Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa HFS-nätverket, 12 september 2017 Professor Olle Lundberg, ordförande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarfokus i biståndshandläggning
Advertisements

Nödvändiga perspektivskiften
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkommen till ESF:s seminarium
Landstingsfullmäktiges beredningar
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Bilder för lokal utbildning
Detta är God Vård.
Vägar till en jämlik hälsa
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Kommissionen för jämlik hälsa
Landstingsplanen Målområde 1 – en god och jämlik vård och hälsa Jämlik vård och hälsa För att motverka av ökade hälsoskillnader.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Nationella kommissionen för jämlik hälsa.
Möjlighet till Egen Kraft!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Hjälpmedelsutredningen
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Morgondagens primärvård
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kommissionen för jämlik hälsa
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Risk- och sårbarhetsanalyser
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Norrbotten -har ur flera aspekter ett sämre hälsoläge än Sverige i genomsnitt kommer att få ett kraftigt ökat omsorgsbehov i takt med att en större andel.
Avdelningen för vård och omsorg
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Ulrika Owen och Helena Löfgren, Folkhälsomyndigheten
Kommissionens betänkanden
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vi är överens…. Vi samverkar för god, jämlik och
Miljömålen består av tre slags mål
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa HFS-nätverket, 12 september 2017 Professor Olle Lundberg, ordförande

1) Lägga teoretisk grund, 2) ge en översiktlig beskrivning, 3) peka ut inriktningen för det fortsatta arbetet

Vad avser vi med ojämlikhet i hälsa? ”Systematiska skillnader i hälsa mellan samhällsgrupper med olika social position” Vi skiljer mellan Hälsogradienten Hälsoskillnader mellan grupper i utsatta eller marginaliserade positioner och den övriga befolkningen Hur ser det ut i Sverige?

Medellivslängd vid 30, 2015 Källa: SCB

Hur skapas ojämlikhet i hälsa? Villkor och möjligheter (resurser) inom centrala livsområden skiljer sig påtagligt åt för människor i olika sociala positioner: Det tidiga livet Kunskaper, kompetenser och utbildning Arbete, arbetsförhållanden och arbetsmiljö Inkomster och försörjningsmöjligheter Boende och närmiljö Levnadsvanor Kontroll, inflytande och delaktighet

Dynamiska samspel är avgörande De olika resurserna är sammankopplade, ömsesidigt förstärkande, och samspelar över hela livet Hälsa är därmed både en förutsättning för och ett resultat av andra viktiga resurser (utbildning, arbete, försörjning etc.) Dynamiska samspel, negativa / positiva spiraler Ojämlikhet i resurser ger Ojämlikhet i risk för ohälsa Ojämlikhet i mottaglighet eller motståndskraft Ojämlikhet i konsekvenser av ohälsa

Människors handlingsutrymme viktigt Ojämlikhet i hälsa formas även av skillnader i handlingsutrymme inom och mellan sociala grupper Socialt bestämda handlingsmönster Brist på resurser tenderar att i sig påverka människors beslut

Av detta följer i princip två sätt att åstadkomma mer jämlik hälsa Åtgärder riktade direkt mot de livsområden vi pekat ut Åtgärder som kan bidra till mer jämlika villkor och möjligheter för människor i olika sociala positioner i det tidiga livet, i skolan, i arbetslivet, inkomster etc. Åtgärder som indirekt kan påverka jämlik hälsa via styrning och uppföljning Åtgärder som kan bidra till en bättre fungerande infrastruktur för strategisk styrning och uppföljning av det tvärsektoriella arbete för mer jämlik hälsa

Mål för folkhälsan prop. 2002/03:35.

Samordning och styrning centralt Arbete för jämlik hälsa kräver tvärsektoriell styrning och samordning Det befintliga ramverket en viktig startpunkt Hur har det fungerat? Vilka förbättringar kan göras? Viktiga utgångspunkter är att Arbetet verkligen bedrivs brett över alla de livsområden (sektorer) vi pekat ut Det organiseras så att medägarskap skapas Det bedrivs kontinuerligt, löpande och systematiskt Det har ett tydligt fokus på jämlikhet Direktiven: ”ska överväga i vilken mån den nuvarande sektorsövergripande strukturen för uppföljningen av det samlade folkhälsoarbetet är ändamålsenlig för regeringens mål om att sluta de påverkbara hälsoklyftorna”. Enkät kommuner 87,2%, 100% landsting/regioner + länsstyrelser, 92,5 myndigheter (37 av 40). Regeringsförklaringen 2014: ”Arbetet för att förbättra folkhälsan stärks bland annat genom en tydligare ansvarsfördelning och bättre uppföljning”

