Och varför det är en angelägenhet för skolbiblioteken… SPEL I UNDERVISNINGEN Och varför det är en angelägenhet för skolbiblioteken…
SKOLBIBLIOTEKARIENS (ELLER I ALLA FALL MIN) ROLL MEDIEPEDAGOG LÄRARE? BIBLIOTEKARIE? IT-GURU?
MINA TANKAR OM SKOLBIBLIOTEK Definitionen av ”skolbibliotek” håller på att luckras upp Framtidens skolbibliotek blir knutet till den enskilde ”bibliotekariens” personlighet och tolkning av sin yrkesroll Grunden är läsning, men även det begreppet luckras upp
SKOLBIBLIOTEKARIEN BÖR (ENLIGT MIN MENING) Vara ”bokmissionär”, men vara det tillsammans med lärarna (inte som ”bokpratare” som man besöker då och då) och med olika medier Vara en guide in i den sociala webbens möjligheter för undervisning Vara direkt involverad i undervisningen = undervisa
DEN SOCIALA WEBBEN -VARFÖR ÄR DEN VIKTIG? Den sociala webben är en så genomgripande social förändring Den sociala webben återskapar ett naturligt sätt att kommunicera: direkta återkopplingar, associationer och hänsyftningar till vad som tidigare sagts i ämnet Den är mycket lättanvänd, att blogga är betydligt lättare än att skriva i Word
VAD BÖR INGÅ I EN SKOLBIBLIOTEKARIES UNDERVISNING? Att visa eleverna hur de hittar information inom ett undervisningsområde Att samplanera detta undervisningsområde med läraren/lärarna Att samla/köpa in medier som kan användas i undervisningsområdet
Eller snarare: hur skulle jag vilja jobba…? HUR JOBBAR JAG? Eller snarare: hur skulle jag vilja jobba…? Jag skulle vilja jobba mer med det jag är mest nöjd med, nämligen…
Planering av undervisningsprojekt tillsammans med lärarlagen Läsprojekt som utnyttjar de sociala medierna Visa ämneslärarna webbresurser för deras behov Handledning om dramaturgi och berättarteknik i filmer (för elever, tillsammans med svenskläraren) Informationssökning och källkritik för elever Bokpresentationer, som är kopplade till film och/eller teman Att utnyttja potentialen i spel till undersökande, läs- och skrivfrämjande arbetssätt
SKÖN- LITTERATUR SKOLBIBLIOTEKET FAKTABÖCKER FILM SPEL MUSIK WEBBRESURSER
VAD JAG KAN DELA MED MIG AV En idé jag vill testa: Twitter i ett läs- och skrivprojekt En idé jag har testat: spel i undervisning – Högkulturernas härskare
STAFETTSKRIVNING I TWITTER HUR GÅR DET TILL? Varje elev får ett registrerat elevtwitterkonto Läraren inleder – och avslutar sin mening med en s.k. ”hashtag” #läsvinstag Eleverna loggar in i turordning och fortsätter texten Texten sammanställs – eventuellt redigeras (i värsta fall censureras )
STAFETTSKRIVNING I TWITTER SYFTE En lekfull introduktion till Twitter för lärarna Ett sätt att visa hur många alternativ en berättelse innehåller (ofta blir även en ensam författare förvånad!) Låta eleverna ta del av varandras sätt att skriva Håll utkik på bloggen www.lasveckan.skolbloggen.se
SPEL I UNDERVISNINGEN HÖGKULTURERNAS HÄRSKARE Ett arbetsområde där eleverna spelar rollen av härskare över de tidigaste civilisationerna Med kloka beslut, grundat på fakta om dåvarande förhållanden och geografiska förutsättningar ska härskarna utveckla sitt rike Sökandet efter fakta blir inte läroboksstyrt, många resurser behöver tas i anspråk: ett gyllene tillfälle för skolbibliotekarien…
INSPIRATIONEN TILL HÖGKULTURERNAS HÄRSKARE
SPELET CIVILIZATION SPELAS SÅ HÄR
NÅGRA ORD OM ”SPELPEDAGOGIK” OCH HUR HÖGKULTURERNAS SKILJER SIG FRÅN CIV Hur avancerad grafiken än är, så är Civilization i grund och botten ett schackspel Lika lite som man lär sig något om förhållandena i Persien vid tiden för schackspelets uppkomst, lär man sig historia av att spela Civilization Nästa bild får illustrera detta…
DE PEDAGOGISKA SVAGHETERNA I CIV Spelet är styrt av spelföretagets logik, t.ex. förekommer inte slaveri i Civilization Att ha eller skaffa sig historiska kunskaper hjälper dig inte i spelet, däremot att knäcka poängberäkningens kod
HÖGKULTURERNAS ”SPELSYSTEM” Ett politiskt beslut poängsätts i olika kategorier P = Politisk popularitet E = Ekonomi M = Militär styrka Enväldig (och påläst) domare är spelledaren = läraren (och med fördel skolbibliotekarien) Poängskalan bestämmer spelledaren Poängen kan ge olika fördelar i spelet, återigen enligt lärarens bedömning
POÄNGBERÄKNINGEN Rike P E M Egypten 97 45 34 Assyrien 80 145 Sumer 23 35 110 SPELLEDAREN DELAR UT PLUS- ELLER MINUSPOÄNG
HÖGKULTURERNAS… …är styrt av elevernas val och spelledarens återkoppling: eleverna behöver inte ”gissa sig till” vad läroboken eller läraren är ute efter …synliggör de enskilda och samhälleliga beslutens formande av historien …är en samhällsmodell, inte en historiskt exakt miljöskildring …är märkligt motiverande
EXEMPEL PÅ POLITISKA BESLUT Ni har kommit till makten i riket Assyrien. Ert första uppdrag blir att skaffa er en så bra bild som möjligt av ert välde, genom att fråga ut präster, lärda män, bönder, bokrullar och kartor. Lämna en skriftlig redogörelse till spelledaren – den kommer att poängsättas! Folket tycker att ni sköter er bra, men de saknar en viktig sak: mat! Hur ska ni effektivt kunna försörja den växande befolkningen?
ANDRA SÄTT ATT VARIERA SPELET En profet sprider idéer om en ny religion. Hur ska ni hantera detta? Era lador ansätts av stråtrövare som stjäl maten, hur ska ni få folk att känna sig trygga? Hur ska lagarna se ut i ert rike? Vilka är de 10 viktigaste? Skriv en krönika där ni redogör för ert rikes historia, men på ett sätt som hyllar er själva Ert grannland förklarar krig. Vad händer nu?
VAD KAN SKOLBIBLIOTEKARIEN GÖRA? Samla resurser: böcker, filmer och webbsidor som passar i Högkulturernas härskare Hålla föredrag och handleda om hur man hittar fakta om de olika rikena Hjälpa eleverna sålla i faktamängden Påminna om källkritiken (utan att försvåra): de källor som bevarats är ofta segrarnas Vara med och konstruera uppgifter Tillsammans med den undervisande läraren bedöma och poängsätta elevernas arbete
KORT SAGT Moment där lärarens och skolbibliotekariens arbetsuppgifter överlappar varandra.