Och varför det är en angelägenhet för skolbiblioteken…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Material för projektarbetet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Informationssökning & Källkritik
Att studera hos Liber Hermods.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Som man frågar får man svar
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Ett arbetsområde om poesi
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Turismens historia kapitel 2.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Att övertyga ! Disposition och mall.
Frihetstiden
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
©Else-Britt Hellström
Reseproduktion och försäljning
Skolutveckling via digitala medier
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Leda och planera sokratiska samtal
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Exempel på skriftligt omdöme
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Religionskunskap Att undersöka tro.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,

Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Ale Kommuns avtal NE.se.
Frihetstiden
Hållbar utveckling.
Religion.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Ett läs-projekt med musik
Presentationens avskrift:

Och varför det är en angelägenhet för skolbiblioteken… SPEL I UNDERVISNINGEN Och varför det är en angelägenhet för skolbiblioteken…

SKOLBIBLIOTEKARIENS (ELLER I ALLA FALL MIN) ROLL MEDIEPEDAGOG LÄRARE? BIBLIOTEKARIE? IT-GURU?

MINA TANKAR OM SKOLBIBLIOTEK Definitionen av ”skolbibliotek” håller på att luckras upp Framtidens skolbibliotek blir knutet till den enskilde ”bibliotekariens” personlighet och tolkning av sin yrkesroll Grunden är läsning, men även det begreppet luckras upp

SKOLBIBLIOTEKARIEN BÖR (ENLIGT MIN MENING) Vara ”bokmissionär”, men vara det tillsammans med lärarna (inte som ”bokpratare” som man besöker då och då) och med olika medier Vara en guide in i den sociala webbens möjligheter för undervisning Vara direkt involverad i undervisningen = undervisa

DEN SOCIALA WEBBEN -VARFÖR ÄR DEN VIKTIG? Den sociala webben är en så genomgripande social förändring Den sociala webben återskapar ett naturligt sätt att kommunicera: direkta återkopplingar, associationer och hänsyftningar till vad som tidigare sagts i ämnet Den är mycket lättanvänd, att blogga är betydligt lättare än att skriva i Word

VAD BÖR INGÅ I EN SKOLBIBLIOTEKARIES UNDERVISNING? Att visa eleverna hur de hittar information inom ett undervisningsområde Att samplanera detta undervisningsområde med läraren/lärarna Att samla/köpa in medier som kan användas i undervisningsområdet

Eller snarare: hur skulle jag vilja jobba…? HUR JOBBAR JAG? Eller snarare: hur skulle jag vilja jobba…? Jag skulle vilja jobba mer med det jag är mest nöjd med, nämligen…

Planering av undervisningsprojekt tillsammans med lärarlagen Läsprojekt som utnyttjar de sociala medierna Visa ämneslärarna webbresurser för deras behov Handledning om dramaturgi och berättarteknik i filmer (för elever, tillsammans med svenskläraren) Informationssökning och källkritik för elever Bokpresentationer, som är kopplade till film och/eller teman Att utnyttja potentialen i spel till undersökande, läs- och skrivfrämjande arbetssätt

SKÖN- LITTERATUR SKOLBIBLIOTEKET FAKTABÖCKER FILM SPEL MUSIK WEBBRESURSER

VAD JAG KAN DELA MED MIG AV En idé jag vill testa: Twitter i ett läs- och skrivprojekt En idé jag har testat: spel i undervisning – Högkulturernas härskare

STAFETTSKRIVNING I TWITTER HUR GÅR DET TILL? Varje elev får ett registrerat elevtwitterkonto Läraren inleder – och avslutar sin mening med en s.k. ”hashtag” #läsvinstag Eleverna loggar in i turordning och fortsätter texten Texten sammanställs – eventuellt redigeras (i värsta fall censureras )

STAFETTSKRIVNING I TWITTER SYFTE En lekfull introduktion till Twitter för lärarna Ett sätt att visa hur många alternativ en berättelse innehåller (ofta blir även en ensam författare förvånad!) Låta eleverna ta del av varandras sätt att skriva Håll utkik på bloggen www.lasveckan.skolbloggen.se

