Partnerskapets verktygslåda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
Nya Ostkustbanan.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Aktuella frågor på EU-nivå
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Tillsammans räddar vi liv
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Val av transport till resmålet.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Arbetsförmedlingen Lars Roth.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Infrastruktur Marks kommun
Transportmedel vid export 2013
Pilotlän för grön utveckling
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Vad innebär regionbildningen?
Anläggningsbranschens kompetensdag
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober 2010

Innehåll Presentationer Frågor & svar, FAQ Kommunikativa nycklar ”Hisspresentation” Kort presentation, 5 minuter Längre presentation, 20 minuter Frågor & svar, FAQ Kommunikativa nycklar Kommunikationsplan inkl intressentanalys

”Hisspresentation” Vet du att flera företag i Bergslagen är världsledande inom sina respektive branscher? De här företagen, tillsammans med många andra företag i Bergslagen, är idag beroende av effektiva järnvägstransporter, företag som exempelvis Ericsson, Sandvik, Ovako, Stora Enso, Korsnäs, SSAB och ABB. Bergslagsbanan, järnvägen som sträcker sig från Gävle via Falun/Borlänge till Kil respektive Frövi, har idag svårt att leva upp till de behov som näringslivet har på en effektiv och pålitlig järnväg. Genom ett antal åtgärder längs banan skulle effektiviteten på transporterna höjas rejält och näringslivet skulle få mycket bättre förutsättningar för att konkurrera på en global marknad. Denna är tänkt att användas som en kort muntlig presentation av Bergslagsbanan vid ett näringslivsmingel eller vid korta möten med partnerskapets intressenter m.m.

Kort presentation Följande presentation är tänkt att ta 5 minuter. Den innehåller två bilder och förslag till delar i ett pratmanus (se anteckningsfältet).

<< Presentatörens namn… >> En upprustad järnväg är nödvändig för Bergslagen och viktig för Sverige << Presentatörens namn… >> Bergslagsbanan är den 478 km långa järnvägen som sträcker sig från Gävle via Storvik, Falun, Borlänge och Ludvika vidare mot Ställdalen där banan delas och fortsätter mot Frövi respektive mot Kil vidare mot Göteborg. Samtidigt som Bergslagsbanan servar och säkerställer ett näringsliv i världsklass utgör den ett nationellt godsstråk som knyter samman två av Sveriges största hamnar, Göteborg och Gävle. Bergslagsbanans betydelse för regionförstoring blir allt tydligare. Partnerskap Bergslagsbanan bildades i januari 1996 av kommuner som då var oroade för sina företags långsiktiga överlevnad. Partnerskapet är ett samarbetsprojekt bestående av 14 kommuner (Gävle, Sandviken, Hofors, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Lindesberg, Ljusnarsberg, Hällefors, Filipstad, Kil, Forshaga och Karlstad) som finns i anslutning till Bergslagsbanan. I mars 2009 beslutade partnerskapet att bilda ett projekt som under perioden 2010-2012 ska arbeta vidare med utvecklingen av Bergslagsbanan. Sedan 1 januari 2010 får projektet ekonomiskt stöd av Region Gävleborg, Region Dalarna, Regionförbundet Örebro, Region Värmland och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Projektets övergripande syfte är att genom att verka för förbättrad tillgänglighet till och på Bergslagsbanan bidra till överlevnad och utveckling av regionens näringsliv.

