När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Solanderskolan presenterar
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Informationssökning & Källkritik
Hur bör samhället organiseras
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Att tala för att övertyga
Övning nationella prov svenska
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Vilken ska bort och varför
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Nätmobbning/Cyberbullying
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
En guide för arbeten i SO
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Det nya medielandskapet och demokratin
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Att skriva en resonerande text
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Föreläsning Svenska II
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Etik & moral.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Referat och källhantering.
Ulrika Persson-Fischier,
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Elevråd på SFI vad är det?.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet. Övning Tid: 30 - 40 minuter

Syfte med övningen Det kan ofta vara lättare att hålla med än att säga ifrån. Det innebär bland annat att vi för det mesta gör som alla andra omkring oss och att vi sällan tar egen ställning och agerar ut den. Syftet med övningen är att ta reda på vad civilkurage är samt att konstruera en egen instruktion för hur civilkurage på nätet ska se ut.

Arbeta i grupp Ta reda på vad begreppet civilkurage innebär. Diskutera det och skriv ner en egen förklaring. Fundera en stund var för sig på en person som ni verkligen tycker har visat civilkurage. Presentera de personer ni valde för varandra och motivera valet. Har ni någon gång själva visat civilkurage? Om ja, berätta om den gången. Om man nu tänker att civilkuraget ska användas på internet hur skulle det då kunna se ut?

Gruppuppgift Er uppgift är nu att skriva en instruktion för hur man visar civilkurage på nätet. Instruktionen ska vara 5-10 punkter. Tänk på att skriva enkelt och konkret med uppmaningar på vad man ska göra. Till exempel så kan man skriva: Gilla inte när... Instruktionen ska vara skriftlig, förslagsvis på tavlan eller på ett A3 eftersom den ska presenteras för resten av gruppen.

Röstning Varje grupp presenterar sin instruktion. Tänk på att motivera era val och argumentera för varför era metoder är bra. Gruppen röstar på de punkter som de anser vara bäst. Detta går till på följande sätt: Alla gruppers resultat finns på tavlan eller på separata papper, se ovan. Varje deltagare får 3-5 prickar var. Dessa görs förslagsvis med whiteboardpenna. Man får fördela sina prickar som man vill på de punkter som finns i de olika förslagen. Man får inte rösta på sitt eget förslag. De 5-7 punkter som fått flest röster sammanställs i ett gemensamt dokument med lämplig rubrik.

Röstning Varje grupp presenterar sin instruktion. Tänk på att motivera era val och argumentera för varför era metoder är bra. Gruppen röstar på de punkter som de anser vara bäst. Detta går till på följande sätt: Alla gruppers resultat finns på tavlan eller på separata papper, se ovan. Varje deltagare får 3-5 prickar var. Dessa görs förslagsvis med whiteboardpenna. Man får fördela sina prickar som man vill på de punkter som finns i de olika förslagen. Man får inte rösta på sitt eget förslag. De 5-7 punkter som fått flest röster sammanställs i ett gemensamt dokument med lämplig rubrik.

Resultat Gruppens resultat ska nu spridas i någon form på nätet. Om det är en skolklass kan handla om att lägga upp det på skolans hemsida, via Facebook, en blogg eller liknande.