SPEL I UNDERVISNINGEN HÖGKULTURERNAS HÄRSKARE Ett arbetsområde där eleverna spelar rollen av härskare över de tidigaste civilisationerna Med kloka beslut, grundat på fakta om dåvarande förhållanden och geografiska förutsättningar ska härskarna utveckla sitt rike Sökandet efter fakta blir inte läroboksstyrt, många resurser behöver tas i anspråk: ett gyllene tillfälle för skolbibliotekarien…

INSPIRATIONEN TILL HÖGKULTURERNAS HÄRSKARE

SPELET CIVILIZATION SPELAS SÅ HÄR

NÅGRA ORD OM ”SPELPEDAGOGIK” OCH HUR HÖGKULTURERNAS SKILJER SIG FRÅN CIV Hur avancerad grafiken än är, så är Civilization i grund och botten ett schackspel Lika lite som man lär sig något om förhållandena i Persien vid tiden för schackspelets uppkomst, lär man sig historia av att spela Civilization Nästa bild får illustrera detta…

DE PEDAGOGISKA SVAGHETERNA I CIV Spelet är styrt av spelföretagets logik, t.ex. förekommer inte slaveri i Civilization Att ha eller skaffa sig historiska kunskaper hjälper dig inte i spelet, däremot att knäcka poängberäkningens kod

HÖGKULTURERNAS ”SPELSYSTEM” Ett politiskt beslut poängsätts i olika kategorier P = Politisk popularitet E = Ekonomi M = Militär styrka Enväldig (och påläst) domare är spelledaren = läraren (och med fördel skolbibliotekarien) Poängskalan bestämmer spelledaren Poängen kan ge olika fördelar i spelet, återigen enligt lärarens bedömning

POÄNGBERÄKNINGEN Rike P E M Egypten 97 45 34 Assyrien 80 145 Sumer 23 35 110 SPELLEDAREN DELAR UT PLUS- ELLER MINUSPOÄNG

HÖGKULTURERNAS… …är styrt av elevernas val och spelledarens återkoppling: eleverna behöver inte ”gissa sig till” vad läroboken eller läraren är ute efter …synliggör de enskilda och samhälleliga beslutens formande av historien …är en samhällsmodell, inte en historiskt exakt miljöskildring …är märkligt motiverande 

EXEMPEL PÅ POLITISKA BESLUT Ni har kommit till makten i riket Assyrien. Ert första uppdrag blir att skaffa er en så bra bild som möjligt av ert välde, genom att fråga ut präster, lärda män, bönder, bokrullar och kartor. Lämna en skriftlig redogörelse till spelledaren – den kommer att poängsättas! Folket tycker att ni sköter er bra, men de saknar en viktig sak: mat! Hur ska ni effektivt kunna försörja den växande befolkningen?

ANDRA SÄTT ATT VARIERA SPELET En profet sprider idéer om en ny religion. Hur ska ni hantera detta? Era lador ansätts av stråtrövare som stjäl maten, hur ska ni få folk att känna sig trygga? Hur ska lagarna se ut i ert rike? Vilka är de 10 viktigaste? Skriv en krönika där ni redogör för ert rikes historia, men på ett sätt som hyllar er själva Ert grannland förklarar krig. Vad händer nu?

VAD KAN SKOLBIBLIOTEKARIEN GÖRA? Samla resurser: böcker, filmer och webbsidor som passar i Högkulturernas härskare Hålla föredrag och handleda om hur man hittar fakta om de olika rikena Hjälpa eleverna sålla i faktamängden Påminna om källkritiken (utan att försvåra): de källor som bevarats är ofta segrarnas Vara med och konstruera uppgifter Tillsammans med den undervisande läraren bedöma och poängsätta elevernas arbete

KORT SAGT Moment där lärarens och skolbibliotekariens arbetsuppgifter överlappar varandra.