Ett strategiskt nationellt järnvägsstråk Ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg… Exportföretagens länk till världen Den svenska industrin behöver ett effektivt järnvägsnät Näringslivet lider av bristande standard och dålig tillgänglighet och punktlighet/ tillförlitlighet Stora förbättringsmöjligheter Säkerställer regionförstoring och kompetent arbetskraft Tillsammans med godsstråket väster om Vänern utpekas Bergslagsbanan i Trafikverkets nationella långsiktsplan som ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg. Även Näringslivets Transportråd, som representerar ett antal stora transportköpande företag i Sverige, lyfter fram Bergslagsbanan som en av tre nationella järnvägsinvesteringar de prioriterar högst. Bergslagsbanan hör till ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstråk bl.a. för att den är exportföretagens länk till världen genom att knyta samman två av Sveriges största hamnar, Gävle och Göteborg. Stora delar av godset från den svenska basindustrin passerar på Bergslagsbanan vilket gör att den har både stor nationell och internationell betydelse. Svensk basindustri (stål, papper och trä) är helt beroende av ett robust järnvägssystem för sina systemtransporter. Bland många av det stora nationella och internationella företagen i Sverige är kvalitativa järnvägstransporter en kritisk framgångsfaktor. Företagen har idag svårt att få tillgång till Bergslagsbanan vilket leder till att transportkostnaderna ökar. Kapacitetsbristen leder även till förseningar och brist på produkter och gods i rätt tid vilket skapar stora ökade kostnader för företagen. Genom förbättringar av järnvägsinfrastrukturen kan företagens konkurrenskraft stärkas genom lägre transportkostnader och att tillgången till arbetskraft med rätt kompetens förbättras. Genom ett antal åtgärder längs banan skulle effektiviteten på transporterna höjas rejält. Detta samtidigt som effektiviteten i hela järnvägsnätet skulle förbättras då trafik kan flyttas från Västra Stambanan till godsstråket väster om Vänern. Det absolut viktigaste som händer just nu för att förverkliga detta är den pågående upprustningen på sträckan Ställdalen-Hällefors. Även transporter av människor på Bergslagsbanan är av stor vikt för regionen och näringslivet då det främjar en regionförstoring och säkerställer näringslivets behov av kompetent arbetskraft.

Ett näringsliv i världsklass… TRÄTÅG AB Frövi Kil Karlstad Lindesberg Filipstad Hällefors Ludvika Smedjebacken Avesta Borlänge Falun Hofors Gävle Sandviken Forshaga Kopparberg Grängesberg Ställdalen Insjön I anslutning till Bergslagsbanan finns ett stort antal företag som är ledande inom sina respektive branscher - inte bara på nationell eller europeisk nivå utan även globalt. Företag som exempelvis Ericsson, Sandvik, Ovako, Stora Enso, Korsnäs, SSAB, ABB och Ahlstroms verkar på marknader med global konkurrens där effektiva järnvägstransporter är ett viktigt konkurrensmedel och en kritisk framgångsfaktor. Godsstråket väster om Vänern är förlängningen på Bergslagsbanan, från Kil via Grums, Mellerud och Trollhättan vidare till Göteborg. Godsstråket väster om Vänern har i Trafikverkets nationella plan utpekats som huvudstråket för transporter på järnväg från Norrland och Bergslagen till Göteborg.

Tack för din uppmärksamhet För mer info se www.bergslagsbanan.se

Lång presentation Följande presentation är tänkt att ta 15-20 minuter. Den innehåller sju bilder och förslag till delar i ett pratmanus (se anteckningsfältet).

<< Presentatörens namn… >> En upprustad järnväg är nödvändig för Bergslagen och viktig för Sverige << Presentatörens namn… >>

Innehåll Bergslagsbanan, ett strategiskt nationellt godsstråk Ett näringsliv i världsklass… Bristande standard, dålig tillgänglighet och låg kapacitet Näringslivets och regionens behov – stora förbättringsmöjligheter Bergslagsbanan är den 478 km långa järnvägen som sträcker sig från Gävle via Storvik, Falun, Borlänge och Ludvika vidare mot Ställdalen där banan delas och fortsätter mot Frövi respektive mot Kil vidare mot Göteborg. Samtidigt som Bergslagsbanan servar och säkerställer ett näringsliv i världsklass utgör den ett nationellt godsstråk som knyter samman två av Sveriges största hamnar, Göteborg och Gävle. Bergslagsbanans betydelse för regionförstoring blir allt tydligare. Partnerskap Bergslagsbanan bildades i januari 1996 av kommuner som då var oroade för sina företags långsiktiga överlevnad. Partnerskapet är ett samarbetsprojekt bestående av 14 kommuner (Gävle, Sandviken, Hofors, Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Lindesberg, Ljusnarsberg, Hällefors, Filipstad, Kil, Forshaga och Karlstad) som finns i anslutning till Bergslagsbanan. I mars 2009 beslutade partnerskapet att bilda ett projekt som under perioden 2010-2012 ska arbeta vidare med utvecklingen av Bergslagsbanan. Sedan 1 januari 2010 får projektet ekonomiskt stöd av Region Gävleborg, Region Dalarna, Regionförbundet Örebro, Region Värmland och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Projektets övergripande syfte är att genom att verka för förbättrad tillgänglighet till och på Bergslagsbanan bidra till överlevnad och utveckling av regionens näringsliv.

