Göran Stiernstedt Anna Ingmanson Daniel Zetterberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektivare vård Vårdsamverkan Skaraborg Stockholm
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektiv vård (SOU 2016:2) Göran Stiernstedt Anna Ingmanson.
Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektivare vård Kompetensutvecklingsdagar MAS Barkarby.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Effektiv vård SOU 2016:2 Göran Stiernstedt.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Ordförandekonferens, spec.råd Västerås Göran Stiernstedt
(Landstingsstyrelsen )
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Nationell Patient Översikt
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Läkemedelsstöd i primärvården
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Delregionaltmöte Nordväst
Effektiv vårdadministration
Ny vision Samtal om framtiden
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Framtidens primärvård
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge - med mål att ge bästa möjliga förutsättningar för invånare och medarbetare.
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Avdelningen för vård och omsorg
Nationell Patient Översikt
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Nationella riktlinjer
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Det går bra nu. Men sen kommer….
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Hållbar utveckling måste vara
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Göran Stiernstedt Anna Ingmanson Daniel Zetterberg Effektiv vård (SOU 2016:2) Göran Stiernstedt Anna Ingmanson Daniel Zetterberg

UPPDRAGEN Effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården S 2013:14 (dir. 2013:104) beslutade 21/11 2013 Klart 13/1 2016 Betalningsansvarslagen S 2014:05 (dir 2014:27) beslutade 27/2 2014 Klart 27/2 2015

Index kvalitet (SKL)

Fast läkarkontakt

Hur ofta hjälper din läkare till att koordinera vården?

Kostnader områden

Antal läkare/1000 invånare

Allmänläkare/1000 invånare

Sjuksköterskor/1000 inv

Specialistsjuksköterskor

Vårdadministratörer/1000 inv

Besök per capita

Effektivitet, sjukhus

Sjukhusens produktivitet Dålig logistik? För lite vårdplatser? Schemalösningar? Läkarnas joursystem? Problem utanför sjukhusen – primärvård, kommun?

Övergripande slutsatser (1) Framtiden innebär mer öppen vård – mer avancerad vård utanför sjukhusen Sveriges sjukhustunga system behöver förändras för att bättre möta framtidens behov. Ingen generell resursbrist.

Övergripande slutsatser (2) Skillnader mellan huvudmännen för stora – regelverk och resultat. Störst effektiviseringspotential där komplexiteten är störst – patienter som kräver täta insatser från många olika aktörer. Stor effektiviseringspotential i arbetsorganisation, arbetssätt och logistik.

Nationella styrningen behöver förstärkas Möten på toppnivå mellan regeringen och huvudmännen. Nationell kommitté för kompetens-utveckling Lagstadgad skyldighet för landstingen att samverka när det är motiverat av kvalitets- och/eller effektivitetsskäl.

Mindre detaljstyrning och mer tillit Styrningen behöver mindre av kontroll och mer av tillit till personalens förmåga. Förslag: Vårdgarantin för primärvården ändras från 7 dagar för läkar-besök till 3 dagar för bedömning (professionsneutral).

Landstingen - rekommendation Landstingen bör kraftigt förenkla styrdokument och ersättningssystem. Mer tillit och mindre kontroll

Sverige ska bli mindre ”sjukhusfixerat” Förslag ändringar/tillägg i HSL: Grunden är vård nära befolkningen via öppen vård. Sluten vård definieras utifrån komplexitet och stora resursbehov. Sluten vård kan utföras även utanför sjukhus, t.ex. i patientens hem. Primärvårdens uppdrag definieras tydligt. 24/7- uppdrag. ”Remiss” för akutbesök på sjukhus.

Hur stärka primärvården? Sjukhusbunden vård bör i större utsträckning verka utanför sjukhuset. Lön, arbetsvillkor. Resursförstärkning Minska antalet sjukhusläkare – utred sjukhusens dåliga produktivitet.

Utskrivningsklara, men…. Utskrivningsklara är en detalj i samverkan kommun – landsting Den stora effektiviseringsmöjligheten ligger i det samlade omhändertagandet av de mest sjuka äldre. ”Onödiga” sjukhusvistelser ett potentiellt större problem än utskrivningsklara.

Vårdens storkonsumenter behöver vård och omsorg på nytt sätt * Annan vårdlogik – proaktiv i st f reaktiv HSL och SoL- primärvård som avser äldre med omfattande behov ska utföras gemensamt med kommunens vård och omsorg. Kommunallagen - Landsting och kommun ska gemensamt resursplanera för denna grupp patienter. HSL - obligatoriskt vårdval avskaffas för ovanstående kategori. I stället möjlighet att erbjuda vårdval för den sammanhållna vården. Ett val för någon som ”tar hand om hela mej”.

Vårdens storkonsumenter som kräver stora insatser från både kommun och landsting Äldre (och yngre) multisjuka Psykiskt sjuka Missbruk Barn med stora behov 4-5% som tar >50% av resurserna

Arbetssätt/organisation (1) * Utgå från patientens behov. Prioritera kontinuiteten. Intensifiera arbetet med rätt fördelning av arbetsuppgifter (yrke och individ). Överväg att öka undersköterskor och sekreterare och minska läkare och sjuksköterskor på sjukhusen.