Analysen visar att vi behöver Tydligare mål med ett ökat fokus på jämlikhet Ett bredare angreppssätt Inkludera alla målområden tydligare En motor som driver arbetet kontinuerligt Löpande, långsiktigt, brett och dynamiskt i ett föränderligt samhälle Aktiv involvering av relevanta aktörer/sektorer Främja ägarskap genom tydligare uppdrag och adekvat kunskapsstöd En utvecklad uppföljning Jämförelser över tid, mellan samhällsnivåer och analys av ojämlikhet, samt en utvecklad utvärdering och forskning

Förslagen i korta drag: Ett nytt övergripande mål Målområdena från 11 till 8 Ett löpande strategiarbete som ’motor’ Förankrade i Riksdagen Förstärkningar av strukturen centralt (RK) Internt, GD-grupp, Dialogforum Myndigheter får tydligare uppdrag Fohm ges tydligt uppdrag att ansvara för politiken Uppföljningen stärks, fokus på jämlikhet Utredning om folkhälsolag, ansvar

1) Sammanfattning av tidigare ställningstaganden, 2) samlad bedömning, 3) Inspel till den process vi föreslagit

Centrala utgångspunkter Hälsoskillnaderna i Sverige är påtagliga Inom och mellan grupper Med mer jämlika livsvillkor och möjligheter (resurser) kommer också en mer jämlik hälsa Ojämlikhet är självförstärkande - de som har lite mer har större möjligheter att få lite mer Därför behövs ett pågående arbete bara för att hålla ojämlikheten konstant, än mer insatser för att minska den Per Molander, Ojämlikhetens anatomi, kulspel

Bred välfärdsansats är grundläggande Det tidiga livets villkor Kompetenser, kunskaper och utbildning Arbete, arbetsförhållanden och arbetsmiljö Inkomster och försörjningsmöjligheter Boende och närmiljö Levnadsvanor Kontroll, inflytande och delaktighet En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård De mest centrala livsvillkoren och möjligheterna för att kunna leva det liv man har anledning att värdera. Hälsa är en central aspekt av det, men vår ”beroende variabel”, därför är Jämlik och hälsofrämjande HoS med här

Övergripande rekommendationer Starta med befintliga institutioner och verksamheter Kärnverksamheterna viktiga för jämlik hälsa Tillgänglighet och kvalitet (i mötet & insatsen) viktiga medel Mer fokus på främjande, förebyggande och tidiga insatser för jämlik hälsa Medborgarperspektivet måste anammas Sammantaget behövs mer likvärdighet, med olika insatser för olika behov, för att uppnå mer jämlikhet En god infrastruktur för uppföljning, utvärdering och kunskap om jämlik hälsa behövs

Exempel på inriktning av arbetet för mer jämlika villkor och möjligheter En jämlik mödra- och barnhälsovård och en likvärdig förskola av hög kvalitet Bl.a. garanti för heltid i förskola En god lärandemiljö och insatser för att motverka skolmisslyckanden Bl.a. återinförande av ämnesbetyg i gymnasiet Minskade hinder för inträde på arbetsmarknaden samt ett stärkt arbetsmiljöarbete Bl.a. öka arbetsplatsförlagda inslag i yrkesprogrammen Bl.a. skärpt arbetsmiljökontroll och nationellt arbetsmiljöcentrum

Exempel på inriktning av arbetet för mer jämlika villkor och möjligheter (2) Åtgärder för att stärka de ekonomiska resurserna Bl.a. indexera riksnormen för ekonomiskt bistånd Åtgärder för socialt hållbara bostadsområden med sunda boendemiljöer Bl.a. öka relevanta myndigheters närvaro Vårdmöten som är hälsofrämjande och skapar jämlika insatser och resultat Bl.a. att utveckla patient- och personcentrerade arbetssätt

Inriktning på arbetet för mer strategisk styrning och uppföljning Behov av medborgarperspektiv – att alla aktörer ser helheten och det yttersta syftet ”Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.” (Regeringsformen 1 kap. 2 §) Sektorsövergripande arbete utformat så att perspektivträngsel och målkonflikter inte förs vidare

Inriktning på arbetet för mer strategisk styrning och uppföljning (2) Finansieringsmodeller Resursfördelningsmodeller bör i högre grad använda ett socioekonomiskt perspektiv. Ett utvecklat arbete med finansiell samverkan Offentlig upphandling bör utvecklas Kunskapsbaserat arbete Bättre förutsättningar att bedöma effekter av politik och reformer Inrätta ett Råd för en god och jämlik hälsa

Avslutningsvis Åtgärder för en god och jämlik hälsa Måste inriktas på livsvillkor i vid mening Ska ge mer likvärdiga förutsättningar för människor i olika sociala grupper Stärka individers egna möjligheter att handla och generera resurser Stärka det allmännas förmåga att bidra med resurser Avgörande att detta arbete bedrivs långsiktigt och löpande