Föräldramöte Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
En presentation om verksamheten på Bamse
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Välkommen.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Föräldramöte Välkomna!

Villa Kolibri Varför finns vi? Förskolan finns till för att föräldrar/vårdnadshavare ska kunna arbeta och ha en trygg plats att lämna sina barn på under deras arbetstid. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Barnen ska få möjlighet att lära och utvecklas genom att leka, skapa och utforska - på egen hand, i grupp och tillsammans med vuxna. Att ge barnen omsorg och trygghet är en viktig uppgift för förskolan. Vi ansvarar för ert barn under dagen och den tid ert barn vistas här på förskolan men när ni kommer till förskolan så är det Ni föräldrar som är ansvariga för era barn. Barnens vistelsetid på förskolan beror på vårdnadshavarens arbetstider och det är bara under arbetstiden som barnet har rätt att vistas på förskolan. Föräldralediga har rätt till 15h/v och arbetssökande har rätt till 20h/v. Villa Kolibri

Rutiner och öppettider Förskolan öppnar kl 7. Förskolan stänger kl 17. Behöver ert barn komma tidigare än 7 eller vara längre än kl 17 så får ni ansöka om jourtid hos cheferna. Måltider: Frukost 8-8.30 Lunch mellan 11-12 Mellanmål 14.30-15 Under dessa tider så svarar vi mer sällan i telefon så om ni har möjlighet så ring gärna under någon annan tid under dagen. Det är viktigt att ni föräldrar lämnar in rätt tid för ert/era barn och att dessa tider hålls. Behövs det göras ändringar så meddela oss på förskolan så fort som möjligt genom att ringa hit eller säga till i samband med lämning eller hämtning. Vid ledighet och sjukdom ringer ni föräldrar till förskolan och meddelar detta, det samma gäller när ert/era barn kommer tillbaka från sjukdom eller ledighet. Ring alltid till förskolan och meddela detta! Det är ni föräldrar som ansvarar för tider och för era barns kläder och att det finns rätt kläder för väder.

Miljö och förhållningssätt Vi strävar efter en lugn och harmonisk miljö på förskolan och vi har vissa regler och förhållningssätt som vi arbetar hårt med: Inget spring inne! Respektera varandra! Vänta på sin tur! Ingen får slåss! Hjälp varandra istället för att stjälpa varandra! Våga fråga! Skratta! Vi på villa Kolibri vill att alla barn ska få möjlighet att utvecklas i sin egen takt och vara en del av sammanhållningen på förskolan. Vi ger barnen möjlighet till att testa och prova olika aktiviteter, leksaker, material och att de får använda sina sinnen på olika sätt. För oss så är barnen i fokus och verksamheten bygger på lärande, omsorg och fostran.

MAT Vi beställer vår mat från Rocklunda och vi försöker att variera maten under veckorna. Detta är de tider som varje avdelning äter på: Lilla gubben äter kl 11 Pippi äter kl 11.45

UTEMILJÖ Vi på kolibri strävar efter att ha en rolig och lustfylld utemiljö där barnen kan välja mellan olika aktiviteter. Vi är ute minst en gång om dagen, året om. Under våren och sommaren är vi ute mer och har fler aktiviteter och många planerade aktiviteter för barnen. Ni föräldrar ansvarar för att ert/era barn har rätt kläder och ombyte på förskolan. Varma kläder på vintern och sköna kläder på sommaren. Se gärna över ert/era barns fack då och då, så att det inte saknas något.

Matematik Mål ur lpfö: utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang, Så här arbetar vi med matematik: Sortera och klassificera Pussla Lägesord (på, under, bredvid, över) Antalsräkning Former (kvadrat, triangel mm) Rumsuppfattning Längd och vikt Problemlösning som berör någon eller några av ovanstående punkter.

SPRÅK Mål ur lpfö: Såhär arbetar vi: Leker med ord/Rim och ramsor Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för sina egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv, Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa, Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik och dans och drama. Såhär arbetar vi: Leker med ord/Rim och ramsor Sagor Berättar historier Benämner saker och ting Alfabetet

NATURVETENSKAP Mål ur lpfö: utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, Såhär arbetar vi: Pratar om allt från masken i jorden till planeterna i rymden Experimenterar Vi arbetar med vår närmiljö Promenader till skogen Diskuterar barnens upptäckter och deras tankar kring saker och ting

BYGG och TEKNIK Såhär arbetar vi: Bygger med lego, klossar mm Mål ur lpfö: utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och Såhär arbetar vi: Bygger med lego, klossar mm Konstruerar allt från sandslott till bilgarage Pysslar Experimenterar med hur saker och ting fungerar

Identitet/Självkänsla och MOTORIK Mål ur lpfö: utvecklar sin identitet och känner trygghet i den, utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer, utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, Såhär arbetar vi: Ger barnen möjlighet att prova på genom ett positivt förhållningssätt Skapar en miljö som väcker nyfikenhet Miniröris, yoga och dans Sånger med rörelser Vänta på sin tur Ge alla plats Högtider

Dokumentation och Information I hallen så finns en informations vägg där vi hänger upp information och annat gällande varje avdelning. Där får ni även annan viktig information som avser hela förskolan. På alla avdelningar så finns det dokumentationsväggar där ni föräldrar kan se vad barnen på avdelningarna har arbetat med. Vi har ett gemensamt månadsbrev med allmän information och två olika verksamhetsbeskrivningar av respektive avdelning. All dokumentation uppdateras kontinuerligt på Facebook och på de olika anslagstavlorna.