Ingela Wadbring
Icke-kommersiellt framtagen kunskap om såväl de traditionella som sociala mediernas villkor, förutsättning och spridning är viktigt i ett demokratiskt samhälle
De stora förändringarnas tid Tekniskt: distribution, spridning & deltagande Ekonomiskt: annonspengarna försvinner utomlands och till annat än medier som bär journalistik Socialt: från kollektiv till individuell användning av medier Politiskt: villkoren för public service vs kommersiella aktörer Demokratiskt: En ny deltagarkultur som tänjer på yttrandefrihetens gränser
Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning Startår 1975 Bakgrund: mediernas roll i demokratin och medielandskapets förändring – ämnet medie- och kommunikationsvetenskap fanns då ännu inte 12 anställda i Göteborg 3 nationellt anställda i Danmark, Finland respektive Norge, 1 frilansare på Island Tredelad finansiering: Göteborgs universitet Svenska kulturdepartementet Nordiska ministerrådet (NMR) Omsätter totalt cirka 15 miljoner SEK Övergång från institution till samarbetsorgan 1 januari 2016
Villkor för anslag 11:2 Forskning och dokumentation om medieutvecklingen Anslaget ska användas för kostnader för information om forskningsresultat, för att utarbeta mediestatistik och dokumentera ägar- och marknadsförhållanden inom svenska massmedier m.m. vid den svenska avdelningen av Nordiskt Informationscenter för Medie- och Kommunikationsforskning (Nordicom). Rapporten Mediebarometern med en räckviddsundersökning av svenska medievanor ska ges ut.
Kontraktet med Nordiska Ministerrådet innehåller åtta punkter
1. Följa den nordiska mediemarknaden
2. Ge ut en vetenskapliga tidskrift 2 issues/år + special issues Double-blind peer-review 2 reviewers/artikel Open Access Online ahead of print Indexerad i ett 30-tal internationella databaser Acceptance rate: ca 40% Internationellt editorial board
3. Arbeta för att skapa mötesplatser mellan bransch, akademi och politik Hets & hat online (3-4/2015) Journalistikens ekonomiska utmaningar (1/2016) Digitalt berättande (2/2016) Distansläsning och nätverksanalys (3/2016) Relationen mellan bransch & akademi (1/2017)
4. Ge ut vetenskapliga antologier
5. Delta i nordiskt och internationellt nätverksarbete Akademiska konferenser Branschkonferenser UNESCO-samarbete Samarbete med EU-kommissionen Samarbete med alla de nordiska mediemyndigheterna
6. Arrangera och utvärdera NordMedia vartannat år
7. Tillhandahålla en databas med alla nordiska medieforskare
8. Följa medieforskningens utveckling i de nordiska länderna Dokumentation Samarbete med nordiska forskarföreningarna Följa doktorander/avhandlingar Stor utvecklingspotential
Utvecklingen de senaste två åren Metodutveckling av Mediebarometern Nya uppdrag/samarbeten: svenska medieutbud (MPRT), nordiska reklammarknaden (norska kulturdepartementet), populärvetenskapliga publikationer (Medierådet) Allt publiceras open access Ekonomisk omprioritering: från tryck och porto till nya tjänster Från dokumenterande databas med litteratur via data harvesting till expertdatabas Professionaliserat utgivningen av den vetenskapliga tidskriften Nyrekryteringar Internationalisering: gästforskare, gästdoktorand
Utmaningar de kommande två åren Professionalisera bokutgivningen Utveckla publiceringsstrategier för egna publikationer och antologier Skapa en mer flexibel organisation med en bättre psykosocial arbetsmiljö Arbeta för att få en än mer funktionell webb Avveckla Clearinghuset Utveckla kommunikationen på andra plattformar än våra egna online Finna en strategi för att dokumentera de digitala mediernas utveckling
Tack för att ni har lyssnat! Ingela Wadbring ingela.wadbring@nordicom.gu.se 070-333 27 16