Yrkesutbildningsreformen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Advertisements

Introduktionsavtalen BUI och BAL
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Välkommen till Vikenskolan
För kunskap och bildning Läroavtalsdagen Tor Lindholm Koulujen rehtorit puolustivat koulujen toimia Ylen haastattelussa kertomalla, että ”koulut.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Arbetslivsintroduktion
Tillsammans gör vi studier möjligt
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Projekt Lärande på arbetsplats ÅLAND Åland har invånare: Mariehamn Landsbygden Skärgården2 219.
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Försäkringskassans roll i samverkan
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Delegering Vem får delegera?
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Särskilt pedagogiskt stöd
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Bedömarutbildning. Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Moderna beredskapsjobb
VALMÖJLIGHETER efter den grundläggande utbildningen
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Moderna beredskapsjobb
VALMÖJLIGHETER efter den grundläggande utbildningen
Anställ klokt - Anställningsformer i Detaljhandelsavtalet
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Socialt ansvarsfull upphandling
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Ta del av riktlinjerna här
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Yrkesutbildningsreformen Lagen om yrkesutbildning antogs av riksdagen den 30 juni 2017

Centrala förändringar Den nya lagen om yrkesutbildning träder i kraft den 1 januari 2018 Ett sätt att avlägga examen, som utgår från en bedömning av den praktiska yrkesskickligheten och är oberoende av hur yrkeskunnandet har införskaffats Ett tillstånd att anordna utbildning, som omfattar yrkes-, läroavtals- och arbetsmarknadsutbildning som leder till examen För varje studerande utarbetas en personlig plan för utveckling av kunnande, som uppdateras under tiden som examen avläggs, utbildningsanordnaren bär ansvaret för att tidigare kunnande erkänns Inlärning på arbetsplatsen i form av utbildnings- eller läroavtal, inlärning i arbetet slopas Hälften av finansieringen bygger på prestationer och effekt Gemensamma examensdelar för alla som avlägger grundläggande yrkesexamen

Examina och utbildningar Antalet examina minskar, yrkes- och specialyrkesexamina poängsätts

Yrkesexamina Kompetenspoäng som grund för kalkyleringen av examina och examensdelar Grundläggande yrkesexamen, 180 kp yrkesexamens delar 145 kp, gemensamma examensdelar 35 kp kan av särskilda skäl vara mer omfattande än 180 kp för eventuella extra examensdelar utfärdas alltid ett separat intyg över avläggande av examensdelen Yrkesexamen 120, 150 eller 180 kp Specialyrkesexamen 160, 180 eller 210 kp

Gemensamma examensdelar Ingår i grundläggande yrkesexamen, 35 kp Obligatoriska delar av grundläggande yrkesexamen är kommunikations- och interaktionskompetens, minst 11 kp matematisk-naturvetenskaplig kompetens, minst 6 kp samhälls- och arbetslivskompetens, minst 9 kp Valbara kompetensmål 9 kp enligt studerandens eget val De som avlägger YE och SYE kan avlägga gemensamma examensdelar som separata examensdelar, om detta anses nödvändigt i samband med individualiseringen

Antalet examina minskar Examenstyp 1.1.2017 1.8.2017 1.1.2018 1.8.2018 1.1.2019 Grundläggande yrkesexamen 52 51 50 43 Yrkesexamen 175 172 166 143 65 Specialyrkesexamen 123 121 118 110 56 Totalt 350 344 334 296 164

Förberedande utbildningar VALMA och TELMA utgörs av valbara delar av utbildningen Utbildningens omfattning 60 kp VALMA bör avläggas på ett år TELMA bör avläggas på ett år, men högst tre år Förutsättningar för att studera inom VALMA ingen avlagd examen eller förberedande utbildning efter grundläggande utbildning målet är att efter utbildningen avlägga yrkesexamen eller del av yrkesexamen

