Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
RAOUL WALLENBERGS DAG 27 AUGUSTI Sveriges nationella dag för medmänsklighet och civilkurage.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Etik - Att göra det rätta.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Uttal Vokaler dikter.
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Etik- planering.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Uttal Vokaler dikter.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Om Jordklotets historia
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
- Att vara personlig och beröra
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Religion Livsåskådning.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

RAOUL WALLENBERGS DAG 27 AUGUSTI Sveriges nationella dag för medmänsklighet och civilkurage. Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag.  En nationell dag för medmänsklighet och civilkurage. Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs namnsdag.

CIVILKURAGE Diskutera begreppet civilkurage. DEFINITION UR NE= Mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk. Uttrycket härrör från ett yttrande av Bismarck, som 1864 använde ordet ”Zivilcourage” om militärer som hade mod att även under svåra omständigheter uttala sin personliga mening som civilpersoner. Numera används termen ofta om politiker som vågar inta och upprätthålla en inopportun ståndpunkt. Visa den korta filmen. Efter filmen: Låt eleverna, förslagsvis 2 och 2, ventilera de tankar och känslor som kom upp.   Dela in klassen i grupper om 3-4 personer.

Beskriv Raoul med fyra ord. Fråga eleverna: Med vilka fyra ord skulle ni beskriva honom? (Ingen av oss kände honom så vi kan bara gissa) Låt eleverna prata ihop sig i grupperna och komma fram till fyra ord. Låt grupperna berätta vilka ord de har valt. Alternativt; låt en elev skriva upp samtliga ord på tavlan. När alla har läst upp sina ord be om reflektioner eller tankar som kommer upp.

EN SITUATION DÄR JAG AGERADE MED CIVILKURAGE! Lyft fram att alla i klassrummet har varit i situationer där delar eller t.o.m hela den beskrivningen skulle passa in på oss själva. Alla har någon gång agerat med medmänsklighet och civilkurage. Ge egna exempel. Börja med ett då du önskar att du hade agerat och ett exempel som du är stolt över. Låt eleverna komma på när de agerat och berätta om det för varandra. 4

MOD “Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering” Wikipedia “Det kräver ofta mer mod att våga göra rätt än att frukta att göra fel.” Abraham Lincoln “Det behövs mer mod för att ändra sin mening än att förbli den trogen.” Willy Brandt Diskutera hur det känns att vara modig? Hur det känns att vara rädd? Diskutera motstridiga känslor. Att gå utanför sin komfortzon är läskigt, men det är även då vi utvecklas som människor.

VAD FÅR DITT HJÄRTA ATT BULTA? När du agerade med civilkurage? Vad fick dig att göra det? Vad var det du reagerade mot? Eller vad stod upp för? Fundera och skriv ned. Fråga eleverna: när du agerade med civilkurage, VAD fick dig att göra det? Vad reagerade du mot? Vad stod du upp för? Låt eleverna skriva ned på sina arbetsblad (fråga 3) Be om exempel att skriva upp på tavlan.

HUR KAN JAG AGERA? Hemma Hos kompisar På nätet I skolan; på rasten, lektionen mm På fest På gatan eller torget På middag hos bekanta På släktträffen På bussen eller tåget På fritiden Inled med egna exempel. Vad som gör dig upprörd, arg, irriterad. Hur du skulle kunna agera för/emot detta I vardagen; Hemma? Hos kompisar? På nätet? Osv. Låt elevera arbeta fram egna förslag utifrån det som får deras hjärta att bulta. Arbeta med post-it-lappar. Låt eleverna inspireras av varandras förslag och välja 1-2 de tycker är allra viktigast.

JAG VILL!   Individuellt: låt dem gå runt och läsa varandras förslag och välja ut 1–2 handlingar som tilltalar dem extra mycket. Skriv ner.

göra skillnad Varje människa kan Be dem agera IDAG! Och dela med en bild på sociala media med #raoul2015