Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Barn- och utbildningsförvaltningen/Kvalitetsenheten Andel elever i årskurs 9 med lägst betyget E i minst 16 ämnen.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Centrala innehåll och kunskapskrav
OKUNSKAP ÄR FARLIGT – INTE VATTEN. SKA PRATA LITE OM… …En vattensäker kommun …Myndigheten för säkerhet och beredskap …Konsumentverket …World Conference.
Reseproduktion och försäljning
Aktiviteter och upplevelser
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Orienteringen sker på naturens och samhällets villkor Offensiv orientering Vägval till glädje och framgång Oktober 2012.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Hantering av nödsituation vid vatten vintertid. Isvak
Granloholms skola Läsåret 2014/2015
Resultat av klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll åk 1-3.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Lära för livet!.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Vi ska ut och forska! Klädsel Utflyktens syfte
LPP – rörelse Lekar och spel
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Friluftsliv Lite inspiration...
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Friluftsliv Lite inspiration...
Presentationens avskrift:

Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs Bedömning Underlag för bedömning är: Din förmåga att : Orientera efter karta i känd och okänd miljö. Kunna allemansrättens rättigheter och skyldigheter. I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan… Ditt arbete under lektionerna. Din delaktighet i gemensamma genomgångar. Din förmåga att kunna orientera indivuelllt i okänd miljö. Klara teoriprov om nödsituationer i och vid vatten vintertid. Din iskunskap. Lärandemål I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att orientera i okända miljöer. Långsiktiga mål/ syfte Att eleverna utvecklar förmågan att vistas i utemiljöer och natur under olika årstider och förstår värdet av ett aktivt friluftsliv. Att kunna orientera i okända miljöer med hjälp av kartor. Undervisning Vi tränar att orientera parvis och individuellt i närområdet och i okänd miljö med hjälp av karta. Poängorientering. Kartkunskap. Vi arbetar med rättigheter och skyldigheter i Allemansrätten. Vi lär eleverna att ha lämplig klädsel beroende på väderlek och miljö. Känna till och prova på förlängda armen. Möjlighet att pröva på islivräddning. Få kunskap om farliga isar. För betyget E För betyget C För betyget A Du kan med viss säkerhet orientera i okända miljöer och då använda karta. Du kan hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider. Du kan med relativt god säkerhet orientera i okänd miljö och då använda karta. Du kan med god säkerhet orientera i okänd miljö och då använda karta. Utbildningsskolan, Stockholm