Möjligheten till dubbelexamen kvarstår Anordnaren av yrkesutbildningen kan skaffa utbildning av anordnare av gymnasieutbildning Studeranden beaktas vid finansieringen av yrkesutbildningen

Avläggande av examen Ett sätt att avlägga examen, som utgår från en bedömning av den praktiska yrkesskickligheten och är oberoende av hur yrkeskunnandet har införskaffats

Antagning av studerande 1(2) Kontinuerlig ansökan den främsta rutten till examensutbildning ansökan genom att direkt kontakta utbildningsanordnaren eller genom att lämna in en ansökan i enlighet med ansökningstider och -förfaranden utbildningsanordnaren fattar beslut om urvalsgrunderna samt om inträdes- och lämplighetsprov, som är avgiftsfria för sökanden Gemensam ansökan till grundläggande yrkesutbildning under våren för personer som avslutar grundläggande utbildning och andra som saknar yrkesexamen UKM:s förordning om urvalsgrunder

Antagning av studerande 2(2) Ansökan till förberedande utbildning efter den grundläggande utbildningen bl.a. VALMA och TELMA inga gemensamma urvalsgrunder har fastställts De som blir utan studieplats efter att den gemensamma ansökan avslutats hänvisas till att söka via kontinuerlig ansökan Valet av studerande för arbetsmarknadsutbildning görs av arbets- och näringsbyrån i samarbete med utbildningsanordnaren Valet av studerande för personalutbildning görs av arbetsgivaren i samarbete med utbildningsanordnaren

Personlig plan för utveckling av kunnande En personlig plan för utveckling av kunnande utarbetas för varje studerande då avläggandet av examen inleds eller utbildningen påbörjas, då det gäller läroavtalsutbildning till viss del innan utbildningen inleds Utbildningsanordnaren är skyldig att erkänna tidigare kunnande Planen utarbetas och uppdateras regelbundet av utbildningsanordnaren och studeranden tillsammans Vårdnadshavaren för en minderårig studerande har möjlighet att delta i utarbetandet och uppdateringen av planen Arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren deltar i processen, då kunnandet införskaffas och påvisas på arbetsplatsen I planen antecknas tidigare införskaffat och påvisat kunnande införskaffande av nödvändig yrkesskicklighet och kunnande påvisande av kunnande styr- och stödåtgärder

Erkännande av kunnande Utbildningsanordnaren är skyldig att erkänna studerandens tidigare införskaffade kunnande, som motsvarar kraven på yrkesskicklighet eller kunnande enligt grunderna för examen eller utbildningen utgående från dokument och andra utredningar som visas upp av studeranden Om den tidigare yrkeskompetensen bedöms utan påvisande av kunnandet i praktiken, ska bedömningen utföras av två lärare eller andra representanter för utbildningsanordnaren Erkännande av kunnande som förvärvats vid formell utbildning eller i övrigt regleras med en förordning För erkänt kunnande erhålls ingen basfinansiering

Studeranden har rätt Att få undervisning och handledning i olika inlärningsmiljöer, vilket möjliggör uppnående av kraven på yrkesskicklighet och kunnande enligt grunderna för examen eller utbildningen samt stöder studerandenas utveckling till goda, balanserade och bildade människor och samhällsmedborgare  personlig och övrig nödvändig studiehandledning  respons på utvecklingen av kunnandet under tiden för avläggande av examen och utbildningen information om tillämpningen av bedömningsgrunderna på bedömningen av det egna kunnandet och att begära en granskning av bedömningen samt korrigering på begäran ett intyg över deltagande i examensutbildning eller förberedande utbildning; samt göra om en praktisk förevisning eller bedömning av övrigt kunnande eller att höja ett godkänt vitsord

