Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett avstamp för landstingets vilja att flytta fokus från ekonomi till kvalitet och patientsäkerhet och att skapa en förbättringskultur.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Socialdokumentation Består av två delar!
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Regional Nätverksträff Ä BIC/IBIC/BIC Välkomna!
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Bästa utveckling för alla
Påverkansanalys Identifiera mått
Information från Kvalitets- och Utvärderingskontoret- KoU
Nystart för nollvisionen
Så arbetar Nacka med fysisk tillgänglighet Jessica Röök, Anki Rudström Utvecklings- och samordningsenheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Vad tycker äldre om äldreomsorgen
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter
Erfarenhetsutbyte 25 november
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Tensta grupp- och servicebostäder
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Metod för utvecklings-arbete
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
Skogsbrukstjänster utförs av
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Smartare möten – effektivare uppföljning
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Påverkansanalys Identifiera mått
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Välkomna!.
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Pensionärsrådet (181206) Kösituationen Handläggning Nya boendeformer
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden Ekonomi Kvalitetsledningssystem Kvalitets- och utvecklingsarbete Personal; bemanning och kompetens, villkor Verksamhetsansvarig arbetsledare; kompetens och erfarenhet Lex Sarah/avvikelsehantering Tillgänglighet Dokumentation/journaler/genomförandeplaner Information och marknadsföring, etiska affärsregler Krav gällande förenklad handläggning

Kvalitetsförbättringar i nya avtalen gällande valfrihetssystemet inom hemtjänsten (LOV) Utifrån resultatet av genomförda uppföljningar av hemtjänstutförare Ökade krav bland annat på Kvalitetsarbete (rutiner, säkerställan, implementering osv) Personalens arbetsvillkor (arbetsmiljö, arbetstider osv) Kompetens hos ledning och personal Dokumentation (genomförandeplaner, avvikelsehantering etc.) Ekonomiska processer (ersättning från kommunen) Efterlevnad av avtal, lagstiftningar, föreskrifter osv.

Förändrad process i arbetet med hemtjänstutförare Rutiner som säkerställer att ansökan hanteras på samma sätt varje gång. Arbetssätt som gör att samtliga funktioner kring hemtjänstföretaget deltar vid de inledande mötena och att det ges en heltäckande information. Ny utbildning bestående av två delar: Den första delen ger övergripande kunskap om organisation, lagstiftning, föreskrifter, IBIC och de lokala förutsättningarna i Linköping. Andra delen av utbildningen syftar till att ge mer konkret kunskap genom fallbeskrivningar och arbete med genomförandeplanen.

Forts förändrad process i arbetet med hemtjänstutförarna Ansvarig planeringsledare kommer att träffa hemtjänstförtaget två gånger per år för dialog kring genomförandet. Arbete med de interna processerna för att säkerställa att kommunikationen fungerar mellan de olika aktörerna runt hemtjänstföretaget.