Välkommen till UKÄ:s rättssäkerhetskonferens 2016 på Norra Latin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Välkommen till Vikenskolan
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Tillgodoräknande Stöd för administrativ personal Studentcentrum.
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Tillgodoräknande Administration Studentcentrum Upplägg Hittills under 2014 Ärendegång Ansökan om tillgodoräknande Scenarier Övrig information Diskussion.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Anstånd och studieuppehåll
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
Två tillsynsbeslut om oredlighet i forskning Uppföljning av Uppsala universitets hantering av en anmälan om oredlighet i forskning (beslut den 16 juni.
Pågående tillsynsprojekt Stickprovsgranskning av doktoranders individuella studieplaner Kartläggning av ärenden om återbetalning av studieavgifter Lärosätenas.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Rättssäker examination
Anstånd och studieuppehåll
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Programhantering - studieplan
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Forskarnivån i nya Ladok
Aktuella frågor från tillsynen
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Forskarnivån i nya Ladok
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Anders Vestin Klara Nordström
Klara Nordström Anders Vestin
Caroline Cruz, projektledare
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Rapportera resultat med titel
Uppstart Status quo september 2018
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen till UKÄ:s rättssäkerhetskonferens 2016 på Norra Latin

Välkommen!

PROGRAM kl. 10–16 INLEDNING Tf. myndighetschefen Annika Pontén PRESENTATION AV INSTITUTET FÖR UTBILDNINGSRÄTT Universitetslektorn Sverker Scheutz från Institutet för utbildningsrätt vid Uppsala universitet. RÄTTSSÄKER EXAMINATION UKÄ:s biträdande chefsjurist Mikael Herjevik informerar om arbetet med uppdatering av rapporten Rättssäker examination. Möjlighet kommer att finnas att ställa frågor och lämna synpunkter. AKTUELLA FRÅGOR FRÅN UKÄ OCH ÖVERKLAGANDENÄMNDEN FÖR HÖGSKOLAN Chefsjuristen Christian Sjöstrand och huvudföredragande för ÖNH Marie Stern Wärn informerar om pågående och kommande rapporter, projekt och beslut. Lunch kl. 12–13 MÖTA MÄNNISKOR MED RÄTTSHAVERISTISKT BETEENDE Leg. psykoterapeuten och författaren Jakob Carlander Kaffepaus kl. 14.15–14.40 forts. MÖTA MÄNNISKOR MED RÄTTSHAVERISTISKT BETEENDE Avslutning

Rättssäker examination en lägesrapport från arbetet med den nya rapporten UKÄ:s rättssäkerhetskonferens den 25 oktober 2016

Disposition Bakgrund Arbetet med den nya rapporten Lärosätesenkät, svar och reflektioner. Möjlighet till frågor och inspel

Bakgrund Högskoleverkets rapport Rättssäker examination (2008:36 R): en rapport med stor genomslagskraft Behov av uppdatering Ny tillsynspraxis Nya frågeställningar

Arbetet med den nya rapporten (1) Utgångspunkt för arbetet: dialog med sektorn Enkät till lärosätena (hösten 2016) Beakta den nya förvaltningslagen (proposition till riksdagen i december 2016)

Arbetet med den nya rapporten (2) Seminarium för lärosätena med utkast till rapport Ev. seminarium hos IFU Rapport våren 2017

Lärosätesenkäten Internt förarbete, inspel Val av frågor Enkät till ett urval institutioner samt lärosätesledningarna Svarsdag 19 oktober

Digital examination Förekommer digital (datorbaserad) examination vid institutionen/lärosätet, dvs. att prov genomförs med hjälp av särskilda program och/eller genom webben? Om så är fallet, ge exempel på hur denna examination genomförs. Har ni identifierat några särskilda rättssäkerhetsproblem vid denna form av examination? Hur har ni i så fall löst problemen?

Studenter med funktionsnedsättning Ge exempel på anpassad examination eller alternativa examinationsformer för studenter med funktionsnedsättning vid institutionen/lärosätet. Finns det regler vid institutionen/lärosätet om anpassad eller alternativ examination? Innehåller era kursplaner något om anpassad eller alternativ examination för studenter med funktionsnedsättningar?