Kunnandet bedöms med en praktisk förevisning Vid bedömningstillfället påvisas yrkesskickligheten och kunnandet som fastställs i grunderna för examen i praktiska arbetsuppgifter i verkliga arbetssituationer på arbetsplatsen eller med motiverad anledning i en annan miljö Planeras partiellt för examen Utbildningsanordnaren ansvarar för planeringen av bedömningstillfället i samarbete med studeranden och en representant för arbetsplatsen där bedömningen äger rum Utvecklingsanordnaren är skyldig att erbjuda möjlighet att avlägga examen eller delar av examen utan deltagande i examensutbildning samt i samarbete med aktörer som erbjuder utvecklingstjänster på företagsekonomiska grunder

Bedömarna fattar beslut om bedömningen Utbildningsanordnaren utser två bedömare En pedagogiskt kompetent eller kvalificerad lärare eller av särskilda skäl en annan representant för utbildningsanordnaren Representant för arbetslivet - arbetsgivare, anställd eller självständig näringsidkare Åtminstone den ena av bedömarna ska närvara vid en enskild praktisk förevisning, om bedömningen av kunnandet fattas beslut för examen delvis enhälligt Inom VALMA verkar lärare eller av särskilda skäl en annan representant för utbildningsanordnaren som bedömare Av bedömarna krävs tillräcklig yrkeskompetens i förhållande till grunderna och den bransch som bedöms Utbildningsanordnaren inskolar bedömarna som representerar arbetslivet Studeranden ges möjlighet att göra en självbedömning

Införskaffande av kunnande Vid läroanstalter och på arbetsplatsen

Inlärning på arbetsplatsen 1(3) Läroavtalet är även i fortsättningen ett arbetsavtal Utbildning som anordnas i huvudsak på arbetsplatsen, vid behov införskaffande av kunnande som sker i andra inlärningsmiljöer Ett skriftligt arbetsavtal mellan en studerande som fyllt 15 år och arbetsgivaren, även för företagare Utbildningsanordnaren och arbetsgivaren kommer skriftligen överens om att anordna läroavtalet i enlighet med studerandens personliga plan för utveckling av kunnande Av läroavtalet ska följande framgå: avtalets giltighetstid, tilllämpningsbar arbetstid, provanställningens längd och grunderna för studerandens anställning

Inlärning på arbetsplatsen 2(3) Utbildningsavtal ersätter inlärning i arbetet Utbildningsanordnaren kommer tillsammans med representanten för utbildningsavtalsarbetsplatsen skriftligen överens om hur studeranden på arbetsplatsen får sitt kunnande i samband med utförandet av praktiska arbetsuppgifter Avtalet är tidsbundet och utgår från den personliga planen för utveckling av kunnande. Ur avtalet ska framgå de praktiska arbetsuppgifterna som studeranden kan utföra för att uppnå det kunnande som fastställts som mål för honom eller henne Av en eller flera examensdelar eller en examensdel eller av mindre helheter Inget anställningsförhållande, ingen lön till den studerande, utan han eller hon har rätt till studiestöd och ersättning för skolresor och en gratis måltid som erbjuds av utbildningsanordnaren

Inlärning på arbetsplatsen 3(3) Utbildningsersättningar Läroavtal Utbildningsanordnaren betalar arbetsgivaren, om det bedöms uppkomma kostnader för arbetsgivaren för inlärning och handledning som äger rum på arbetsplatsen Om eventuella utbildningsersättningar avtalas i avtalet om anordnande av läroavtal Utbildningsavtal Utbildningsersättning utbetalas inte för utbildning som anordnas på arbetsplatsen Ett undantag är utbildningsavtalsarbetsplats för en studerande som är berättigad till krävande särskilt stöd

Tillstånd att anordna utbildning Ett tillstånd att anordna utbildning fr.o.m. början av 2018

Tillstånd att anordna utbildning Examina, undervisnings- och examensspråk Verksamhetsområde Inom verksamhetsområdet är utbildningsanordnaren skyldig att anordna examina och utbildning enligt behovet av kunnande.  Särskilda uppdrag VALMA TELMA Breddat läroavtalsuppdrag Arbetsmarknadsutbildning Utbildning för fångar Ändringar i tillståndet ska ansökas om ett år innan utbildningen inleds (utkast till förordning)

