Historiskt Källmaterial

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Inför nationella provet i svenska
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Religion Naturvetenskap
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Kritiskt förhållningssätt
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Granska läromedel.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Källkritik för högstadiet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Källkritik & Informationssökning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Våra medier.
Källkritik.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Källkritik Historia.
Barnkonventionen.
Homo sapiens.
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Historiskt Källmaterial

Att använda historiskt källmaterial Läs s. 4 – 7 i historieboken eller häftet (Hur vet historieforskarna egentligen vad som hänt?)

Olika typer av källor Skrift (Läsa/Se) Bok Tidning Stenblock Runsten Brev Material/Föremål (Se/Känna) Krukor Smycken Verktyg Vapen Kläder Tal (Lyssna) Filmer Radio Musik Inspelningar TV Konst (Se/Känna) Skulpturer Målningar Illuminationer

Medeltida skriftliga källor Böcker Handskrivna (manuskript) Dyrbara Väldigt få Ofta rikt utsmyckade och illuminerade Ofta skrivna på latin Oftast pergament som material Tryckta (efter 1440) Bättre pris Avskalade och ”tråkiga” i början Betydligt större utgåvor Skrivna både på latin och folkspråk Både papper och pergament Ordlista: Illuminationer = målningar och teckningar i böcker Pergament = Material tillverkat av djurhud (och ibland även från människor) Folkspråk = Oftast innefattar detta språk utöver latin och grekiska, i vanligt tal det språk som talas av befolkningen.  

Exempel på skriftliga källor  Brev Personliga Offentliga Lagtexter Krönikor Rättegångsprotokoll

Vem använder skriftliga källor? Historiker Arkeologer Lingvister (språkvetare) Släktforskare Teologer Etnologer Antropologer

Vad kan man använda källor till? Förståelse av historiska händelser och personer Levnadsvillkor Politik Religion Klasskillnader Könsskillnader Idéströmningar Yrkesgrupper Djurhantering Barnuppfostran Lagar Rättssystem Medicin och sjukdomshantering Yttrandefrihet och censur

Källkritik Vad är det? Varför är det viktigt? Metod för att granska källor i syfte att ta reda på exempelvis äkthet, användbarhet, skapare, trovärdighet, och budskap Varför är det viktigt? Utan källkritik så är det oerhört lätt att falska eller felaktiga historiska källor används i ett syfte som förändrar vår syn på historiska personer, händelser, eller skeenden.

Historiska färdigheter Förståelse Tolkning Kritiskt tänkande Historiska färdigheter Förståelse Förstå och beskriva: - Den tydliga och självklara meningen och innebörden av en historisk källa. Tolkning Förstå och beskriva mening och innebörd som inte framgår tydligt i en källa. Exempelvis: - Idéer beskrivna i målningar, sniderier, eller skulpturer Temat (det övergripande budskapet) i ett tal eller en artikel Innebörden av metaforer i skrivna texter Tro, värderingar eller motiv som har influerat individer eller grupper Analys Identifiera och beskriva historiska aspekter av källor: Vilken sorts källa är det? (Primär eller Sekundär) Vilken typ av källa är det? (föremål, text, målning, foto, inspelning) Vem skapade källan? När skapades källan? Vilken var den tilltänkta publiken? Vad var anledningen till att källan skapades? Vilka perspektiv innehåller källan? Är källan subjektiv? (dvs. är den för eller emot vissa personer, grupper, eller idéer) Kan källans information bekräftas/styrkas av andra källor? Ger källans information en annan bild än de flesta andra källor som rör samma sak? Utvärdering Bestämma hur värdefull en historisk källa är med hjälp av det du har kommit fram till i analysen. Exempelvis: Hur relevanta specifika källor är till din forskning Hur exakt/riktig informationen i en källa är Hur pålitlig en källa, författare, eller information är Om en källas perspektiv representerar majoritetens eller minoritetens åsikter under en viss tid