WP6D Lastbilsparkeringar med ITS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Individuellt lärande tillsammans
Nyttorealisering på 10 min
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Framtidens bästa primärvård
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Filippa Arvas Olsson
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Välkommen till Ledardagen!
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Vad? – Varför? – Hur? Finansiering av infrastruktur för alternativa bränslen och fordon. Det finns ett gap mellan vilka infrastrukturinvesteringar vi.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Samordnad utveckling för god och nära vård
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Uppföljning av resultat inom den sociala barn- och ungdomsvården
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Regionala handlingsplaner
Risk- och sårbarhetsanalyser
Omställningen av hälso- och sjukvården
Design i kollektivtrafiken
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Vad blir vårt nästa steg?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Strategi för införande av lastbilsparkeringar inom East West Transportkorridor WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Aktivitet 1

East West Transportkorridor

Syfte med WP6D Utveckla smarta lastbilsparkeringar, med ITS tjänster för att skapa ett sömnlöst trafikflöde i korridoren PARTNERS Vejdirektoratet Trafikverket Karlskrona Kommun Karlshamns Kommun Litauiska Vägverket

WP6D Aktivitet 1 Lastbilsparkeringar i korridoren En generell studie som skall utvärdera och analysera behovet av lastbilsparkeringar i korridoren En del handlar om att identifiera lämpliga platser för smarta lastbilsparkeringar i korridoren Analysen vill identifiera behov av tjänster som förarna behöver och lämpliga ITS tjänster

Nuvarande situation i korridoren Danmark och Sverige har ett bra utbud av lastbilsparkeringar som stödjer förarna att följa kör- och vilotidsreglerna Litauen har ett något sämre utbud av lastbilsparkeringar speciellt utanför huvudnoderna Lastbilsparkeringar i och omkring större städer och hamnar är ofta överfulla och det finns ett ökande nivå av stölder från fordon Förare saknar information om lämpliga lastbilsparkeringar i korridoren och det ger sämre utnyttjande av kör- och vilotider

Nuvarande situation i korridoren

Europeiska initiativ som påskyndar utvecklingen Många olika europeiska initiativ driver utvecklingen av smarta lastbilsparkeringar Den viktigaste utvecklingen sker inom ITS Action Plan och ITS Direktivet Två av sex prioriterade åtgärder fokuserar på information och bokning av lastbilsparkringar Andra initiativ: EasyWay SETPOS LABEL

Nationella initiativ i korridoren Många olika nationella initiativ pågår i länderna i korridoren – några exempel: Förstudie om logistikcenter i Litauen Förstudie kring ITS och godstransporters behov och pågående arbete i Sverige Utvecklingsbehov av lastbilsparkeringar i Danmark för at öka kapaciteten

Behov och beteenden av förare Behov och beteende av lastbilschaufförer baserat på intervjuer: Behov – Mat, Bränsle, Faciliteter speciellt rena toaletter Parkeringar skall ligga i direkt anslutning till huvudvägen Utveckla informationen om lämpliga platser Förare vill ha språkoberoende information på harmoniserade skyltar och i sina navigationssystem Bokningssystem kan vara intressant kring större städer och hamnar Förare planerar sin rutt utifrån kör- och vilotidsreglerna

Utmaningar Det finns kapacitetsbrist i korridoren, speciellt i Litauen Parkeringar i närheten av större städer och hamnar är överfulla och det finns en ökande trend med stölder från fordonen Förarna saknar information om lämpliga platser

ITS-tjänster för korridoren – Information om platser Behov av ITS-tjänster innan och under färden med information om lämpliga platser Myndigheten har ansvar att utveckla grundinformation i digitals format med information om lokalisering av parkeringar Inför information på färjor och på rastplatser om lämpliga platser att stanna på Myndigheterna skall införa harmoniserade och språkoberoende skyltar med information om lämpliga platser och distans till nästa plats

ITS-tjänster för korridoren– beläggningsinformation För att stödja förarna att planera sin rutt bättre skall det finns information om lediga platser vid parkeringar vid städer och hamnar Informationen skall finnas via VMS och tillgänglig så tjänsteplanerar kan skapa applikationer till telefoner etc.

ITS-tjänster för korridoren - Bokningssystem Bokningssystem för parkeringar är inte redo för marknaden, behöver utveckla fungerande grundfunktioner först kring detektering etc. Erfarenheter från Frankrike och Tyskland visar att det är stora problem med detektering av fordon De kan inte leverera tillförlitlig information Bokningssystem för lastbilsparkeringar är inte prioriterat i korridoren Fokusera på informationslösningar och attraktiva parkeringar

Säkra Lastbilsparkeringar Erfarenheter från Europa visar att det är svårt att få till en hållbar affärsmodell Transportnäringen Högvärdesgods är intressant att parkera på säkra parkeringar Försäkringsbolag och transportköpare efterfrågar inte säkra parkeringar -> åkerier vill inte betala för säkra platser Säkra lastbilsparkeringar har inte tagits med i strategin för korridoren och det är inte ett ansvar för myndigheterna Bättre att fokusera på bra lokalisering och ljus på platserna

Riktlinjer för lastbilsparkeringar i korridoren Transportsystemet är inte nationellt det är europeiskt För att skapa en korridor, skall föraren veta när han kan vänta sig en lämplig parkering Förslaget 3 nivåer av parkeringar för att möte olika behov Förarna skall kunna ha möjlighet att stanna varje 30 kilometer i hela korridoren Varje stop skall ha en toalett

Tre nivåer av lastbilsparkeringar Nivå 1: Parkering utmed huvudvägnätet varje 30 kilometer med toalett (lämpliga för rast) Nivå 2: Rastplatser med mer service, Bränsle, mat. Skall finnas varje 90 kilometer (lämpliga för rast och nattlig vila) Nivå 3: Rastplatser kring städer och hamnar; Större serviceutbud, ljus, staket, informationssystem kring lediga platser. Styrning mellan platser. (lämpliga för nattlig vila och för att buffra trafik kring industrier och hamnar)

Utveckling av lastbilsparkeringar i korridoren Baserat på strategin skall följande utvecklingar göras

Ansvar och Roller Ansvar och roller för de tre nivåerna Nivå1 Myndigheten har ansvar att erbjuda land, toaletter och information innan och under färd Nivå 2 Myndigheternas ansvar enligt nivå 1 Privata aktörer erbjuder bränsle, mat, etc. Nivå 3 Kan hanteras av privata aktörer och finnas i samband med verkstäder, restauranger på privata områden Myndigheterna förmedlar information innan och under färden

Slutsatser - Prioriteringar Följande prioriteringar från myndigheternas perspektiv är att rekommendera: Analysera den föreslagna riktlinjen utifrån varje land, speciellt i Litauen Utveckla grunddata, kartor och databaser med information för ITS-tjänster med information innan och under färden Utveckla/stödja utvecklingen av ITS-tjänster med information om lokalisering och ledig platser på parkeringsplatserna Gör en djupare analys med fokus kring städer och hamnar för att utveckla nya platser. Detta kan göras med privata aktörer.

För mer detaljer besök: http://www.eastwesttc.org