Emma Arneback emma.arneback@oru.se Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback emma.arneback@oru.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Hur jobbar DO framöver? Kvalitetsdrivet 2013
Caroline Dyrefors Grufman
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Redovisning av uppdrag ang
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Lagar och överenskommelser
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Elevdemokrati i praktiken
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolans samlade värdegrundsarbete
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
L3VU20.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Bilaga 1 sektor EEVF Främjande arbete lå 2017/2018
Organisation & Arbetsgivaransvar
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Inkludering och skolans uppdrag
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Likabehandlingsplanen
Utbildning steg 1 Att vara förtroendevald
Hot och hat mot förtroendevalda
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Emma Arneback emma.arneback@oru.se Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback emma.arneback@oru.se 2017-11-29

Att bemöta främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan 1 Att bemöta främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan 1. Några utgångspunkter 2. Utbildningspolitiska förskjutningar 3. Likabehandlingsarbetet i gymnasieskolor 2017-11-29

1. Några utgångspunkter 2017-11-29

Olika former av främlingsfientlighet Pierre-André Taguieff Exkluderande främlingsfientlighet: - “Dom borde inte vara här” Exempel: Fientligt tal, förvisning, getto, folkmord. Exploaterande främlingsfientlighet: - “Dom är underordnade oss” Exempel: Fientligt tal, göra skillnad, diskriminering. 2017-11-29

Bemötanden av främlingsfientliga uttryck John Deweys moralfilosofi Det finns ingen fast grund för moralisk handling – då de alltid är en del av en unik situation. Därför behöver vi: - reflektera över olika sätt att bemöta främlingsfientliga uttryck - och vilka konsekvenser som kan följa av olika val - genom moralisk fantasi (moral imagination) – om och om igen… 2017-11-29

2. Utbildningspolitiska förskjutningar 2017-11-29

Att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1970 Frågan om att bemöta främlingsfientlighet i skolan är en icke-fråga Fokus på mobbningsfrågan – individ- och socialpsykologiskt tal 1990 Att bemöta främlingsfientlighet i skolan skrivs in i läroplanen Det uppstår en flora av rådgivande skrifter med fokus på pedagogisk process – värdepedagogiskt tal 2006 Ny lagstiftning ger ett tydligare juridiskt tal (brett anslag) Krav på likabehandlingsplaner i varje verksamhet – juridiskt tal 2012 SOU 2012:74 ”Främlingsfienden inom oss” Förslag: 650 miljoner i fem år för ett lärarlyft i mänskliga rättigheter 2017-11-29

Uppdraget om att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1 Uppdraget om att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1. Betonas allt mer över tid 2. Uppdraget får en allt tydligare juridisk inramning: - Vilket tränger bort annat tal och bidrar till ett nytt och bredare språkbruk Trakasseri vs Främlingsfientlighet Kränkande behandling vs Mobbning Normkritik vs Toleranspedagogik? Normkritik vs Tolerans? Mänskliga rättigheter vs Värdepedagogik? 2017-11-29

3. Likabehandlingsarbetet på gymnasieskolor 2017-11-29

Likabehandlingsplanerna i studien Demografisk spridning: (Utifrån SKL:s kommungruppsindelning) - 44 kommuner - 113 likabehandlingsplaner från gymnasieskolor (2009) 79 offentliga skolor och 34 fristående skolar. Omfattning i text: Mellan 2-30 sidor 2017-11-29

Likabehandlingsplanernas formeringsprocess Nationella direktiv Tidigare (mobbnings)- planer Likabehandlingsplan Andra skolors planer Lokala erfarenheter 2017-11-29

Planerade bemötanden av främlingsfientlighet Fas 4: Gränssättning för skolan Fas 3: Åtgärdande arbetet Fas 2: Gränser i skolan Fas 1: Förebyggande arbete: Förmedla Diskutera Bygga relationer Normkritik Kränkande behandling Främjande arbete mycket sällan definierat! Kränkning: Uppenbara, troliga, möjliga, över- och underanvändas. Förmedla gränser, samtala, disciplinera, skapa positiv självkänsla Anmäla händelser till socialtjänst, arbetsmiljöverk och polis

Med kränkningen som måttstock Olika lokala uttolkningar av kränkningsprincipen: (1) Förhindra uppenbara kränkningar (2) Förhindra troliga kränkningar (3) Förhindra möjliga kränkningar Vilken av dessa principer som används får stor betydelse för vilken mån det är möjligt att diskutera frågor som är svåra och kan göra ont. Ex. Politiska diskussioner och besök av partier I undervisningen Besök av partier 2017-11-29

Planerade bemötanden av främlingsfientlighet Fas 4: Gränssättning för skolan Fas 3: Åtgärdande arbetet Fas 2: Gränser i skolan Fas 1: Förebyggande arbete: Förmedla Diskutera Bygga relationer Normkritik Kränkande behandling Främjande arbete mycket sällan definierat! Kränkning: Uppenbara, troliga, möjliga, över- och underanvändas. Förmedla gränser, samtala, disciplinera, skapa positiv självkänsla Anmäla händelser till socialtjänst, arbetsmiljöverk och polis

Den goda skolan och den (potentiellt) onda eleven Likabehandlingsplanerna fokuserar oftast på att bemöta ett vem före ett vad. Eleverna i skolan framställs som potentiellt främlingsfientliga – medan skolan oftast beskrivs som en kraft för det goda. Det finns ett behov av att skolan även riktar blicken mot sina egna och samhällets föreställningar. 2017-11-29