Kvalitetsutveckling I

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
BRUK En introduktion.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ett arbete med att etablera
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Centrala innehåll och kunskapskrav
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Ramverk för patientmedverkan
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
PGSA-hjulet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Detta är God Vård.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Marknadsföring och försäljning
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Beställning av tjänster
Hur kan vi förstå begreppet?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Kvalitetsarbetet vid BTH
PGSA.
Skolutveckling genom aktionsforskning
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, vetenskaplighet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Verktygen Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Frågemetoder, klagomål mm Hur beskriver vi processerna och deras kvalitet?
Ramverk för patientmedverkan
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Kvalitetsutveckling II
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
[Förbättringsprojekt]
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Utveckla lönebildningen
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling I Föreläsning i SMGAO4 2010-04-21 Jan-Olof Åberg

Kvalitetsutveckling: Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, evidens Kvalitetsfokus på Arbetets (socialtjänstens) effekter Uttryck: t ex Professionens kvalitetskriterier

Kvalitetsutveckling: Den politiska bakgrunden Utveckling: Decentralisering som ger krav på redovisning Kvalitetsbegrepp: Administrativt – måluppfyllelse, effektivitet Kvalitetsfokus på Systemet Uttryck: t ex Planerad organisation för att avläsa, förbättra och redovisa kvalitet

Kvalitetsutveckling: Den ideologiska bakgrunden Utveckling: Kvalitetsrörelsen, QM som recept i tiden Kvalitetsbegrepp: För kunden Kvalitetsfokus på Service, utbud av tjänster Uttryck: t ex Kundundersökningar

Vad är kvalitet? Att någon blir nöjd Att följa professionell praxis Intressenters bedömning - brukarkvalitet Att följa professionell praxis Utförarkvalitet Att uppnå fastställda mål Administrativ kvalitet, ledningskvalitet

Att arbeta med kvalitetsfrågor … många begrepp: Kvalitetsarbete Kvalitetsutveckling Kvalitetssystem Kvalitetsfaktorer och –områden Kvalitetsindikatorer Tjänstekvalitet etc…

Kvalitetsutveckling Att skapa organisation och arbetssätt som främjar kvalitet och kvalitetskontroll i verksamheten dvs att skapa system som gör att människor kan skapa och visa kvalitet ”Organisatorisk kvalitet” Kvalitet i yrkesutövandet (som nöjdhet, utförarkvalitet och effektivitet)

(BESKRIVA – BEGRIPA – BEDÖMA – BEFRÄMJA – BERÄTTA) Kvalitetsarbete Beskriva relevanta förhållanden Förstå och analysera orsaker Bedöma kvalitet Förbättra Redovisa (BESKRIVA – BEGRIPA – BEDÖMA – BEFRÄMJA – BERÄTTA)

Kvalitetssystemets förutsättningar För att… Beskriva Förstå Värdera Förbättra Redovisa …behöver vi Metoder Arenor och perspektiv Kriterier Koppling till besluten Rapportrutiner

För att sammanfatta… Är verksamheten bra? Hur vet vi om den är bra? Tre kvalitetsbegrepp Hur vet vi om den är bra? Beskriva, analysera, värdera, förbättra, redovisa – dvs kvalitetsarbete Hur vet vi att vi alltid vet om den är bra? Kvalitetssystem: strukturerat, löpande kvalitetsarbete

De följande bilderna ger ett exempel på kvalitetssystem från ett annat område, nämligen utbildning. Grunddragen är de samma som i t ex socialt arbete: man urskiljer olika delprocesser som relateras till varandra, på olika systemnivåer upprepas aktiviteterna att avläsa, analysera och åtgärda kvalitet, olika aspekter (t ex förutsättningar, genomförande och resultat) betraktas utifrån tre olika kvalitetsperspektiv, osv.