Ett strategiskt nationellt godsstråk Utpekat som ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg Ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstråk Vart 4:e godståg passerar Borlänge varje dag Knyter samman två av Sveriges största hamnar Kan avlasta Västra stambanan ner mot Göteborg. Exportföretagens länk till världen Tillsammans med godsstråket väster om Vänern utpekas Bergslagsbanan i Trafikverkets nationella långsiktsplan som ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg. Även Näringslivets Transportråd, som representerar ett antal stora transportköpande företag i Sverige, lyfter fram Bergslagsbanan som en av tre nationella järnvägsinvesteringar de prioriterar högst. Bergslagsbanan hör till ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstråk då den bl.a. knyter samman två av Sveriges största hamnar, Gävle och Göteborg. Då stora delar av godset från den svenska basindustrin passerar på Bergslagsbanan har den både stor nationell och internationell betydelse. Tillsammans med godsstråket väster om Vänern kan Bergslagsbanan, med ökad kapacitet, ta över stora delar av den tunga godstrafik som ska till/från Sveriges största hamn, Göteborg. Det här kan göra att annan trafik kan utvecklas på den snabbtågstrafikerade Västra Stambanan mellan Göteborg-Hallsberg-Stockholm. Svensk basindustri (stål, papper och trä) är helt beroende av ett robust järnvägssystem för sina systemtransporter. Bland många av det stora nationella och internationella företagen i Sverige är kvalitativa järnvägstransporter en kritisk framgångsfaktor.

Ett näringsliv i världsklass… TRÄTÅG AB Frövi Kil Karlstad Lindesberg Filipstad Hällefors Ludvika Smedjebacken Avesta Borlänge Falun Hofors Gävle Sandviken Forshaga Kopparberg Grängesberg Ställdalen Insjön I anslutning till Bergslagsbanan finns ett stort antal företag som är ledande inom sina respektive branscher - inte bara på nationell eller europeisk nivå utan även globalt. Företag som exempelvis Ericsson, Sandvik, Ovako, Stora Enso, Korsnäs, SSAB, ABB och Ahlstroms verkar på marknader med global konkurrens där effektiva järnvägstransporter är ett viktigt konkurrensmedel och en kritisk framgångsfaktor. Godsstråket väster om Vänern är förlängningen på Bergslagsbanan, från Kil via Grums, Mellerud och Trollhättan vidare till Göteborg. Godsstråket väster om Vänern har i Trafikverkets nationella plan utpekats som huvudstråket för transporter på järnväg från Norrland och Bergslagen till Göteborg.

Bristande standard och tillgänglighet Åtgärder har varit eftersatta Svårt att leva upp till näringslivets behov av en effektiv och pålitlig järnväg. Flaskhalsar behöver åtgärdas Näringslivet lider av bristande standard och dålig tillgänglighet och punktlighet/ tillförlitlighet Ett antal åtgärder skulle öka effektiviteten på transporterna och i järnvägsnätet. Upprustning av sträckan Ställdalen-Hällefors har påbörjats Åtgärderna längs Bergslagsbanan har under många år varit eftersatta. Standarden är därför varierande vilket gör att Bergslagsbanan har svårt att leva upp till de behov som näringslivet har på en effektiv och pålitlig järnväg. Några flaskhalsar är Granstandabacken (Storvik-Falun), enkelspåret mellan Falun – Borlänge, Borlänge bangård och sträckan Ställdalen –Hällefors (där upprustning påbörjades I juni 2010. Upprustningen beräknas vara klar sommaren 2012). Företagen har idag svårt att få tillgång till Bergslagsbanan vilket leder till att transportkostnaderna ökar. Kapacitetsbristen leder även till förseningar och brist på produkter och gods i rätt tid vilket skapar stora ökade kostnader för företagen. Genom förbättringar av järnvägsinfrastrukturen kan företagens konkurrenskraft stärkas genom lägre transportkostnader och att tillgången till arbetskraft med rätt kompetens förbättras. Genom ett antal åtgärder längs banan skulle effektiviteten på transporterna höjas rejält. Detta samtidigt som effektiviteten i hela järnvägsnätet skulle förbättras då trafik kan flyttas från Västra Stambanan till godsstråket väster om Vänern. Det absolut viktigaste som händer just nu för att förverkliga detta är den pågående upprustningen på sträckan Ställdalen-Hällefors.

