Modersmålsråd 15 februari

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Välkomna.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Stat – Huvudman - Profession
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till föräldramöte
Ansökan -Skickas in av den sändande skolan - Senast 1 december (poststämpel gäller) Comenius Elevmobilitet Ansökan.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Mellanstadielärare 2002 Komvux Gotland Svenska, matematik och Svenska som andra språk Schemaläggare Itslearningansvarig Med i Superusersgruppen (representanter.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Systematiskt kvalitetsarbete
Grundskoleförordningen
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Välkomna till Edboskolan
Grundskolans åk 7-9.
Nätverk kursplanepiloter
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Förslag till nytt Reglemente för Barn- och utbildningsnämnden.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Senast 10 februari. Regiondalarnas hemsida, klicka på Elevantagningen.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Familjecentraler Uppsala län
Fristående grundskolor
Information vid överlämnandekonferens
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Information vid träff för speciallärare/specialpedagoger
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Skolwebb för vårdnadshavare
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Längre eller upprepad frånvaro
Årskursinformation för årskurs 1
Referensgrupp
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Välkommen till Åkerstorpsskolan!
Presentationens avskrift:

Modersmålsråd 15 februari

Modersmålscentrum växer 2016/2017 Barn och elever : 3981 (+elever på SPRI och Komvux) Lärare: 105 Antal språk: 48 2014/2015 Barn och elever : 3653 Lärare: 95 Antal språk: 44 2011/2012 Barn och elever: 2438 Lärare: 65 Antal språk: 32

Modersmålscentrums uppdrag Modersmåls-undervisning grundskola gymnasieskola Modersmålsstöd förskola Studiehandledning grundskola gymnasieskola vuxenutbildning

Konsekvenser avbeställningar i förskola Lund Stad har aviserat att modersmålsstödet i förskola kommer att upphöra Modersmålsstöd som genomförs i vår motsvarar knappt 6,5 tjänster på Modersmålscentrum

Nya rutiner för beställning av modersmålsundervisning i grundskola Utbildningsnämnden fattade i mars 2016 beslut om att uppdra åt utbildningsdirektören att i samråd med berörda parter ta fram ett förslag till riktlinjer för modersmål anpassade till fastställd resursfördelningsmodell. Den senare innebär ändrat kostnadsansvar. En arbetsgrupp bestående av tjänstemän från utbildningskansliet och Modersmålscentrum har tagit fram förslaget till reviderade rutiner. En referensgrupp har funnits med representanter för rektorer inom Lund stad och Lund öster och förslaget har behandlats av skoldirektörsmötet.

Skollag Vårdnadshavare Minst 5 elever Lämplig lärare Umgänges- språk Grundläggande kunskaper Minst 5 elever Lämplig lärare Utanför timplanebunden tid

Bedömning av berättigande till modersmålsundervisning Rektor fattar beslut om elev ska delta i modersmålsundervisning Rektor kan vid behov be om bedömningsstöd från Modersmålscentrum

Deltagande i modersmålsundervisning Anmälan via blankett på hemsidan Särskilda behov måste framgå Sista datum för beställning 1 maj Avanmälan via blankett på hemsidan Anmälan sker endast en gång om Procapita sedan stämmer!

Grupperingar Modersmålscentrum bildar grupper med stöd av berörda rektorer. Åk F-3, åk 4-6, åk 7-9 är rekommendationen för utgångspunkten till grupperingar Senast 25 maj skickas förslag från Modersmålscentrum Senast 6 juni godkänner rektor och meddelar också MCL möjliga tider och schemapositioner för undervisningen

Modersmålsundervisningen i Lund Startar två veckor efter skolstart Kan förläggas på annan skola än hemskola Så få och korta resor som möjligt Samordna tider med annan skolverksamhet Förlägga undervisningen under dagtid

Rektors ansvar Samordna grupper Tillhandahålla lämpliga schemapositioner samt lämpliga lokaler för modersmålsundervisningen  Elevförflyttningar i samband med undervisning. 

Lund Stad och Lund Öster Modersmålscentrum träffat alla skolledare i Lund stad 27/1 och Lund Öster 7/2 för att kort presentera de nya rutinerna för beställning och diskutera konsekvenser av dessa

Internationalisering