapandet i professionen Upptaktsvecka, Att möta en klient Gestaltdiagnostik, del 1 Fenomenologi Experimentellt utforskande i det terapeutiska mötet Intersektionalitet, normer och maktstrukturer Integration, feedback och evaluering År 3 – Jag som Gestaltterapeut Gestaltdiagnostik del 2, högenergitillstånd, trauma och PTSD Tillämpning på par och grupp När dialogen blir komplicerad Vår filosofiska grund Jag som gestaltterapeut (fördjupa, knyta ihop) Slutexamen 2018-01-25

UPPLÄGG Arbetet genomsyras av gestaltpraktik, diagnostik och terapeutiska interventioner År 1 Att möta en annan – samskapandets innebörd År 2 Att möta och leda en klient - samskapandet i professionen År 3 Jag som Gestaltterapeut Resultat Samtalsträning Egna klienter Förmåga att terapeutiskt leda en klients process till läkande och utveckling Relations- och dialogperspektiv Förmåga att bidra till skillnad genom ökad medveten och förståelse om vad som sker i relationen själv - omvärld Personligt perspektiv (påbörjad under Grundkurs och Fördjupad personlig utveckling) Mod att vara mig själv och stanna kvar i mötet med annan Egen terapi - kontinuerligt personligt utvecklings- och integrationsarbete Förmåga att skilja ut vad som är du, jag och det vi samskapar. Förmåga att uttrycka förstå och möta olikhet 2018-01-25

INNEHÅLL Diplomerad Gestaltterapeut - År 1 Hösttermin Teorifokus Parallella arbeten Upptaktsvecka Skapa motivation och förutsättningar för såväl den egna utvecklingen som för ett gott inlärningsklimat i gruppen. Grundläggande gestaltteori Grupprocess Egenterapi löper över alla åren och lärgrupper under år 1 2. Gestaltterapeutens roll, förhållningssätt och etik Gestaltteorins människosyn och de etiska principerna. Teorin om självet och den paradoxala förändringsteorin. 3. Gestaltterapeutisk praktik Fenomenologi Vårtermin Gestaltdialogiska möten Dialogfilosofi Vad påverkar i terapi Rörelse Teorin om reglering Samtalsträning m handledning 5. Närhet och intimitet i process Fältteori Normer Intersektionalitet 6. Integration, feedback och evaluering 2018-01-25

INNEHÅLL (forts) Diplomerad Gestaltterapeut - År 2 Hösttermin Teorifokus Parallella arbeten Upptaktsvecka, Att möta en klient, kontakt Dialog som utforskande Att skapa en rörlig bild av en annan Egen terapi Egna klienter Handledn. i grupp 2. Gestaltdiagnostik, del 1 Diagnos som begrepp Kreativ anpassning 3. Fenomenologi Fenomenologi Intentionalitet Vårtermin 4. Experimentellt utforskande i det terapeutiska mötet Formulera det oformulerade Hur allt tar sig uttryck Situations-teori 5. Intersektionalitet, normer och maktstrukturer Normer Intersektionalitet HBTQ Maktstrukturer i terapi 6. Integration, feedback och evaluering

INNEHÅLL (forts) Diplomerad Gestaltterapeut - År 3 Hösttermin Teorifokus Parallella arbeten Gestaltdiagnostik del 2 Psykodynamisk diagnostik Gestaltteoretisk diagnostik Diagnostik som begrepp Trauma, PTSD, högenergitillstånd Balansera stöd och utmaning Egen terapi Egna klienter Handledning både individ och grupp 2. Tillämpning på par och grupp Gruppen som klient 3. När dialogen blir komplicerad Vad har verkan i terapi? Hur kan vi praktiskt hantera modet att stanna i konfliktfyllda, emotionellt Laddade och etiska dilemman Vårtermin Vår filosofiska grund Existentialismen, österländsk filosofi m.m. 5. Jag som gestaltterapeut (fördjupa, knyta ihop) Hur går jag vidare Förutsättningar Planering 6. Slutexamen 2018-01-25

Diplomerad Gestaltterapeut GENOMGÅENDE UTVECKLINGSTEMAN Personligt mod; träna att vara kvar i dialog, närvarande i process och förmågan att ge och ta feedback. Awareness; ökad medveten närvaro och uppmärksamhet på det som sker mellan mig och min omvärld. Body of awareness Kroppsmedvetenhet; ökad medvetenhet om hur tankar och känslor kommer till uttryck i kroppen via bl.a. andning, rörelse, spänningar och energinivå. Body of awareness Kontakt; ökad förmåga att möta andra med empati, öppenhet och respekt. Självreglering i relation; ökad förmåga att vara medveten om, ta ansvar för det som sker och blir till i relation till den andra och omvärlden. Rörelse; att se människan som en helhet och som en annan i en ständig rörelse 2018-01-25

Diplomerad Gestaltterapeut RAMAR FÖR UTBILDNINGEN (krav för fullgjord utb) 6 kurstillfällen per läsår (4 tillfällen ons-lö, 2 tillfällen må-fre) 5-6 egna klienter (i minst 112 tim) Lärgrupper (50 timmar under år 1) Handledning i grupp (150h i grupp om 4 - (innebär 19 timmar per pers. och år) år 2-3 Egen terapi, minst 23 x 60 min per läsår Litteraturstudier och skriftliga arbeten som integrerar teori, praktik och personlig utveckling Skriftliga och muntliga arbeten 2018-01-25

Diplomerad Gestaltterapeut BEHÖRIGHET OCH ANTAGNING Behörig är sökande som: Har fullgjort Fördjupad personlig utveckling ( i undantagsfall motsvarande erfarenhet och kunskaper från annat håll). God svenska i tal och skrift. God engelsk läs- och hörförståelse. Har en akademisk grundutbildning om minst 120 Hp/180 ECTS. Dispens kan ges. Har ett människovårdande yrke. Alternativt kan ordna godkänd klinisk praktik till senast kursstart. (Kontakta studierektor för mer information.) Antagningsprocess: Sista ansökningsdatum 1 april Ansökan gås igenom, ev. kompletteringar begärs in. Enskilda samtal för att utforska ovanstående kriterier och erfarenheter Besked om antagning lämnas i nära anslutning till det enskilda samtalet Den sökandes bindande avtal lämnas till Gestaltakademin senast 1 juni. 2018-01-25