Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Vad innebär ett barnperspektiv
Så styrs Sverige.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Språk och interkulturell kommunikation
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Hur blir man klok på universitetet?
Idéburet Offentligt Partnerskap
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Välfärd och Ideologier
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Bör staten styra skolan?
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Demokrati och diktatur
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Politisk Geografi.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Nämndplan 2015.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Barnkonventionen i förskolan
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Akademiska värden - inledning till samtal
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Ledningsutredningen –
Seminarium i relation till Cösters bok Silwa Ckaesson
Integritet läroplansanalys.
Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Sociologi Introduktion.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Olika teorier om yttrandefrihet
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Värdegrund - Vision - Mission
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017

Vad kommer du att tänka på när du hör och ser ”akademiska värden”? ??

Risker med ”akademiska värden” alla lägger in sin erfarenhet och tolkning för diffust, abstrakt och idealistiskt något för högtidstalen och visionerna att de används emot förändring riskerna eliminerar inte behovet sök och samtala om det rätta bruket!

Budskap Utan akademiska värden inga universitet/högskolor!

Mål Alla vid u/h ska kunna ge språk åt, samtala om, försvara, tillämpa och utveckla akademiska värden. Central uppgift för rektor: stå för universitetets idé och värdegrunden!

Vad är ett universitet/en högskola? Lagstadgad institution med syfte att ta fram och sprida kunskap, främst genom utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete Idéburna institutioner med akademiska värden Sociala gemenskaper, campus Profilerad institution i samhället; jfr Skatteverket, Trafikverket, Högsta domstolen

Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden.

Allmänna, humanistiska värden FN: åsikts- och yttrandefrihet; söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar (inkl. samhällsansvar) Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet Akademisk globalitet

Akademisk frihet Behövs begreppslig klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi men är mer än institutionell autonomi. Historisk tradition 1000 år.

Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras. Frihet att forska, undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning än leder. Gäller individ, institution och akademisk miljö.

Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Värdekollisioner (frihet contra diskriminering)! Forskningsetik!

Ingen total frihet, forts. Anställning, infrastruktur, finansiering, administration! Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Prioriteringar av grupp, fakultet, hs/univ? Vad är acceptabla begränsningar?

Akademisk frihet för utbildningen Studentgenomströmning contra kvalitet Lärarens frihet contra pedagogisk konformism Kursbokstyranni, utvärderingar Vad bör och får läraren säga? Vem och vad bör bestämma om utbildningen: kunskapsläget? studentens val? samhällets behov?

Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i

Intern akademisk frihet och ofrihet Hur mycket intern frihet/ofrihet finns? Intern akademisk socialisering och maktutövning, vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt; mainstream, karriär Fri intern debatt, ledningens ansvar Utrymme åt både enhet och mångfald

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskaren/läraren ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven

Hot mot akademisk integritet Jfr IAU Guidelines i San Juan Korruption (t ex mutor för tillträde, betyg, examina, opponenter), vänskapsrelationer Plagiat, stöld av resultat, fabricering av data Extern påverkan (stat,region,kommun,näringsliv) Opinionstryck från stat, media, politik, finansiering Tidsbrist, excellensjakt

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för dagens och framtidens generationer? Forskning som svarar mot både vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver?

Arbetsplatsen: tillämpa värdena! Vanliga mänskliga hänsyn Tillämpa akademiska värden i vardagen Både egalitär och elitistisk Respekt för välgrundade argument, högt i tak Dölj inte välgrundad kritik, ej heller beröm Respekt för olika uppgifter: lärare, forskare, administratör, student, akademisk ledare Missbruka inte akademisk frihet till all slags frihet

Akademisk kvalitet Gäller utbildning, forskning, konstnärligt utvecklingsarbete Förenar alla högskolor och universitet Svårt, kanske onödigt att definiera exakt Rimligt med utrymme för olika kvaliteter på gemensam värdegrund, men ingen kvalitetsrelativism

Akademisk kvalitet i utbildningen Samband utbildning – forskning Självständighet, analys, kritik – men inte subjektivism och relativism Källkritik av mängden information och desinformation: Ja, du har disputerat men jag har googlat! Hur kan vi veta något? Öppna perspektiv! Bidra till den studerandes utveckling

Kvalitetskriterier i forskningen Metodisk stringens, tydlig argumentering, språkbruk Relevant val av ämne Perspektivrikedom Teoretisk medvetenhet och empirisk förankring Resultatredovisning Se nytt, kreativa genombrott

Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk lärare: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar Inte bara innovation och kommersialisering

Ansvar: spegel och motbild Lärosäten är alltid en del av och uttryck för samtida samhälle och kultur. Bli medveten! Uppgift: att också vara en motbild, byggd på kunskap, rikedom av analys och perspektiv, alternativa synsätt Bekämpa relativisering av fakta! Grunden: akademiska värden

Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; samverkan inför beslut.

Akademisk kollegialitet, forts. Vad innebär kollegiala beslut, kollegialt ledarskap? Vilka ska ingå i kollegiet? Samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och kollegialitetens vardag. Klargör tydligt ansvar och beslutsbefogenheter för ”linjen” i relation till kollegiala organ! Besluta om det kollegialas organisation och uppgift?!

Det kollegiala, forts. Låt rektor, dekanus och prefekt (motsv.) ha ett akademiskt uppdrag med reella möjligheter Studenternas inflytande och beslutsbefogenheter Former för vardaglig kollegialitet: fika, lunch, diskussionsmöten, lärarkollegier, institutionsmöten Hitta balans mellan linjestyrning och kollegialitet!

Akademisk globalitet Världsvid värdegemenskap mellan världens universitet Jfr besök vid Peking University, Stanford University Mångfald och olikheter på gemensam grund Stöd åt hotade, alternativ till faktarelativisering

Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011