RAOUL WALLENBERGS DAG 27 AUGUSTI Sveriges nationella dag för medmänsklighet och civilkurage. Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag. En nationell dag för medmänsklighet och civilkurage. Den 27 augusti är Raoul Wallenbergs namnsdag.
CIVILKURAGE Diskutera begreppet civilkurage. DEFINITION UR NE= Mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk. Uttrycket härrör från ett yttrande av Bismarck, som 1864 använde ordet ”Zivilcourage” om militärer som hade mod att även under svåra omständigheter uttala sin personliga mening som civilpersoner. Numera används termen ofta om politiker som vågar inta och upprätthålla en inopportun ståndpunkt. Visa den korta filmen. Efter filmen: Låt eleverna, förslagsvis 2 och 2, ventilera de tankar och känslor som kom upp. Dela in klassen i grupper om 3-4 personer.
Beskriv Raoul med fyra ord. Fråga eleverna: Med vilka fyra ord skulle ni beskriva honom? (Ingen av oss kände honom så vi kan bara gissa) Låt eleverna prata ihop sig i grupperna och komma fram till fyra ord. Låt grupperna berätta vilka ord de har valt. Alternativt; låt en elev skriva upp samtliga ord på tavlan. När alla har läst upp sina ord be om reflektioner eller tankar som kommer upp.
EN SITUATION DÄR JAG AGERADE MED CIVILKURAGE! Lyft fram att alla i klassrummet har varit i situationer där delar eller t.o.m hela den beskrivningen skulle passa in på oss själva. Alla har någon gång agerat med medmänsklighet och civilkurage. Ge egna exempel. Börja med ett då du önskar att du hade agerat och ett exempel som du är stolt över. Låt eleverna komma på när de agerat och berätta om det för varandra. 4
MOD “Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering” Wikipedia “Det kräver ofta mer mod att våga göra rätt än att frukta att göra fel.” Abraham Lincoln “Det behövs mer mod för att ändra sin mening än att förbli den trogen.” Willy Brandt Diskutera hur det känns att vara modig? Hur det känns att vara rädd? Diskutera motstridiga känslor. Att gå utanför sin komfortzon är läskigt, men det är även då vi utvecklas som människor.
VAD FÅR DITT HJÄRTA ATT BULTA? När du agerade med civilkurage? Vad fick dig att göra det? Vad var det du reagerade mot? Eller vad stod upp för? Fundera och skriv ned. Fråga eleverna: när du agerade med civilkurage, VAD fick dig att göra det? Vad reagerade du mot? Vad stod du upp för? Låt eleverna skriva ned på sina arbetsblad (fråga 3) Be om exempel att skriva upp på tavlan.
HUR KAN JAG AGERA? Hemma Hos kompisar På nätet I skolan; på rasten, lektionen mm På fest På gatan eller torget På middag hos bekanta På släktträffen På bussen eller tåget På fritiden Inled med egna exempel. Vad som gör dig upprörd, arg, irriterad. Hur du skulle kunna agera för/emot detta I vardagen; Hemma? Hos kompisar? På nätet? Osv. Låt elevera arbeta fram egna förslag utifrån det som får deras hjärta att bulta. Arbeta med post-it-lappar. Låt eleverna inspireras av varandras förslag och välja 1-2 de tycker är allra viktigast.
JAG VILL! Individuellt: låt dem gå runt och läsa varandras förslag och välja ut 1–2 handlingar som tilltalar dem extra mycket. Skriv ner.
göra skillnad Varje människa kan Be dem agera IDAG! Och dela med en bild på sociala media med #raoul2015