Förslag till kvalitetssystem för programmet - principbild

Kursnivån Hjälpmedel Genom- förande Resultat Studenterna Yrkesrelaterad nytta Bildning, personlig utveckling Studiemotivation Lärarna Målen Efter varje delkurs – för rapport och planering

Önskvärt på kursnivån Effektiv och övertänkt informationsinsamling Relevans för förändring och ”ämnets” frågor Beskrivning i data  tolkning och värdering i session Studenternas deltagande Snabb feedback, och information inför ny kurs

”Ämnesnivån” Förut- sättningar Genom- förande Resultat Studenterna Progression Common skills etc Lärarna Målen Varje termin – inför kursplanebeslut

Programnivån Förut- sättningar Genom- förande Resultat Studenterna Progression Common skills Arbets- och FU-förberedelse etc Lärarna Målen Arbetslivet Varje år

Kurs Ämne Program Ansvarig Deltagare Fokus på Kriterier Slutprodukt Samman-fattning Kurs Ämne Program Ansvarig Deltagare Fokus på Kriterier Slutprodukt Redov till Examinator Kollegiet Programledare Lärare Stud Ev yrkesrepr Ämnesrepr Stud Yrkesrepr Lärare Studenter Ämnes- progression Kursen/delkursen Utb som helhet Mål Ped intentioner Stud:s önskemål Lärprocess vs ämnets ramar och interna kriterier Yrkes- och FU- förberedelse Bildning Kursplan(er) Utbildningsplan Arbetsprinciper Utbildningsplan Samverkan, m fl aktiviteter Kursplan Litteraturlista Arbetsformer Stud, kursledare Programråd Prefekt Stud Ämnet Prefekt Fakultetsnämnd

SLUTSATSER FÖR KVALITETSARBETET? Tjänster… är immateriella eller abstrakta svåra att demonstrera i förväg produceras när de konsumeras fel är svåra att förebygga med planering förutsätter mottagarens medverkan båda parters kompetens bör vara hög är svåra att standardisera SLUTSATSER FÖR KVALITETSARBETET?

Kvalitetsmatrisen För vem I vad Brukare Utförare Ledning … Utbud Process System

Generella kvalitetsfaktorer i tjänster Påtaglighet Utrustning, materiella resurser Pålitlighet Beredskap Tillgänglighet, tjänstvillighet Säkerhet - trovärdighet Att inge förtroende Empati

Tjänster med kvalitet… bygger på respekt för självbestämmande och integritet utgår från en helhetssyn, samordnas, ger kontinuitet är kunskapsbaserade och effektiva är tillgängliga är trygga och rättssäkert handlagda (Socialstyrelsen, 2007: Modell för utveckling av kvalitetsindikatorer i socialtjänsten)

Subjektiv kvalitet Vad man får Hur man får det Vem man är Tjänstens ”image” UPPLEVELSE ANSPRÅKSNIVÅ Efter Grönroos, 1987: Marknadsföring i tjänsteföretag

Plan - Do - Study - Act Plan Do Study Act Extern analys  behov och brukarkvalitet Intern analys  egna processer och kriterier Do Pröva förbättringar i mindre skala Study Studera process och resultat noga Act Genomför förändring fullt ut

Kvalitets- utveckling P A D S Extern analys: brukarorienterad undersökning P Intern analys: Utförar- och lednings- perspektiv A D Implementera S Utveckla och testa Studera och justera

”Verktygsfrågor” Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Hur beskriver vi hur de interna processerna fungerar och vilken kvalitet de har, dvs hur väl de fungerar? Hur går vi från brukarnas erfarenheter till en kunskap om deras behov och önskemål? Hur analyserar vi på ett sakligt och ”kritiskt förstående” sätt egna eventuella kvalitetsbrister och problem i processerna? (Hur får vi fram bra förslag till förbättringar?)  nästa gång

Goda principer Kvalitetssystem är bara ett medel - människor skapar kvalitet Kvalitetssystem ersätter inte professionell skicklighet Anpassa till egna förutsättningar Börja i liten skala Tydligt definierade projekt Fokus på det meningsfulla

Fler goda principer Ledningen tar ett tydligt ansvar Alla deltar Faktaorientering Cykliska processer Lagom precisering Använd alla tre perspektiven på kvalitet Bygg på det som redan är bra, eldsjälar och goda exempel