Kalkylerad och proportionell finansiering Hälften av finansieringen bygger på prestationer och effekt

Andel av den totala finansieringen Nya incitament I statens budget ingår ett moment för yrkesutbildning Andel av den totala finansieringen Grund Basfinansiering 50 % studerandenas deltagande i målinriktad och styrd utbildning Prestationsfinansiering 35 % avlagda examina och examensdelar Effektfinansiering 15 % sysselsättning och fortsatta studier, studerande- och arbetslivsåterkoppling Strategifinansiering 4 % (högst) som bidrag till utbildningsanordnare

Kostnadskategorier och koefficienter 27 olika koefficienter Examina är indelade i fem kostnadskategorier, vars koefficienter varierar mellan 0,69 och 2,33 Kostnadskategoriererna påverkar bas- och prestationsfinansieringen VALMA och TELMA-koefficienten är 1,98 Egna koefficienter för särskilt stöd och logi (internatverksamhet), personal- och arbetsmarknadsutbildning samt anordnande av utbildning för fångar

Studerandeår Målinriktad och handledd studietid, då studeranden deltar i utbildning i enlighet med den personliga planen för utveckling av kunnande som anordnas i utbildningsanordnarens olika inlärningsmiljöer eller på arbetsplatsen och utgår från läroavtal eller utbildningsavtal Ingen timgräns fastställs för studiedagen En regelmässig studievecka omfattar fem studiedagar I studerandeåret ingår fyra veckor semester

Vikter för examenstyper Vid finansiering av yrkes- och specialyrkesexamen är finansieringen vid basfinansiering, 72 procent av finansieringen av grundexamen vid prestationsfinansiering, 36 procent av finansieringen av grundexamen

Övergångsperiod på fem år 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Basfinansiering 97 % 95 % 70 % 60 % 50 % Prestationsfinansiering 5 % 20 % 30 % 35 % Effektfinansiering 3 % 0 % 10 % 15 % Koefficienter för yrkes- och specialyrkesexamina Vid basfinansiering 0,85 åren 2018−19 samt 0,77 åren 2020−21 Vid prestationsfinansiering 0,43 åren 2018−19 samt 0,39 åren 2020−21

Basfinansiering Med UKM:s prestationsbeslut fastställs utbildningsanordnarens mål för antalet studerandeår som grund för basfinansieringen Antalet viktas med en koefficient enligt de verkliga studerandeåren för utbildningsanordnaren Beaktar studerandeantal för examina inom olika kostnadskorgar viktade med koefficienter för examenstyper, särskilt stöd och utbildningstyper För erkänt kunnande erhålls ingen basfinansiering

Prestationsfinansiering Som grund antalet kompetenspoäng för examensdelar och examina avlagda i förfjol (prestationer under året som föregick året som föregick finansförvaltningsåret) För antalet prestationer beaktas examensdelarnas kompetenspoäng viktade med koefficienterna för kostnadskategorier och examenstyper samt anordnande av särskilt stöd

Effektfinansiering För sysselsättning och övergång till fortsatta studier 10 % Av studerandeåterkoppling 2,5 % Av arbetslivsåterkoppling 2,5 % Sysselsättningen för dem som tagit examen tre år innan finansförvaltningsåret eller övergått till fortsatta studier två år innan finansförvaltningsåret Innefattar en korrigerande koefficient för regional sysselsättning

Studerandeavgifter Av personer som avlägger yrkes- eller specialyrkesexamen kan debiteras avgifter, som täcker 15 procent av kostnaderna för utbildningen En avgift kan debiteras för höjning av ett vitsord på intyget över avlagd examen Utbildningsanordnaren kan välja att inte debitera avgifterna eller att sänka dem på grund av medellöshet