Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017
Vad kommer du att tänka på när du hör och ser ”akademiska värden”? ??
Risker med ”akademiska värden” alla lägger in sin erfarenhet och tolkning för diffust, abstrakt och idealistiskt något för högtidstalen och visionerna att de används emot förändring riskerna eliminerar inte behovet sök och samtala om det rätta bruket!
Budskap Utan akademiska värden inga universitet/högskolor!
Mål Alla vid u/h ska kunna ge språk åt, samtala om, försvara, tillämpa och utveckla akademiska värden. Central uppgift för rektor: stå för universitetets idé och värdegrunden!
Vad är ett universitet/en högskola? Lagstadgad institution med syfte att ta fram och sprida kunskap, främst genom utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Idéburna institutioner med akademiska värden Sociala gemenskaper, campus Profilerad institution i samhället; jfr Skatteverket, Trafikverket, Högsta domstolen
Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden.
Allmänna, humanistiska värden FN: åsikts- och yttrandefrihet; söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar (inkl. samhällsansvar) Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet Akademisk globalitet
Akademisk frihet Behövs begreppslig klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi men är mer än institutionell autonomi. Historisk tradition 1000 år.
Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras. Frihet att forska, undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning än leder. Gäller individ, institution och akademisk miljö.
Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Värdekollisioner (frihet contra diskriminering)! Forskningsetik!
Ingen total frihet, forts. Anställning, infrastruktur, finansiering, administration! Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Prioriteringar av grupp, fakultet, hs/univ? Vad är acceptabla begränsningar?
Akademisk frihet för utbildningen Studentgenomströmning contra kvalitet Lärarens frihet contra pedagogisk konformism Kursbokstyranni, utvärderingar Vad bör och får läraren säga? Vem och vad bör bestämma om utbildningen: kunskapsläget? studentens val? samhällets behov?
Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i
Intern akademisk frihet och ofrihet Hur mycket intern frihet/ofrihet finns? Intern akademisk socialisering och maktutövning, vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt; mainstream, karriär Fri intern debatt, ledningens ansvar Utrymme åt både enhet och mångfald
Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskaren/läraren ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven
Hot mot akademisk integritet Jfr IAU Guidelines i San Juan Korruption (t ex mutor för tillträde, betyg, examina, opponenter), vänskapsrelationer Plagiat, stöld av resultat, fabricering av data Extern påverkan (stat,region,kommun,näringsliv) Opinionstryck från stat, media, politik, finansiering Tidsbrist, excellensjakt
Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för dagens och framtidens generationer? Forskning som svarar mot både vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver?
Arbetsplatsen: tillämpa värdena! Vanliga mänskliga hänsyn Tillämpa akademiska värden i vardagen Både egalitär och elitistisk Respekt för välgrundade argument, högt i tak Dölj inte välgrundad kritik, ej heller beröm Respekt för olika uppgifter: lärare, forskare, administratör, student, akademisk ledare Missbruka inte akademisk frihet till all slags frihet
Akademisk kvalitet Gäller utbildning, forskning, konstnärligt utvecklingsarbete Förenar alla högskolor och universitet Svårt, kanske onödigt att definiera exakt Rimligt med utrymme för olika kvaliteter på gemensam värdegrund, men ingen kvalitetsrelativism
Akademisk kvalitet i utbildningen Samband utbildning – forskning Självständighet, analys, kritik – men inte subjektivism och relativism Källkritik av mängden information och desinformation: Ja, du har disputerat men jag har googlat! Hur kan vi veta något? Öppna perspektiv! Bidra till den studerandes utveckling
Kvalitetskriterier i forskningen Metodisk stringens, tydlig argumentering, språkbruk Relevant val av ämne Perspektivrikedom Teoretisk medvetenhet och empirisk förankring Resultatredovisning Se nytt, kreativa genombrott
Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk lärare: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar Inte bara innovation och kommersialisering
Ansvar: spegel och motbild Lärosäten är alltid en del av och uttryck för samtida samhälle och kultur. Bli medveten! Uppgift: att också vara en motbild, byggd på kunskap, rikedom av analys och perspektiv, alternativa synsätt Bekämpa relativisering av fakta! Grunden: akademiska värden
Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; samverkan inför beslut.
Akademisk kollegialitet, forts. Vad innebär kollegiala beslut, kollegialt ledarskap? Vilka ska ingå i kollegiet? Samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och kollegialitetens vardag. Klargör tydligt ansvar och beslutsbefogenheter för ”linjen” i relation till kollegiala organ! Besluta om det kollegialas organisation och uppgift?!
Det kollegiala, forts. Låt rektor, dekanus och prefekt (motsv.) ha ett akademiskt uppdrag med reella möjligheter Studenternas inflytande och beslutsbefogenheter Former för vardaglig kollegialitet: fika, lunch, diskussionsmöten, lärarkollegier, institutionsmöten Hitta balans mellan linjestyrning och kollegialitet!
Akademisk globalitet Världsvid värdegemenskap mellan världens universitet Jfr besök vid Peking University, Stanford University Mångfald och olikheter på gemensam grund Stöd åt hotade, alternativ till faktarelativisering
Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011