Internationalisering och kompetensutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Internationalisera Mera! Malin Parmar, Kajsa Johansson, Karin Frydenlund Malin Parmar, Kajsa Johansson & Karin Frydenlund.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Ulf P Andersson GMV
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Informationsmöte vid LTH! Internationella nyheter HÖSTTERMINEN 2012.
Internationell mobilitet
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Centre Lunchseminarium International Centre Internationell personalmobilitet- tips och råd inför en god ansökan.
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Internationellt LTH 24 MAJ LUs Strategiska plan 2012–2016 Mål Högsta kvlitet i utbildning, forskning, innovation och samverkan med det omgivande.
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Årsredovisning En resa in i framtiden - Vision och strategi De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna,
ERASMUS Utbyte Institution för Kulturgeografi och ekonomisk geografi
/ Ronald T Nordqvist - International Office Studera utomlands - så fungerar det Plats: A207 Tid: kl. 11:00-11:10 Ronald T. Nordqvist Internationell.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Frukostseminarium 8 juni 2017
Verksamhetsplan FSV 2016.
Grants office inforMation
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
En resa in i framtiden VISION Linnéuniversitetet – en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet , nytänkande, nytta och närhet.
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
Henrik Edgren - Prefekt
Avdelningen för externa relationer
Principer ”Bra att ha-grej” för att uttrycka ideologi, ambitioner och mål med ett system som man sedan kan återvända till för att pröva relevansen och.
Mobilitet för vägledare
Utbytesavtalshantering
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
International Business & Economics Program 240 Credits
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Alumnrelationer vid LNU
Kunskapsmiljöer Linné
The director of education and Research-Based Education
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Erasmus+ mobilitet yrkesutbildning
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
International Business & Economics Program 240 Credits
Mobilitet i universitetskluster
Studera utomlands Informationspass 1/3 2019
Presentationens avskrift:

Internationalisering och kompetensutveckling genom internationellt T/A-utbyte Lena Kulmala - Avdelningen för Externa Relationer (Internationella Relationer) Yael Tågerud – Personavdelningen (Personalutvecklingssektionen)

Internationalisation  Globalisation IoHE = Internationalisation of higher education Definition: The intentional process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions and delivery of post-secondary education, in order to enhance the quality of education and research for all students and staff, and to make a meaningful contribution to society. (Knight 2003, revised by IPOL2015)

IoHE is a continually evolving response to globalisation driven by a dynamic range of rationales and a growing number of stakeholders. While it expects mobility and cross-border delivery to continue to grow, it calls for a stronger focus on the curriculum and learning outcomes to ensure internationalisation for all, and not just for the mobile few. It identifies partnerships and alliances in varying forms as becoming increasingly important for both education and research. (IPOL2015)

Traditional rationales: social/cultural, political, academic, and economic. New emerging rationales National level: human resources development  Brain power; strategic alliances; commercial trade; nation building; social and cultural development Institutional level: International profile and reputation; student and staff development; income generation; strategic alliances; research and knowledge production

Regeringens mål och riktlinjer Högskolelagen – Universitet och högskolor bör främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden Den nationella strategin för internationalisering – Två skäl till internationalisering: främja kulturell förståelse och utbildningens kvalitet

Lnu Vision och Strategi 2015-2020: Globala värden Vår kreativa kunskapsmiljö genomsyras av globala värden – internationalisering, lika villkor och hållbar utveckling – i forskning, utbildning och administration.

Lnu Vision och Strategi 2015-2020: Globala värden MÅL en internationell och mångkulturell kunskapsmiljö STRATEGIER Utveckla och fördjupa partnerskap med framstående utländska universitet Utveckla studenters och medarbetares förmåga att förstå och handla i ett globalt sammahang Ta tillvara studenters och medarbetares internationella erfarenheter Ge studenter och medarbetare möjlighet att knyta varaktiga kontakter med utländska utbildnings- och forskningsmiljöer

Policyn för internationalisering 2015-2020  Några fundamentala synsätt…. “Internationalisering är hela den process som integrerar en internationell dimension i verksamheten och dess miljöer”. “Det betyder att internationaliseringsarbetet visar sig i ledningen, utbildningen, forskningen, verksamhetsstödet och i den fysiska och digitala kunskapsmiljön” Internationalisering som en naturlig och integrerad del av verksamheten – inte något som läggs på. … Alla har ett ansvar.

Policyn för internationalisering 2015-2020 Några fundamentala synsätt…. … vi nu lever och verkar i en värld som karaktäriseras av ökande globala flöden av människor, kunskap och kapital. Internationaliseringsarbetet på Linnéuniversitetet syftar till att stärka studenters och anställdas förmåga att förstå och aktivt verka i denna komplexa miljö.

