Emma Arneback emma.arneback@oru.se Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback emma.arneback@oru.se 2017-11-29
Att bemöta främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan 1 Att bemöta främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan 1. Några utgångspunkter 2. Utbildningspolitiska förskjutningar 3. Likabehandlingsarbetet i gymnasieskolor 2017-11-29
1. Några utgångspunkter 2017-11-29
Olika former av främlingsfientlighet Pierre-André Taguieff Exkluderande främlingsfientlighet: - “Dom borde inte vara här” Exempel: Fientligt tal, förvisning, getto, folkmord. Exploaterande främlingsfientlighet: - “Dom är underordnade oss” Exempel: Fientligt tal, göra skillnad, diskriminering. 2017-11-29
Bemötanden av främlingsfientliga uttryck John Deweys moralfilosofi Det finns ingen fast grund för moralisk handling – då de alltid är en del av en unik situation. Därför behöver vi: - reflektera över olika sätt att bemöta främlingsfientliga uttryck - och vilka konsekvenser som kan följa av olika val - genom moralisk fantasi (moral imagination) – om och om igen… 2017-11-29
2. Utbildningspolitiska förskjutningar 2017-11-29
Att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1970 Frågan om att bemöta främlingsfientlighet i skolan är en icke-fråga Fokus på mobbningsfrågan – individ- och socialpsykologiskt tal 1990 Att bemöta främlingsfientlighet i skolan skrivs in i läroplanen Det uppstår en flora av rådgivande skrifter med fokus på pedagogisk process – värdepedagogiskt tal 2006 Ny lagstiftning ger ett tydligare juridiskt tal (brett anslag) Krav på likabehandlingsplaner i varje verksamhet – juridiskt tal 2012 SOU 2012:74 ”Främlingsfienden inom oss” Förslag: 650 miljoner i fem år för ett lärarlyft i mänskliga rättigheter 2017-11-29
Uppdraget om att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1 Uppdraget om att bemöta främlingsfientlighet i skolan 1. Betonas allt mer över tid 2. Uppdraget får en allt tydligare juridisk inramning: - Vilket tränger bort annat tal och bidrar till ett nytt och bredare språkbruk Trakasseri vs Främlingsfientlighet Kränkande behandling vs Mobbning Normkritik vs Toleranspedagogik? Normkritik vs Tolerans? Mänskliga rättigheter vs Värdepedagogik? 2017-11-29
3. Likabehandlingsarbetet på gymnasieskolor 2017-11-29
Likabehandlingsplanerna i studien Demografisk spridning: (Utifrån SKL:s kommungruppsindelning) - 44 kommuner - 113 likabehandlingsplaner från gymnasieskolor (2009) 79 offentliga skolor och 34 fristående skolar. Omfattning i text: Mellan 2-30 sidor 2017-11-29
Likabehandlingsplanernas formeringsprocess Nationella direktiv Tidigare (mobbnings)- planer Likabehandlingsplan Andra skolors planer Lokala erfarenheter 2017-11-29
Planerade bemötanden av främlingsfientlighet Fas 4: Gränssättning för skolan Fas 3: Åtgärdande arbetet Fas 2: Gränser i skolan Fas 1: Förebyggande arbete: Förmedla Diskutera Bygga relationer Normkritik Kränkande behandling Främjande arbete mycket sällan definierat! Kränkning: Uppenbara, troliga, möjliga, över- och underanvändas. Förmedla gränser, samtala, disciplinera, skapa positiv självkänsla Anmäla händelser till socialtjänst, arbetsmiljöverk och polis
Med kränkningen som måttstock Olika lokala uttolkningar av kränkningsprincipen: (1) Förhindra uppenbara kränkningar (2) Förhindra troliga kränkningar (3) Förhindra möjliga kränkningar Vilken av dessa principer som används får stor betydelse för vilken mån det är möjligt att diskutera frågor som är svåra och kan göra ont. Ex. Politiska diskussioner och besök av partier I undervisningen Besök av partier 2017-11-29
Planerade bemötanden av främlingsfientlighet Fas 4: Gränssättning för skolan Fas 3: Åtgärdande arbetet Fas 2: Gränser i skolan Fas 1: Förebyggande arbete: Förmedla Diskutera Bygga relationer Normkritik Kränkande behandling Främjande arbete mycket sällan definierat! Kränkning: Uppenbara, troliga, möjliga, över- och underanvändas. Förmedla gränser, samtala, disciplinera, skapa positiv självkänsla Anmäla händelser till socialtjänst, arbetsmiljöverk och polis
Den goda skolan och den (potentiellt) onda eleven Likabehandlingsplanerna fokuserar oftast på att bemöta ett vem före ett vad. Eleverna i skolan framställs som potentiellt främlingsfientliga – medan skolan oftast beskrivs som en kraft för det goda. Det finns ett behov av att skolan även riktar blicken mot sina egna och samhällets föreställningar. 2017-11-29