Näringslivets och regionens behov Ett robust järnvägsnät med alternativa vägar Effektiva järnvägstransporter för gods och människor Regionförstoring och kompetent arbetskraft är ett viktigt konkurrensmedel Investeringar för ökad kapacitet, hastighet och punktlighet är en kritisk framgångsfaktor Viktig förutsättning för ett hållbart samhälle Prognoser visar att en stor ökning av godstransporterna kommer att ske under de närmaste åren. Kapacitetsbristen på järnvägen i stort men även på Bergslagsbanan, är i flera fall akut och ett stort hot mot tillväxten i Sverige . Redan nu är stora delar av det strategiska godsnätet i Sverige fullbelagt de tider godskunderna efterfrågar. Det är också en allvarlig brist i järnvägssystemet att långa sträckor, t.ex. en flaskhals som sträckan Falun – Borlänge, är enkelspåriga och därmed ytterst känsliga för störningar. Många av företagen i regionen verkar på marknader med global konkurrens där effektiva järnvägstransporter är ett viktigt konkurrensmedel och en kritisk framgångsfaktor. Majoriteten av trafiken på Bergslagsbanan utgörs idag av godstrafik. Förutom den omfattande förädling/produktion som sker i regionen fungerar Bergslagsbanan som ett transitområde för genomgående godstransporter från norra Sverige till Göteborgs hamn eller till södra Sverige och vidare till kontinenten. Ett mått på omfattningen av godstransporterna i regionen är att var fjärde godståg i Sverige berör Borlänge varje dag. För att tillgodose näringslivets ökade behov av en effektiv järnväg och skapa förutsättningar för redan beslutade kapacitetsökningar krävs ett robust järnvägsnät med alternativa vägar som har god kapacitet, som till exempel en väl fungerande transportväg väster om Vänern. Bergslagsbanan och godstråket väster om Vänern kan då även avlasta den hårt trafikerade Västra Stambanan. Även transporter av människor på Bergslagsbanan är av stor vikt för regionen och näringslivet då det främjar en regionförstoring och säkerställer näringslivets behov av kompetent arbetskraft som hos många företag i regionen är en kritisk framgångsfaktor. I ett större perspektiv fungerar det stora företagen som en motor för positiv utveckling och tillväxt för näringslivet i Bergslagen där Bergslagsbanan som del i regionens infrastruktur är väldigt viktig. En kritisk framgångsfaktor för Bergslagsbanan och näringslivet är att investeringar genomförs för att öka kapacitet, hastighet och punktlighet. Detta skulle medföra att Bergslagsbanan, som en del av godsstråket Väster om Vänern, är det självklara valet för järnvägstransporter till/från Bergslagen och Norrland mot Göteborg, Transporter på järnväg är idag ett av de kraftfullare verktygen för att skapa ett hållbart samhälle och hejda en global uppvärmning. Satsningar på elektrifierad järnväg innebär att flera av miljö-, klimat- och energimålen kan uppfyllas. En långsiktig ökning av transporter av människor och gods på järnväg är en nödvändig del av omställningen till ett ekologiskt och klimatmässigt hållbart transportsystem.