Hur internationaliseringen organiseras vid Lnu Naturlig del av verksamheten Vicerektor Nils Nilsson – internationalisering som ett ansvarsområde (LUSA, Shanghaikontoret) Vicerektor Helén Anderson – ordförande i Kommittén för Internationalisering. Representant från varje fakultet (strategiska satsningar, policy, fördelning internationaliseringsmedel) Avdelningen för Externa Relationer (Partnerskap & Nätverk) Studerandeavdelningen (Mobility group/International Office) Personalavdelningen Internationaliseringsgrupp/-råd på fakultet, internationaliseringssamordnare/avtalsansvarig

Internationalisering på hemmaplan (IaH) Mobilitet (hur väl utnyttjas lärares och studenters utlandserfarenheter i undervisningen, T/A personalens erfarenheter) Utbildningsprogram och kurser med internationell inriktning (Internationalisation of the curriculum) Global Classroom project Internationella studenter finns på campus och i kurser (utbytesstudenter, betalstudenter, europeiska studenter utanför avtal) Internationella gästföreläsare Rekrytering av utländsk personal Linnaeus University Summer Academy (LUSA) Linnaeus University Int. Staff Training Week International house / Global lounge

Lnu – internationell profil Mer än 30 kursblock (30hp) på engelska Ca 300 fristående kurser på engelska 1600 internationella studenter per år 500 utresande utbytesstudenter per år 150 utresande lärare + T/A per år inom utbytesprogram inresande lärare och T/A (statistik saknas) över 500 partnerlärosäten i mer än 50 länder (800 avtal) utbytesmöjligheter för lärare, forskare, doktorander och T/A-personal

Utbytesmöjligheter via Linnéuniversitetet Erasmus+: Student- och personalmobilitet Nordplus (Norden) Linnaeus-Palme (Sidafinansierat utbytesprogram, samarbetsprojekt med utvecklingsländer) Lnu strategiska medel för lärarmobilitet (utanför Europa) Fakultetens/institutionens egna möjligheter

Erasmus personalfortbildning (staff training) Stipendier för fortbildning inom det egna arbetsområdet, ex jobbskuggning, kurs, workshop Kan ske på lärosäte, företag eller organisation Från 2 dagar upp till 8 veckor Schablonbelopp för resa och traktamente Löpande ansökan till ER (Lena Kulmala) https://medarbetare.lnu.se/stod-och-service/internationalisering/personalfortbildning

Lnu Strategiska internationaliseringsmedel Internationell mobilitet för T/A-personal (ev även inresande) Fortbildning inom det egna arbetsområdet (jobbskuggning) En vecka vid ett partnerlärosäte utanför Erasmusprogrammet (Europa) Utlysning i slutet av oktober-15 för mobilitet 2016 (ER) Stipendiesumma 20 000kr Inbjudan/godkännande från värdlärosäte krävs (samordning avtalsansvarig och ER) Kanslichef prioriterar ansökningar, beslut av ordförande i Kommittén för Internationalisering https://medarbetare.lnu.se/stod-och-service/internationalisering/utbyte-for-t-a-personal/lnu- mobilitetsmedel-for-t-a-personal-2015

Hur får jag internationella kontakter? Fakultetens internationaliseringssamordnare/avtalsansvarig el lärare ER:s databas / Regionsansvarig Internationella konferenser, gästande utländsk personal Se kontaktpersoner internationalisering här: https://medarbetare.lnu.se/stod-och-service/internationalisering/internationella-samarbetsavtal/kontaktpersoner Utbyte – kan innebära förfrågningar från kollegor

Kompetensutvecklingsaktiviteter vid Lnu 2015-2016 Lnu International Staff Training Week (Preliminärt 6-10 juni, 2016) Lärarledda luncher och ”after work” på engelska Kurser och workshops i engelska Film club Online möten med T/A personal från andra länder

Linnaeus University International Staff Training Week - with focus on intercultural communication and the global classroom A meeting ground for intercultural knowledge and exchange with faculty and staff from Linnaeus University and it’s partner universities Hur kan vi kan göra så att en internationell miljö inte enbart blir mångkulturell utan snarare interkulturell - och interkulturell inte enbart i bemärkelse att kommunicera med varandra utan i bemärkelse att studenterna ska kunna engageras i en process "whereby people from different cultures integrate their resources, striving towards an optimal result that cannot be achieved by any culture individually" (Klyukanov 2005). Staff Training Week är en övning som vi har utvecklat och förädlat för att arbeta i den riktning - här handlar det om insikter, färdigheter och metoder för såväl lärare/forskare som TA-personal. (Yael Tågerud). Ca 40 kollegor från 35 partnerlärosäten/år. Seminarier/föreläsningar om key concepts in intercultural communiction, language in intercultural communication och conflict management in an intercultural context varvas med praktiska övningar. Dessa moment är öppna för Lnu:s personal.

Varför delta i ett internationellt utbyte? Vinningar både på personliga och professionella planet utbyte av erfarenheter och kunskaper nya perspektiv – nya idéer nya arbetssätt nya och fördjupade kontakter ökad interkulturell förståelse förbättrade språkkunskaper ökad anställningsbarhet bidrar till internationalisering på hemmaplan Utvärderingarna alltid mycket positiva!

Några fundamentala synsätt i policyn för internationalisering …. … vi nu lever och verkar i en värld som karaktäriseras av ökande globala flöden av människor, kunskap och kapital. Internationaliseringsarbetet på Linnéuniversitetet syftar till att stärka studenters och anställdas förmåga att förstå och aktivt verka i denna komplexa miljö.

TACK! lena.kulmala@lnu.se yael.tagerud@lnu.se