Grupptentamen I rapporten Rättssäker examination anförde Högskoleverket att grupptentamen (att två eller flera studenter genomför examinationsuppgiften tillsammans, t.ex. examensarbetet) får anses vara en tillåten examinationsform men att det dock är viktigt att en individuell bedömning kan göras av studenterna. Använder sig er institution av grupptentamen? Om så är fallet, vilka är era erfarenheter av denna examinationsform? Hur säkerställs att en individuell bedömning kan göras av studenternas prestationer?

Studenters medverkan vid examinationen Använder ni er av s.k. kamraträttning i era utbildningar, dvs. att studenterna är med och rättar varandras provuppgifter? Om ja, ge exempel på hur detta genomförs hos er. Vilka är för- och nackdelarna? Har ni identifierat några rättssäkerhetsproblem kring denna fråga?

Examinationsspråk (1) Det är inte ovanligt att kurser anordnas med engelska som undervisningsspråk. Om institutionen/lärosätet anordnar kurser på engelska, på vilket språk sker examinationen? Godtar ni att studenterna skriver sina provsvar på svenska även om utbildningen har getts på engelska? Om ni inte godtar svar på svenska, vad är skälet till detta?

Examinationsspråk (2) I de fall en kurs anordnas med svenska som undervisningsspråk, godtar ni att studenter skriver sina provsvar på norska eller danska? Om ni inte godtar svar på norska eller danska, vad är skälet till detta?

Ersättningsuppgifter vid obligatoriska moment Kursplaner kan innehålla krav på att en student, förutom olika prov, måste fullgöra vissa obligatoriska moment, t.ex. deltagande vid seminarier. Förekommer det att studenter som inte fullgjort sådana obligatoriska moment i stället ges möjlighet att utföra ersättningsuppgifter? Om så är fallet, finns det regler som klargör förutsättningarna för ersättningsuppgifterna? Om regler saknas, hur bedöms vilka uppgifter studenten ska utföra istället för det obligatoriska momentet?

Handledning vid examensarbeten Högskoleverket anförde i rapporten Rättssäker examination att det får anses vara praxis att en student som inte blir färdig med sin uppsats/examensarbete under kurstiden får, inom rimliga gränser, handledning till dess uppsatsen är färdig. Om en institution vill avvika från denna praxis, bör den klargöra det genom att föreskriva det i kursplanen för kursen. Om er institution/lärosäte erbjuder handledning för uppsatsarbete/examensarbete även efter kursens slut, under hur lång tid ges i så fall handledningen? Finns det regler vid lärosätet om hur denna situation ska hanteras?

Registrering av betyg i Ladok Hur lång tid tar det för er att registrera betygsresultaten i Ladok efter det att studenterna underrättats om sina betyg? Vad är rimlig tid för registrering av betygen i Ladok efter underrättelsen om betygsresultaten? Finns det regler vid institutionen/lärosätet om tiden för betygsregistreringen?

Uppnådda studiemeriter vid återkallat antagningsbeslut De senaste åren har flera lärosäten återkallat antagningsbeslut när det framkommit att studenter antagits till utbildningen med hjälp av förfalskade betyg. I några av dessa fall har det hänt att berörda studenter redan hunnit påbörja utbildningen och examinerats med godkänt betyg på kurser. Om er institution eller lärosäte har erfarenhet av denna situation, beskriv hur ni har förfarit med redan uppnådda betyg och andra studiemeriter för dessa personer.

Synpunkter på den tidigare rapporten Har ni några synpunkter på innehållet i Högskoleverkets rapport Rättssäker examination (2008:36)? Finns det skäl att ändra någon av de bedömningar som verket gjorde i rapporten?

Andra frågeställningar Har ni upplevt några andra rättsliga problem i samband med era examinationer som inte berörs i Högskoleverkets rapport eller i de nu aktuella frågorna? Beskriv i så fall dessa problem och, om möjligt, om ni har förslag på lösningar.

Ytterligare synpunkter? Kontakt: mikael.herjevik@uka.se

Aktuellt från tillsynsverksamheten Rapporterade regeringsuppdrag: MOOCs och uppdragsutbildning Pågående regeringsuppdrag: studentinflytande och studieavgifter Planerade tillsynsrapporter Pågående tillsynsärenden: - Macchiarini - 95 anställningar vid Göteborgs universitet - Återbetalning av studieavgifter

Aktuellt från Överklagandenämnden för högskolan Diskriminering – bristande tillgänglighet Del av kurs – examen, tillgodoräknande och antagning Krav på visst betygssnitt inte ok som behörighetskrav Viktigt dokumentera referenstagning