Transportrådets stråkprioriteringar Dubbelspår Hallsberg – Mjölby Bergslagsbanan/Väster om Vänern Hamnbanan/Marieholmsbron Göteborgs Hamn Samt generella åtgärder för ökad kapacitet, bärighet, fler dubbelspår Näringslivets Transportråd har i den Nationella Infrastrukturplanen för åren 2010-2021 prioriterat tre centrala godsstråk som de anser vara en riksangelägenhet: Dubbelspår Hallsberg – Mjölby för ökad kapacitet på hela det sammanhängande godsstråket genom Bergslagen, investeringar för ökad bärighet och kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern samt dubbelspår på Hamnbanan och ny Marieholmsbro till Göteborgs Hamn. Dessa tre stråkprojekt har varit beslutade i tidigare infrastrukturplaner men har ännu inte genomförts. Härutöver finns behov av en rad kapacitetshöjande åtgärder i andra viktiga stråk. Näringslivets Transportråd 2010-11-16 Guy Ehrling Kommunikation AB

Näringslivets behov av åtgärder Öka kapaciteten på stråket Gävle – Borlänge inkl förbättrad anslutning till Gävle hamn. Öka kapaciteten på Borlänge bangård. Utbyggd kapacitet och förkortade gångtider på stråket Väster om Vänern för att fungera som en alternativ väg mot Göteborgs hamn. Åtgärda kapacitetsproblemen på sträckan Hallsberg - Mjölby, och Södra stambanan, så att exporten mot kontinenten tryggas. Åtgärda bärighet och profil för att säkerställa tillgång till viktiga exporthamnar. Näringslivet I Bergslagen har flera gånger gjort skrivelser till Näringsdepartementet och Trafikverket/Banverket om behoven att investera i förbättrad järnvägskapacitet m.m. Dessa åtgärder är de som näringslivet prioriterar.

Tack för din uppmärksamhet För mer info se www.bergslagsbanan.se

Frågor och svar, FAQ

Kommunikativa nycklar 7.30 till Göteborg Bergslagsbanan, ett strategiskt godsstråk för ett näringsliv i världsklass Vart 4:e godståg passerar Borlänge varje dag   Länen i Bergslagen ligger 10 i topp på exportlistan 2009 Bergslagsbanan – exportföretagens länk till världen Dessa kommunikativa nycklar är tänkta att ”låsa upp” i en dialog 7.30 till Göteborg handlar om att om Stora Enso kan kapa gångtiden mellan Borlänge och Göteborg med 1 timme per resa (till 7 timmar och 30 minuter) kan de minska vagnbehovet med 50% och samtidigt minimera risken för försenande tåg vilka kan rendera kostnader motsvarande 500 000 kr (per försenat tåg). För att lyckas med detta krävs att åtgärder genomförs längs Bergslagsbanan och vidare på stråket väster om Vänern. Tillsammans med godsstråket väster om Vänern utpekas Bergslagsbanan i Trafikverkets nationella långsiktsplan som ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg. Även Näringslivets Transportråd, som representerar ett antal stora transportköpande företag i Sverige, lyfter fram Bergslagsbanan som en av tre nationella järnvägsinvesteringar de prioriterar högst. I anslutning till Bergslagsbanan finns ett stort antal företag som är ledande inom sina respektive branscher - inte bara på nationell eller europeisk nivå utan även globalt. Bergslagsbanan hör till ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstråk bl.a. för att den knyter samman två av Sveriges största hamnar, Gävle och Göteborg. Stora delar av godset från den svenska basindustrin passerar på Bergslagsbanan vilket gör att den har både stor nationell och internationell betydelse. Statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB, visar att alla fem länen i Bergslagen (Gävleborg, Dalarna, Västmanland, Örebro och Värmland) ligger topp 10 av de län i Sverige som exporterade mest under 2009. Länen exporterade tillsammans för 152 miljarder kr, 17 % av alla Sveriges län tillsammans. Bergslagsbanan hör till ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstråk bl.a. för att den är exportföretagens länk till världen genom att den knyter samman två av Sveriges största hamnar, Gävle och Göteborg. Stora delar av godset från den svenska basindustrin passerar på Bergslagsbanan på väg mot den europeiska marknaden vilket gör att den har både stor nationell och internationell betydelse.

Kommunikations-plan inkl intressent-analys