Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs Bedömning Underlag för bedömning är: Din förmåga att : Orientera efter karta i känd och okänd miljö. Kunna allemansrättens rättigheter och skyldigheter. I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan… Ditt arbete under lektionerna. Din delaktighet i gemensamma genomgångar. Din förmåga att kunna orientera indivuelllt i okänd miljö. Klara teoriprov om nödsituationer i och vid vatten vintertid. Din iskunskap. Lärandemål I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att orientera i okända miljöer. Långsiktiga mål/ syfte Att eleverna utvecklar förmågan att vistas i utemiljöer och natur under olika årstider och förstår värdet av ett aktivt friluftsliv. Att kunna orientera i okända miljöer med hjälp av kartor. Undervisning Vi tränar att orientera parvis och individuellt i närområdet och i okänd miljö med hjälp av karta. Poängorientering. Kartkunskap. Vi arbetar med rättigheter och skyldigheter i Allemansrätten. Vi lär eleverna att ha lämplig klädsel beroende på väderlek och miljö. Känna till och prova på förlängda armen. Möjlighet att pröva på islivräddning. Få kunskap om farliga isar. För betyget E För betyget C För betyget A Du kan med viss säkerhet orientera i okända miljöer och då använda karta. Du kan hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider. Du kan med relativt god säkerhet orientera i okänd miljö och då använda karta. Du kan med god säkerhet orientera i okänd miljö och då använda karta. Utbildningsskolan, Stockholm