Design och utvärdering, 5 poäng

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TILLÄMPNINGSOMRÅDEN Psykologi 2a. PSYKOLOGI 2A Centralt innehåll: Tillämpningsområden inom psykologin i relation till förändringar i samhället.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Programmet för personal och arbetsliv
Entreprenörskapsforum
Varför läser ni religionskunskap?
XX kommun Kommunikationsplan.
Artefakter och scenarios
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Argumenterande text.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Strategier för att förstå det vi läser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Henrik Sjöstrand & Benny Granqvist
Forskningsutvärdering & bibliometri
Industriella revolutionen
ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Systematisk uppföljning
Design & Utvärdering, 5 poäng
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Kompetensförsörjnings-processen
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Industriella revolutionen
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Kreativa verktyg och metoder
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Ledning och förståelse
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Design och utvärdering, 5 poäng MDI och användbarhet Måndagen den 27/3

Introducera och skapa grundläggande förståelse för… Introduktion Introducera och skapa grundläggande förståelse för…  Vad MDI är  Hur forskningsområdet MDI vuxit fram  MDI-ämnets tvärvetenskapliga natur  Varför MDI är ett viktigt inslag i systemutveckling  Usability-begreppet General

Historik [1] När datorer började användas kommersiellt under 1950-talet var de svåranvända, ohanterliga och oförutsägbara.  Datorerna var mycket stora och dyra  De användes enbart av speciell teknisk personal  De gick relativt lätt sönder och var nyckfulla  Någon egentlig forskning för att göra dem mer lättanvända fanns inte General

Under 1970-talet utvecklades de första persondatorerna. Historik [2] Under 1970-talet utvecklades de första persondatorerna.  Datorerna blev billigare  De användes inte längre enbart av speciell teknisk personal, utan istället av många olika grupper av användare  Forskning hade börjat ge kunskap om vad som gör datorer användbara General

Historik [3] Detta betyder att dagens datoranvändare och dagens datoranvändning skiljer sig markant från 50-talets.  Användarna är inte programmerare, och inte heller en homogen grupp  Datorer är relativt billiga i förhållande till användare och arbetstid  Datorer används inte bara för arbete, utan också för fritid, tidsfördriv och mycket annat General

Historik [Man—Machine Interface (MMI)] Definierades som…  ”Those aspects of the system that the user comes in contact with” (Moran, 1981, p. 4)  ”An input language for the user, an output language for the machine, and a protocol for interaction” (Chi, 1985, p. 671) General

Human—Computer Interaction (HCI) Vad är Människa—datorinteraktion (MDI)?  MDI kan avse själva aktiviteten, dvs. den faktiska interaktionen mellan dator och människa,  MDI-begreppet kan också syfta till den disciplin som studerar denna interaktion General

Definition av MDI ”Human—Computer Interaction is a discipline concerned with the design, evaluation and implementation of interactive computing systems for human use and with the study of major phenomena surrounding them” (ACM SIGCHI, 1992, p. 6) General

Besläktade och bidragande områden [1] Att tala om MDI som ett specifikt ämne är problematisk…  Akademiska discipliner har generellt ett uttalat studieobjekt, samt för ämnet specifika metoder och utgångspunkter för att studera detta  MDI präglas istället av en tvär-vetenskaplighet där många olika discipliner bidrar och har bidragit till ämnets nu-varande utformning General

Besläktade och bidragande områden [2] bild Preece s. 38 General

MDI kan användas för att… Varför MDI? MDI kan användas för att…  Avslöja och ge stöd för de uppgifter och aktiviteter som kan automatiseras med hjälp av datorer  Öka vår förståelse av teknik och vilken effekt teknik och användning av teknik har på människor  Öka vår förmåga att förutsäga och styra framtida teknik och teknikanvändnings-utveckling till att bli konstruktiv och mer anpassad till människan (Nickerson & Landauer, 1997) General

Översikt Människa—Datorinteraktion General

Exempel: Användning av telefon Bild preece s. 9 General

Exempel: Användning av video Bild preece s. 12 General

Ökad komplexitet är inte ett godtagbart skäl till dålig design Komplexitet = problem? Ökad komplexitet är inte ett godtagbart skäl till dålig design  Det är fullt möjligt att designa bra gränssnitt som har självförklarande funktion och effekt, som också ger användbar och direkt feedback.  Ett exempel på detta är instrumenten i en bil, och (på senare tid) en cockpit i ett flygplan General

Usability, användbarhet, är ett nyckelbegrepp inom MDI-området Mål för MDI Att utveckla eller förbättra befintliga system till att uppvisa användbarhet, säkerhet och funktionalitet Usability, användbarhet, är ett nyckelbegrepp inom MDI-området  Effektivitet  Lärbarhet  Flexibilitet  Attityd General

Usability, användbarhet Usability definieras i relation till en specificerad grupp användare som utför specificerade uppgifter  För att svara på frågan ”Hur användbart är det här systemet?” måste vi också fråga oss ”vilka är användarna?” och ”vilka uppgifter ska användarna utföra?”  Ofta är usability en fråga om att anpassa dator-systemet efter användarens sätt att tänka, istället för att tvinga användaren att anpassa sig efter systemet General

Att mäta usability Typiskt mäter man användbarhet i termer av:  Hur väl testanvändare presterar vid lösandet av angivna testuppgifter (t.ex. tid, antal fel, typ av fel)  Hur flexibelt ett systems utformning är (t.ex. andel testanvändare ur olika användargrupper som lyckas genomföra angivna testuppgifter)  Hur lätt systemet är att lära sig (t.ex. fel över tiden)  Vad testanvändarna tycker om systemet (subjektiva skattningar) General

Usability i designarbetet Att uppnå en hög grad av usability medför tre viktiga implikationer för designprocessen  Designern måste veta vilka slutanvändarna kommer att bli och vilka uppgifter de kommer att utföra  Slutanvändarna kommer att spela en aktiv roll i hela designarbetet  Designers och användare utvärderar tillsammans en föreslagen designs användbarhet och modifierar designen baserat på utvärderingens resultat General