ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017 27.3.2017 Personal- och förvaltningspolitiska avdelningen
UTGÅNGSPUNKTER OCH PRINCIPER FÖR FÖRNYANDET AV LEDNINGSAVTAL Utgångspunkten är att alla förvaltningsområden ska använda ledningsavtal. Principer för förnyandet av ledningsavtal (se arbetsgruppens promemoria VM 39/2016) Ledningsavtalsförfarandet förenklas. Förhållandet mellan ämbetsverkens resultatavtalsförfarande och ledningsavtalsförfarandet förtydligas. Enhetligheten inom statsförvaltningen ökas. Ledningsdiskussioner och professionell respons främjas. Möjlighet till resultatpremie (FM fattar ett separat beslut). Ny avtalsmodell: gemensamma mål för ledandet inom statsförvaltningen (regeringens målsättningar som underlag) centrala resultatmål (bifogas) ledande och ledarskap (ministeriets och ämbetsverkets mål) chefernas personliga utveckling och anställningsförhållande (fritt formulerat) FM ger anvisningar och stöd vid förnyande av ledningsavtal.
LEDNINGSAVTALSFÖRFARANDE Avtalsperiod: Ett ledningsavtal ingås i samband med att en person utses till en tjänst för hela den period som uppdraget varar, i regel för fem år. Ledningsavtal som ingås mitt i uppdragsperioden upprättas för den återstående tiden av visstidsutnämningen. Ledningsavtalet preciseras vid behov i samband med en årlig översyn och utvärdering av avtalet. Avtalsparter: Kanslichef och avdelningschef vid ministeriet (Efter ministeriets prövning kan understatssekreteraren, i stället för kanslichefen, ingå ledningsavtal med avdelningscheferna vid ministeriet.) Kanslichef och chef för ämbetsverket som lyder under ministeriet (Efter ministeriets prövning kan ledningsavtalet ingås mellan chefen för ämbetsverket och styrelsen eller direktionen eller en avdelningschef vid ministeriet, i stället för en kanslichef.) Vid behov kan ledningsavtal också ingås med andra personer som arbetar med ledningsuppgifter inom staten (t.ex. personer som lyder direkt under cheferna vid ämbetsverken, direktörer som inte omfattas av ämbetsverkens lönesystem och vars ledningsansvar utgör en betydande del av befattningsbeskrivningen).
LEDNINGSAVTALSFÖRFARANDE Användning av avtal: nya avtal: en förnyad avtalsmodell och nya blanketter införs befintliga avtal: behöver inte ändras, tidigare anvisningar och blanketter används (avtal enligt den nya avtalsmodellen kan också ingås för den återstående tiden av utnämningen om avtalsparterna anser att det är ändamålsenligt) Översyn och utvärdering: I ledningsdiskussioner som ska föras fram till mitten av april varje år utvärderar avtalsparterna uppnåendet av målen och chefens framgång samt preciserar ledningsavtalet om det behövs. Ledningsdiskussioner förs alltid om det behövs och dessutom är det möjligt att ordna till exempel halvårssamtal som förs regelbundet på höstarna. Det viktigaste är en välfungerande dialog mellan avtalsparterna!
LEDNINGSAVTAL OCH ANSLUTNINGAR I AVTALET Statens ledarpolitik GEMENSAMMA MÅL FÖR LEDANDET 1 PERSONLIG UTVECKLING OCH ANSTÄLLNINGSFÖRHÅLLANDE JOHTAJAN HENKILÖ- Resultatstyrning Chefen själv RESULTATMÅL 2 LEDANDE OCH LEDARSKAP 3 4 4 Organisation 5
Utvärdering av framgång INNEHÅLLET I LEDNINGSAVTALET INNEHÅLL Beskrivning av innehållet Avdelningschefer vid ministerierna, chefer för ämbetsverken Utvärdering av framgång 1 Gemensamma mål för ledandet inom statsförvaltningen Dessa mål är gemensamma för alla tjänstemän i statens högsta ledning. Finansministeriet fastställer dem både utifrån de gemensamma mål som regeringen har ställt upp och utifrån andra gemensamma mål för ledandet. I ledningsdiskussionerna kartläggs utvecklingsbehoven och efter detta överenskoms de åtgärder som behövs för att utveckla de gemensamma målen. Gemensamma mål: införa ledningsavtal utveckla arbetet i ledningsgrupperna främja en kundorienterad offentlig förvaltning och digitaliseringen leda förändringar och förnyelser Utvärdera 2 Resultatmål I ledningsavtalet inkluderas 1–3 resultatmål som är centrala med tanke på ledningen av ämbetsverket, i en sådan form som de anges i resultatavtalet. 3 Ledande och ledarskap I ledningsavtalet fastställs på vilket sätt chefen ska främja och svara för uppnåendet av de resultatmål som är centrala för ledningen av ämbetsverket. Därutöver fastställs andra mål för ledandet och ledarskapet utifrån ämbetsverkets funktionella behov, till exempel följande: Mål gällande personal Mål gällande organisation och verksamhetsutveckling Mål gällande utveckling av ledande och ledarskap 4 Chefernas personliga utveckling och anställningsförhållande I ledningsdiskussionerna behandlar avtalsparterna också chefens utveckling som chef och frågor kring chefens anställningsförhållande. Sådana kan vara bland annat frågor kring chefens karriär och rörlighet, utbildning och ork. Parterna kan också diskutera samarbetet, chefens stöd och andra förutsättningar för framgång. Vid behov kan diskussionerna dokumenteras på ett ändamålsenligt sätt. Utvärdera inte
T IDSPLAN FÖR FÖRNYANDET AV LEDNINGSAVTAL FM:s anvisning och informationspaket till den högsta ledningen om utarbetande av ledningsavtal Nödvändig gemensam utbildning En separat modell/anvisning till kanslicheferna vid ministerierna Utvärdering av chefens framgång samt gemensamma utvärderingskriterier Utvärdering av chefens framgång 2017 (nya avtal och gamla avtal) Utvärdering av den förnyade modellen och det förnyade förfarandet 3/2017 4/2017– 5/2017 utvecklingsarbete 2017 vid ministerierna våren 2018 6/2018