genererar nya beteenden och möjligheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman 
Advertisements

Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013.
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Dubbel Yrkesutbildning
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Kan vi mäta effekter besökares konsumtion med hjälp av rAPS?
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Kommunikationskanaler som Webb & Facebook
Välkommen till Axis Bolagsstämma 2003
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Från arkiv till processtöd
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
XX kommun Kommunikationsplan.
En kort presentation av Tillväxtverket
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Service, service, service!
Välkommen till Huddinge!
På jakt efter en smartare välfärd
Säker användning av dator och nättjänster
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Information till alla regionens medarbetare
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
KONTORSKAFFE.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Målstyrning och verksamhetsplanering
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
8 tips för dig som redaktör
PRODUKTUTVECKLING.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Konsumenterna och miljön 2018
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Arbetsförmedlingen.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Presentationens avskrift:

genererar nya beteenden och möjligheter Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman peter.hellman@trippus.se; 070-950 38 78 www.merawebb.se Trippus,style,golfski mars 2017 1

Presentation -Peter Hellman Bakgrund – referenser –Nätverk -Linkedin-Skål-AVM-Trippus-Style-Golfski Södertörns Högskola-Framtidsgruppen Rapporter – studier- Flyg – hotell-Mötesindustrin-e-handel- Internet idag – fakta 101miljarder sek varav ca 50% är reserelaterat Digital strategi – Internet Evolution – Lifestyle-Teknik/Funktionalitet –resor/upplevelser Beteende på nätet - drivkrafter Varumärke –påverkan - interaktion Affärsmodeller – nya tjänster-mervärde- reseprocessen före under efter Webplats – funktionell-mobilwebb kontra appar E-handel Sociala medier Betalningar via nätet Ny teknik o trender Slutsatser-tips

internets utveckling resor Kombination av (Webben o Mobilen) Teknik - Funktionalitet Lifestyle Resor o upplevelser

Internet evolution 1.0 1994 Information & Kommunikation Yahoo, Hotmail, Msn, Google – 77 M anv 2.0 1998 Commerce Amazon, Ebay, Expedia - 500M anv 3.0 2004 Community Self Expression&Entert Facebook,Bloggar ,You Tube -1400 M anv 4.0 2008 Mobilt Internet - 1000 M anv 5.0 2015 Mobilen – 2000 M anv

Digital strategi Finnas där kunden finns Förflytta mer till självservice Stödja kunder med digitala tjänster före,under,efter resan Pris-säljstrategi som optimerar verksamheten Genomföra digitala evolutionen Gäller webben,sociala media,mobiltinternet

Vad är internet/mobilen realtid – quickly Effektiv distributionskanal (DR) Kommunikationsplattform (PR) Starkt primärt media (Branding) Kraftfullt kommunikationsredskap(CRM) Betalningsverktyg (PAY) Fem kanalerna ( Q5)

2016 fakta 2,5 billion online 4 billion cell phones 100 million blogs 50 billion photos You Tube –Skype 500 million users 55% mobile users mobile internet service

Digital participation ”The digital world above all is about participation” ”The digital world is not a campaign,it is a commitment”

SocialMedia 500 milj aktiva 2000 milj foton/rörliga bilder laddas varje mån Genomsnitts anv har ca 130 vänner Finns över 35 milj anvgrupper 23 milj anv uppdaterar sin status varje dag 90% av anv är utanför USA More than 50 translations-50 in development 1500 milj anv på Facebook

Fungerar Enkel o logisk uppbyggnad av sajter Få klick-nå fram sökta Möjlighet att söka på flera olika sätt Intressanta länkar som tillfredställer infobehovet Positiva överraskningar Möjlighet att lagra bli igenkänd vid nästa besök

Möjligheter och hot Lättare att komma in på marknaden, men svårare att nå ut till kunderna Nya möjligheter till samarbete Smalare målgrupper möjligt Osäkerhet hos kunden

Konsumentbeteende Vem besöker hemsidan? Vad letar besökaren efter? Den ”sociala turisten” som lyssnar till andra Envägs- resp. tvåvägskommunikatören

Effektivare affärsmodeller Internet innebär en ökad konkurrens Hemsida efter kundsegment o målgrupper Relationsskapande Att förmedla en image Se verksamheten med nya perspektiv Fundera över reseprocessen före under efter 13

E-handelsprocessen Information Jämförelse och beslut Bokning Betalning Leverans Uppföljning 14

Internet/Mobilen i siffror Den svenska reseindustrin omsätter ca 350 miljarder 2015 Sysselsätter ca 200.000 medarbetare Svensk e-handel värd 150 miljarder sek 2015 Sysselsätter ca 70.000 medarbetare Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism: 50 miljarder 2015 2005 sökte 59 % information om resor på Internet – 2015 sökte 92 % information om resor på Internet 2012 sökte 40 % information via smartphones En bra konverteringsgrad är 8- 10 %Detaljhandeln 2%

Slutsats Kompensera för de mjuka bitar som försvinner med IT Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten” Ta hänsyn till framtidens konsument Samverkan och samarbete viktigt Omvärldsbevakning Marknaden börjar mogna Mobilt internet växer appar el mobilwebb Kombinera video med musik o bilder Nätverk Nätverk

SKÅL klubben Internationellt nätverk Young Skål unikt erbjudande 200 kr + några får en mentor som varit med minst 30 år i branschen kom till vårt bord vi har plats för 10 st!