Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Enkät kursslut chef ,5%
Advertisements

SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Patientenkät sommaren -13
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Ramverk för patientmedverkan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Matlagning i hemmet.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
STs Arbetsmiljörapport 2010
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Fyra villkor – vad vi kommit överens om
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Medarbetarundersökning
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Linnea projekt 10 Öka diabeteskunskapen hos omvårdnadspersonalen för att kunna ge Linnea en säkrare diabetesvård. Annika Karlsson, Veronica Bramstedt,
Sammanställning av föräldraenkät Synostosmottagningen
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Ramverk för patientmedverkan
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Utvärdering tränarstruktur
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Det här är vi! Jössenavet ekonomisk förening.
Medarbetarundersökning 2016
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Ulrika Persson-Fischier,
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Lönesamtal och bedömningsområden
Min vardag som handläggare
Lönesamtal och bedömningsområden
Skördeutfall 2018 Gävleborg.
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Den här presentationen innehåller:
Rapporten innehåller totalresultatet.
De nya svenskarnas röst !
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län Enkätsvar Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län

Övergripande Sammanlagt 36 enkätsvar, varav 34 är personal och 2 chefer Enkäterna lämnades vid inspektioner som genomfördes på akutmottagningarna i Arvika, Gävle, Hudiksvall och Karlstad. Enkäten omfattar sex frågor, varav en inkluderar sex påstående med en skala 1-4. 77 personer närvarade vid intervjuerna. Av dessa har 36 personer svarat på enkäten, vilket motsvarar 47 procent. Högst svarsfrekvens är från Gävleborgs län. Av totalt 29 personer som deltog vid intervjuerna svarade 22 personer, vilket motsvarar 76 procent.

1a. Vid inspektionen framkom syftet med inspektionen

1b. Vid inspektionen fick jag delge mina synpunkter

1c. Vid inspektionen gavs utrymme för dialog

1d. Vid inspektionen lyssnade inspektörerna på mig/oss

1e. Vid inspektionen följdes angiven tidsram

1f. Vid inspektionen upplevde jag inspektörerna som sakliga och opartiska

2. Tror du att IVO fick en korrekt bild av verksamheten vid inspektionen?

Kommentarer till fråga 2 De verkade ha läst på innan (läkarschemat mm). Lyssnade aktivt. Vi på intervjun hade inte pratat ihop oss men jag upplevde att vi var eniga, tydliga och kompletterade varandra. Många personalkategorier fick komma till tals. Bra diskussion. De var mycket kompetenta diskussionsledare. Flera olika AT-läkare med olika erfarenheter. Helhetsbilden på akuten saknas. Vi kunde haft längre tid!? Öppen diskussion, olika upplevelser. Inspektörerna var öppna för intryck och det var ett professionellt lett samtal.

3. Borde IVO ha ställt ytterligare och/eller andra frågor

Kommentarer till fråga 3 Vad vi anser om avsaknaden av det som efterfrågades men som vi ej erhållit Tillgänglighet för rutiner och PM Problemet med AKM måste sättas i sitt hela perspektiv: t.ex. platsbrist på vårdavdelning, ökat inflöde av patienter, andra enheters gränssnitt (t.ex. beroendeenheter finns ej nattetid) Eventuellt frågat om händelser som äventyrat patientsäkerheten I stort sett bra dialog, även om det var en del som inte kom fram Mer djuplodande/-diskuterande organisatoriska frågor Kanske hur vi uppfattar AT-läkares kompetens/-motivation och inställning till sitt arbete

4. Vilken effekt tror du att IVO:s inspektion kommer att ha i verksamheten? Förbättring av lokalen Mer ssk och usk bemanning Erfarna ssk blir kvar på mottagningen Tydligare dokumentation av rutiner Ökad förståelse för annan personal Ge ökad motivation till förbättring Bättre överblick av verksamheten ökar möjligheterna för förbättring Ökad medvetenhet och insikt hur vi ska arbeta Ger förhoppningsvis utrymme för dialog om hur verksamheten kan förbättras Kan ge tydligare riktlinjer och andra förbättringsåtgärder Ge en liten putt i rätt riktning Positiva effekter Inte så mycket - det mesta fungerar ganska bra nu Ledningen kommer att lyssna på er analys Hoppas på konstruktiv kritik Svårt att se vad inspektionen kan ge för effekt Ingen eller liten effekt – det stora är ju att anställa obefintliga ssk/usk Hoppas inte att vite kommer att utmätas. Kan inte se hur ett vite skulle kunna förbättra nuvarande situation Ringa effekter Oklart Vet ej Marginella effekter och övrigt

5. Motsvarade inspektionen dina förväntningar? De som svarade ”nej” blev positivt överraskade.

6. Har du förslag på hur IVO:s inspektion kan förbättras eller har du andra synpunkter? Att få en mer detaljerad inbjudan om tid och plats (jag fick själv ringa för att få reda på när på dagen intervjun var, vilket är lite oproffsigt). Prata med patienter Ha med en läkare som inspektör Ser fram emot jämförelser med liknande verksamheter. Skulle gärna se er bedömning av våra patient-säkerhetsrisker. Oplanerade inspektioner Studiebesök på mottagningarna och komma oftare Uppföljning av verksamheten

Sammanfattning Respondenterna är överlag mycket positiva till inspektionerna: Samtliga instämmer helt eller i huvudsak om att syftet med tillsynen framkom Med undantag från en person instämmer alla helt att de fick delge sina synpunkter Samtliga anser att det fanns utrymme för dialog (helt eller i huvudsak) Samtliga anser att inspektörerna lyssnade på dem vid inspektionen Tidsramarna hölls, men några fler än vid övriga påståenden instämmer ”i huvudsak” eller ”delvis” Samtliga upplevde inspektörerna som sakliga och opartiska vid inspektionen Med undantag från fyra respondenter anser respondenterna att IVO fått en korrekt bild av verksamheten (ett svar = vet ej, tre svar = nej) De flesta anser att IVO ställde rätt typ av frågor. Många har höga förväntningar om vad IVO:s inspektion kan ge för effekter