Vi kommunicerar om landskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Livsverktyget Delrapport I "Deltagarnas behov av fortsatt stöd" Avrapportering till projektgruppen 14 Februari 2008.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Wilma-anvisningar för lärarna
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Må bra på jobbet.
Intervju inför ViV-projektet.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Min första kontakt med arbetslivet
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Känn ditt läkemedel Fungerar din läkemedelbehandling?
Kommunens utmaningar - möjligheter SEMINARIEDAG OM PERSONLIG ASSISTANS VASA.
Att tillsammans påverka!
Göteborgs universitet
Delaktighet.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
V.
Hur du tar hand om din kunskap
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kreativitet & beteende
Massmedia.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Socialpsykologi.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
HälsoHöst I Visby Domkyrko- församling. 43% 13% 1%
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Under veckan mot rasism påminner vi människor om betydelsen av jämlikhet och uppmuntrar dem att verka mot diskriminering och rasism. Röda Korsets kampanj.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Tillsammans främjar vi en rationell läkemedels-behandling
Projektplan för /2017.
En introduktion till ST
Förändringsarbete.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Rapport psykosocial skyddsrond
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Ulrika Persson-Fischier,
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utfall/resultat och produkter så här långt
Rapport psykosocial skyddsrond
Medlemsvård – Hur gör vi?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Vi kommunicerar om landskapet LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA

Det nya landskapet är vår arbetsplats Genom landskapsreformen byter ca 9000 österbottningar arbetsplats till landskapet Österbotten eller ett affärsverk eller ett bolag som landskapet äger. En öppen kommunikation är viktig för att reformen ska lyckas bra. Situationen är ny för alla och arbetskulturerna är olika. Vi ska lyssna på varanda och lära oss nytt! Det här är en anvisning för kommunikation på arbetsplatsen under beredningen. Målsättningen är att kommunikationen ska vara så jämlik som möjligt för personalen i alla organisationer som är med i reformen. Tillsammans bygger vi en ny, bra arbetsgemenskap!

Vet du: Varför gör vi landskapsreformen? Nödvändiga tjänster för alla Klokare användning av resursena Moderna tjänster Bättre möjligheter för invånarna att påverka Principen om all service på ett ställe

Fungerande intern kommunikation är nyckeln till en lyckad reform Öppen kommunikationskultur och välmående i arbetet går hand i hand. Varje arbetstagare bygger en bild av det nya landskapet och är en del av kommunikationen. Alla ska ha en möjlighet att delta i reformen. Att lyssna är lika viktigt som att prata.

Viktigaste i informationsflödet Öppenhet och interaktion Förutsägbarhet, god planering, klarhet Berätta för personalen före du berättar för andra Kommunikationen är en del av ledarskapet och ledarskapet är en del av kommunikationen Se till att rätt information är lättillgänglig. Alla får dela och diskutera informationen.

Kommunikationskanaler Personalens roll Kommunikationskanaler personalinfon och enhetsmöten reformens webbplats 2019.osterbotten.fi intranet diskussionerna kring kaffebordet och i korridoren personalgruppen för reformen samarbetsgruppen i den egna organisationen sociala medier, bloggar, vloggar utvecklingssamtal utvecklings- och planeringsdagar e-post Kom också ihåg: Informationen från fackförbundet och arbetsgivarorganisationen Kommunförbundet Var aktiv: fråga, lyssna, läs, diskutera, föreslå, ha en annan åsikt Följ med din organisations interna kommunikationskanaler och webbplatsen 2019.osterbotten.fi Om du inte är säker på att dina uppgifter stämmer, ta reda på det, fråga din chef. Tillsammans kan vi stoppa ryktesspridning.

Ledningens och chefernas roll Kommunikationskanaler Pejla personalens tankar och förmedla dem vidare Följ hur reformen framskrider via olika kanaler Se till att den information som är viktig för arbetet är tillgänglig för din personal Se till att din personal har en verklig chans att diskutera och påverka Led genom exempel: Chefen påverkar om reformen ses som positiv eller negativ Ge rätt information. Om du inte vet svaret, säg det. ”Informationsmöten hålls fast man inte har någonting att berätta.” Personalinfon och enhetsmöten 2019.osterbotten.fi intranet diskussionerna kring kaffebordet och i korridoren Social media utvecklingssamtal Bloggar och vloggar Diskussioner med andra förmän Förmansforum Utvecklings- och planeringsdagar Kom ihåg också: Informationen från fackförbundet och arbetsgivareorganisationen Kommunförbundet www.regionreformen.fi

Temporära beredningsorganets roll Kommunikationskanaler Att bereda vår nya arbetsplats på ett öppet sätt Lyssna på personalen, invånarna och intressenter Ge rätt och aktuell information om reformen för alla Informera om beslut 2019.osterbotten.fi bloggar och vloggar Kommunikationsnätverk Informationsmöten för personalen (videokonferenser) Sociala medier E-post Temagrupper och arbetsgrupper Enligt begäran berätta om reformen på utvecklingsdagar och personalinfon

Chef: Rikta budskapet till ditt gäng! Uudistus tuntuu etäiseltä – miten tämä liittyy minuun? Var ska jag jobba? Vem ska jag jobba med? Hieno mahdollisuus tehdä työtä uudella tavalla! Jag har en idé! Vad tänker du? När hinner man tänka på reformen? Vi har ju vårt arbete att sköta! Apua, kuka osaisi kertoa minulle mitä tapahtuu? Mitä sinä ajattelet?

Bra praxis i Österbotten Utnyttja moderna redskap! Social- och hälsosektorn vid Vasa stad ordnade på hösten 2016 ett personalinfo som bandades. Också de som inte kunde delta i infomötet kunde titta på det senare. En chans att fråga Österbottens arbets- och näringsbyrå ordnar Förändringskaffe vid olika verksamhetspunkter. Deltagarna får diskutera parvis eller i grupper och skriva ner frågor och tankar. Alla lappar gås genom tillsammans och direktören svarar på frågorna. Också förändringskaffena bandas. Information regelbundet oavsett om det finns något nytt att berätta Personalen vid Österbottens förbund vet att under kaffepausen på måndag eftermiddagar berättar förändringsledaren om vad som är aktuellt i reformen. Några gånger pratar hon länge men vissa gånger konstateras att det inte finns någonting nytt att berätta. Finns det bra förändringskommunikation på din arbetsplats? Berätta för oss om det! Sicka ditt tips till petra.fager@obotnia.fi Tack – Kiitos!