Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
DISTRIKTSMÖTE 25 – 26 MAJ 2013 sundsvall MEDLEMSKAP
Att bygga nätverk genom sociala medier
Sociala medier Maria Holm
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Handbok för Civilförsvarsförbundet
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Rotary behöver en stark image Christina Bredin
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Konsten att leda sig själv
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Läroplansträff fritidshem
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Föreningsguiden Meningen med föreningen Ideell (idrotts-)förening
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Beredskap på kvällar och helger
Föreningsstöd - Kommunikationsstöd
Massmedia.
Lära för livet!.
Att skriva en nyhetsartikel
Vi kommunicerar om landskapet
Kommunikation.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Conrad Stralka.
Kommunikation.
Socialarbetaren och den offentliga debatten
Kommunikation.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Riksförbundet Attention
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Coachande samtal.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips & trix.
Kommunikationsavdelningen
Medlemsvård – Hur gör vi?
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Lyssna in – och nå ut Hur föreningen kan växa och utvecklas med kommunikation

Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan Jag är…. Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan

Vilka är ni ?

Målet för förmiddagen Få insikt i att planera kommunikation Varför ni ska kommunicera Vad ni ska kommunicera Hur ni ska kommunicera Tips och tricks för kommunikation

Hur kan föreningen arbeta med kommunikation?

Hur kan föreningen arbeta med kommunikation?

Varför ska ni kommunicera? Det finns många olika skäl Informera medlemmarna Marknadsföra ett arrangemang Kalla till möte Locka nya medlemmar Skapa debatt Generera nyheter Påverka beslut Etc etc etc

Varför ska ni kommunicera? … och nå olika människor Medlemmar Intresserad allmänhet Styrelse eller arbetsgrupp Potentiella medlemmar Journalister Politiker Tjänstemän Etc etc etc

Ni måste planera er kommunikation!

Drömbilden – er vision! Kommunikationen ska hjälpa till att uppfylla era visioner, drömmar och mål med föreningen. Hur ser er drömbild av er förening ut? Måla upp den med några ord och bilder. Vilka vill ni vara? Hur vill ni att andra ska se på er?

Nuläget - verkligheten Beskriv nuläget. Den situation som råder idag och som ni vill förändra. Hur ser er förening ut idag? Vilka är ni (identitet)? Hur ser andra på er (image)?

Gapet mellan dröm och verklighet Dags att ställas inför vägvalen

Vägvalen Målgrupperna Budskapet Ton och tilltal Kanalerna Nätverken Resurserna

Tio teorier, tips & tricks 1 Er förening är ett varumärke Det har betydelse Identitet Profil Image

Tio teorier, tips & tricks 2 Ha en färdig Hisspitch Kärnfull Intresseväckande Öva!

Tio teorier, tips & tricks 3 Skruva till det – skapa nyheter Vad blir nyheter? Nyheter ni har Nyheter ni lätt kan skapa

Tio teorier, tips & tricks 4 Ta ställning – var röstbärare Aktiva i samhällsdebatten Angelägna och relevanta Löftesleverantörer inte kravmaskiner

Tio teorier, tips & tricks 5 Samla kontaktuppgifter En stor sändlista är guld värd Vinstchans mot en epostadress… … eller en gilla-markering

Tio teorier, tips & tricks 6 Använd sociala medier Framförallt Facebook Stora spridningsmöjligheter Och kanske nyhetsvärde!?

Tio teorier, tips & tricks 7 Ha koll - omvärldsbevaka Utse Spanare Rapporteringspunkt på styrelsen Ta tillfället i akt, agera

Tio teorier, tips & tricks 8 Tre steg för att nå ut Väck uppmärksamhet. Utmana Tillför kunskap. Saklighet Stimulera handling. Förslag

Tio teorier, tips & tricks 9 Upprepa, tjata och säg det en gång till Repetition är hemligheten till framgång När du tröttnat på ditt eget tjat. Fortsätt. Därför viktigt med en klar berättelse

Tio teorier, tips & tricks 10 Berätta att ni är bra Visa pressklipp, uppmärksamhet i styrelsen Sprid till medlemmar när ni har uppmärksammats Sprid all publicitet i sociala medier

Handbok i kommunikation för din förening

Tack för mig! Christian Gustavsson Studieförbundet Vuxenskolan christian.gustavsson@sv.se Följ oss på Facebook och Twitter: SVSkane