Arbetssätt/organisation (2) Mer innovativa arbetstidslösningar. Lösningar som bättre belönar arbete på obekväm arbetstid (lön, arbetstids-förkortning) och undviker överbemanning. Överbemanning medför ineffektivitet. Planera för en genomsnittlig beläggning på 85-90% (klinik). Minska sambandet vårdplatser – ekonomi (fler sängar utan högre kostnader).

Verksamhetsstöden - förslag Gemensamt arbete mellan alla landsting och staten. Staten måste driva på och ställa krav.

Visionen Tillgång i mötet till all nödvändig information för att tillhandahålla en säker vård Jag ska kunna administrera min egen vård – tider, ”virtuell” kommunikation mm. Jag har tillgång till all information om mig själv.

Verksamhetsstöd – förslag Huvudmännen bör gemensamt fatta beslut om investeringar som möjliggör utbyte över huvudmannagränser. Lagda utredningsförslag kring lagstiftning som möjliggör gränsöverskridande informationshantering bör genomföras

Verksamhetsstöden förslag Nationella standarder – genomför lagda förslag Nationell informationsstruktur – ge SoS uppdrag Nationellt center för informationsstruktur och informatik

Minskad administration Minska detaljstyrningen Ta tag i IT-frågan Utred intygsträsket Obligatorisk administrationskonsekvens-analys

Övrigt Kontinuitet ger enorm effektivitetsvinst och är enormt trygghetsskapande. Inte bara organisation – handlar även om värdegrund.

Är modeller lösningen????

Managementtrender

Kunskapsstödsutredningen

Uppdrag Utredningen ska lämna förslag till hur ökad följsamhet till nationella kunskapsstöd i hälso- och sjukvården kan uppnås Utredningen ska redovisas senast den 1 mars 2017

Syfte Syftet med uppdraget är att säkerställa att hälso- och sjukvården är kunskapsbaserad och jämlik och ges på samma villkor till kvinnor och män.

Tre utgångspunkter Hälso- och sjukvården i Sverige presterar goda medicinska resultat men är alltjämt ojämlik. Nationella kunskapsstöd kan bidra till en mer kunskapsbaserad och mer jämlik hälso- och sjukvård vård förutsatt att de används. Det är en betydande utmaning att nå ut med evidens och påverka praxis genom riktlinjer och kunskapsstöd. Nationella riktlinjer används i begränsad utsträckning. Ligger vi rätt? Utredningens uppdrag är att komma längre. Det är det här som är anledningen till att vi ska börja reda i det här. Vi börjar med att titta på vem som behöver kunskapsstöd. Jämlik är inte lika för alla. Det kan vi lyfta fram. Sjukvården kan inte lösa alla jämlikhetsproblem. (Göran) skillnad mellan ojämlik hälsa och ojämlik vård SoS utvärderingar och Jans rapport

Kunskapsbaserad och jämlik vård skapas i mötet mellan patient och sjukvård Den legitimerad hälso- och sjukvårdspersonalen har en lagstadgad skyldighet att verka enligt evidens och beprövad erfarenhet.

Nationella riktlinjer Programråd Läkemedelsindustrin 2015-12-03 SBU Socialstyrelsen NSK-s Nationella riktlinjer Programråd Läkemedelsindustrin SKL TLV Föreskrifter Försäkringsmedicinskt beslutsstöd Behandlingsrekommendationer Vetenskapliga tidskrifter NSK Patientföreningar Kunskapsintensiv sektor och att kunskapsutvecklingen går snabbt. Många kunskapskällor, de hänger ihop med varandra på olika sätt och de har olika vägar fram till vården Många aktörer som är inblandade Samordningen brister vill vi ha jämlik vård så är den vildvuxna floran problematisk. (kan man göra en liknande bild för lanstingspolitiker? politikerna älskar NR för de har komplex får att de inte kan påverka vården ) Kloka listor Kunskapsöversikter RCC Vårdprogram Specialistföreningar Läkemedelsverket Källa: Vårdanalys

Vi vet att kunskapsstöden behöver: möta behoven vara lättanvända finnas tillgängliga i rätt tid vara målgruppsanpassade vara uppdaterade belägg för Och de ska användas… diagnosanpassade, patienten söker för symptom. sen när vi satt diagnos så renodlar vi vården efter varje diagnos. Rktlinjer om hur man utreder symptom.

Vem ska göra kunskapsstöden? Staten? Huvudmännen? Professionen? Andra?

Tre delar i uppdraget Kartlägga de olika initiativ och samarbeten kring ökad följsamhet som pågår Identifiera hinder för ökad följsamhet > föreslå åtgärder Utreda förutsättningarna för samt behovet och lämpligheten av att göra nationella riktlinjer i någon form obligatoriska eller mer bindande